Trädgård allmänt
commando: vad e bärlager...sen efter det som du beskrev så häller man betongen eller
pleximaster: [citat] Mycket väl talat! Kan bara hålla med! mvh plexi
Solana: och skulle det finnas träd av den lite mindre sorten på byggplatsen så kan du ju FÖRSÖKA gräva med grävare (när han ändå är där) upp dom med så STOR rotklump som bara är möjligt och vatnna, vattna och åter vattna. För nyplanterat även uppgrävt är det VATTEN i stora(ofta) mängder som gäller. Vi har flyttat syrener flera gånger och det har gått väldigt bra, men de tjurar i
FREDRIK_E: :(jag har haft samma problem, det enda att göra är att kapa dom, gräv sen upp samtliga rötter. :(
helenae: Mycket intressant frågetråd! Funderar nämligen på samma sak. Vi köpte vår tomt av kommunen. Bakom huset går en väg, högre än vår tomt, som jag tror är en vägförenings eller eventuellt en privat väg, och ovanför den är en stor skogsslänt som är kommunens. Det kommer en del vatten från både väg och skogen bakom och det skulle behövas göra en stödmur och dränering vid
Mats: Nix inte alls Det jag menade var att om den befintliga lerjorden bildar hårda kokor som spriker då har man för mycket lera och måste sanda. Blandar man sån lera med nått finkornigt så går det ner mellan lerpartiklarna och fungerar som armering åt leran vilket gör det hela ännu värre Har dock utryckt mig otroligt otydligt i förra inlägget.
Mats: 2-3 cm per meter bör räcka tycker jag. Jag brukar slå ned några käpar sen tar jag brädan och passet och mäter in önskenivån på käpparna. Sen är det bara tippa jord och kratta ut tills man precis ser strecken på käpparna
Annas: Jo - det är ingé kul alls. Det är slitligt nog som det är. Eftersom det finns en massa nu så är risken stor att det kommer landa i er gräsmatta så småningom i alla fall.... //anna
LUDDET: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Pool;action=display;num=1119365678;start=0]Pool[/link] av Marlene Eskilsson.
Eldaren: Jag högg av den vid roten och hällde någon deciliter bensin i roten, sedan dess är den borta. Men man ska vara vääldigt försiktig när man tar i dessa, trots att jag hade handskar på mig så fick jag stora utslag som kliade hela natten på mina armar, då förstog jag hur hemsk en sådan växt kan vara för små barn tex. Den är ett MONSTER, bort med skiten.
Fasting65: Brevik.... om du kan tänka dej en beggad stång så har vi en i glasfiber. Sen huset höjdes med en våning ter sej stången rätt fånigt låg. :P
Aja: Har sett häckplantor från dem och de är betydligt mycket bättre än de vi köpt hos lokal handelsträdgård!! Beställt pioner där själv...men det är ju bara rotknälar än så länge.... Aja
Annas: Tips! Vår granne köpte på plantagen och vi köpte på en handelsträdgård. De betalade 149:- för 10 st. vi betalade 179:- för 10 st. Deras häck är fortfarande ynkligt liten och klen medan våran börjar bli tät och ta fart även i höjd. Vi satte våran ett halvår senare och har skött häcken lika bra. Vi satte nämligen den gemensamma samtidigt som våran och tar hand om den med
majamos: Ego 666 var någonstans kan man köpa gräs för 15 kr m2. Själv bor jag i Trosa. ???
Hoffsan: Någon som vet en bra hemsida där man kan kolla på avskärmare/staket till sin uteplats?
byggimpert: Fyll med sättmaterialet du använder, allt för små "smulor" av stenen är svårt att få snyggt, jag tycker inte alls att det gör nåt med de små mellanrummen :) Dessutom tror jag att rekommendationen är att man inte bör använda mindre bitar än 1/3 sten eller platta, om jag nu inte missminner mig ;) MVH//Christina.
Busan: Tack för svaren! Jo, Yonna. Det får nog bli en häck på utsidan. Det var bara en släng av "slå två flugor i en smäll" som flög i mig... ;) Jag får väl fundera vidare på om jag i alla fall ska placera nån liten "kissbuske" eller ett litet "kissträd" i själva hundgården. Om inte annat ser det ju trevligt ut.
GurraG: enligt benders så bör man inte bygga megastone mycket över metern (110-120), visst, beror på vad det är för material bakom. däremot så är megawall framtagen för lite högre murar, där de arbetar med geo-nät som förankrar muren i slänten. finns även färdiga hörn å startstenar, toppstenar, stolpar etc i serien som gör den intressant! finns även en dubbelsidig mur.
Mats: Det är klart att du kan göra det själv. Använd maskinen för att köra fram massorna och lägga dem lite grovt. Vill du sen ha ett kanonresultat så tar du lite spilvirke och gör käppar av. På dessa märker du ut den tänkta nivån på din fyllning. Sen är det bara att ta en kratta och justera in allt på plats.
Roger_B: [citat] Jag funderade på det men vis av erfarenhet från altanbygget så kommer flertalet av plintarna kräva "lokal anpassning", dvs en j-a massa sten och berg. [citat] Får bli järn där der blir nya plintar (för att få ett hängvänligt staket), får se hur det blir där det är berg, måste se hur mycket man måste borra för att få ner ett järn.
billy_baver: Instämmer med Fiffi. Att jobba med sten är jättekul. Och man lär sig av misstagen... ::) Betongprodukter är mest lättlagda, eftersom de är standardiserade. Däremot huggen gatsten, ölandssten, skiffer och andra konstmaterial är rätt krävande. Men varför ska allt vara så himla lätt! :D Viktigast är att underarbetet blir korrekt utfört.
Kruger: Droppkant har jag alltid sågat mellan 25-30 grader. För virke som är utsatt för fukt endast på en sida (ex. huspanel) så måste det vara till fördel, man undviker att så mycket väta sugs upp via kapillärkraft i ändvirket. För virke som är utsatt för väta på bägge sidor (ex. staket) så är det nog snarare en nackdel att snedsåga...
mbr: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1124968163;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.