4 947 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Tulpaner och bambu
På trädgårdsmässa i april köpte grannen och jag bambu. Det skulle vara ok att plantera dessa direkt och det gjorde vi. Men jag undrar jag, om det var rätt att göra det?! Min bambu är det fortfarande lite grönt i, men grannens ser helt vissen ut. Nu vet jag att det varit svårt för alla växter eftersom det varit så kallt, men finns det någon som vet om det är idé att låta den stå kvar eller om vi ska köpa nya istället?
Vill först fråga er här på forumet eftersom det finns sådan kunskap och erfarenhet här, innan jag tar kontakt med trädgårdshandeln. Kan tillägga att jag vattnat jättemycket.
Nästa fråga gäller tulpaner. Ska dom efter blomning sakta få vissna för att näring ska gå tillbaka till roten/löken? Grannen har problem med att få tulpanerna att komma tillbaka år efter år.
Tackar på förhand.
Vill först fråga er här på forumet eftersom det finns sådan kunskap och erfarenhet här, innan jag tar kontakt med trädgårdshandeln. Kan tillägga att jag vattnat jättemycket.
Nästa fråga gäller tulpaner. Ska dom efter blomning sakta få vissna för att näring ska gå tillbaka till roten/löken? Grannen har problem med att få tulpanerna att komma tillbaka år efter år.
Tackar på förhand.
Klart man kan plantera direkt.
Din är ju fortfarande grön här och där och då tror jag den kommer sig, vattna rikligt nu med den är ju relativt nysatt. Vad det gäller grannens så kan hon bryta en gren/strå för å checka och se om de är gröna inuti, och man brukar kunna skymta utan att behöva bryta om det är grönt på strået. Vattna upp dom rejält för det har varit torrt iaf här ikring.
Man ska alltid avvakta ett par månader innan man konstaterar att nått är dött!
Tulpanera ska man knipsa bort själva blomman men inte skaftet. Dvs blad och skaft ska vissna ner och ryckas bort när det är visset. Är det riktigt visset behövs bara ett lätt ryck och det fäljer med. låter man själva blomman vara kvar går kraften ut till den att sätta frö!! Sedan är det inte fel att gödsla med benmjöl direkt efter du ryckt bort det vissna.
Din är ju fortfarande grön här och där och då tror jag den kommer sig, vattna rikligt nu med den är ju relativt nysatt. Vad det gäller grannens så kan hon bryta en gren/strå för å checka och se om de är gröna inuti, och man brukar kunna skymta utan att behöva bryta om det är grönt på strået. Vattna upp dom rejält för det har varit torrt iaf här ikring.
Man ska alltid avvakta ett par månader innan man konstaterar att nått är dött!
Tulpanera ska man knipsa bort själva blomman men inte skaftet. Dvs blad och skaft ska vissna ner och ryckas bort när det är visset. Är det riktigt visset behövs bara ett lätt ryck och det fäljer med. låter man själva blomman vara kvar går kraften ut till den att sätta frö!! Sedan är det inte fel att gödsla med benmjöl direkt efter du ryckt bort det vissna.
Klicka här för att svara