mördarsnigelinvasion

Igår morse när jag skulle till jobbet var jag tvungen hacka min väg förbi ~70 stycken äckliga bruna sniglar.

Vad faaan gör jag åt det!?

Tacksam för dödliga tips

Bob

Är inte säker, men salt(inte bordssalt) i rabatten som gränsar till trädgården, vet ej om det påverkar växterna dock. Öl i en spann lär också lock sniglarna dit, kanske andra också :(

En anka låter som en skön motpol till alla lössprinangande katter vi har i området.

Skrovmål för katten...

hempularen skrev:
Skrovmål för katten...

Katten kan inte ta en myskanka, istället bör nog katten se upp!

En bekant har satt upp ett snigel-elstängsel med gott resultat. Längs tomtgränsen, utom mot gatan, sitter en stående 1x4". På dess krön finns två rader med spikar, mellan vilka det är fastsatt en blanktråd så det ser ut som en liten järnväg. 24 volt från en transformator för utomhusbelysning mellan trådarna, och fällan är gillrad!
24V skadar varken människor eller katter, men sniglar är så slemmiga och leder ström fint, så de blir stekta :'(
Dock får man ta en patrullrunda ibland och plocka bort kadavren, då nästa invasionstrupp ohämmat kryper över den stupade kompisen...

Nu när jag har samlat upp en 60-70 stycken i en hink, vet jag inte riktigt hur jag skall ta kål på dem.

Kokande vatten är för slemmigt, geggigt.

klippa av dem på mitten är för tidsödslande

salta dem är för dyrt

sideshowbob skrev:
Nu när jag har samlat upp en 60-70 stycken i en hink, vet jag inte riktigt hur jag skall ta kål på dem.

Kokande vatten är för slemmigt, geggigt.

klippa av dem på mitten är för tidsödslande

salta dem är för dyrt

24 Volt?

Jag hällde kokande vatten över mina sniglar i fjol, och sen hällde jag alltihop i komposten. ;D ::)

Vet inte hur (o)nyttigt det är för komposten, men vi har komposten mest som upplag för tillfället så jag bryr mig inte så mycket. Såg till att täcka över det bara.

En näve kinapuffar? :)

sideshowbob skrev:
salta dem är för dyrt
Köp salt för gatusaltning i 25-kilossäck på granngården, så blir det inte så hiskeligt dyrt. Det låter som om det kommer att gå åt för dig... :-/

Lycka till!

Jag har hört att öl är effekttivt emot dem också, men det kanske man inte vill avvara åt dem... :-/
Men det är klart, en folköl kanske det är värt... ???

Jag brukar lägga dem i en plastpåse och sen in i frysen. De är garanterat döda nästa dag och då är det bara att förpassa plastpåsen till soptunnan.

är det en plåthink så är det väl bara att göra som fransmännen - flambera ;D

Jag har hittills inte stött på så många vanliga sniglar, dvs såna utan skal, utan har "bara" ca tre miljoner snäckor av olika storlekar. Gör de lika mycket skada (inte som mördarsniglar, men som vanliga)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.