Trädgård allmänt
mbr: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1124968163;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.
Mats: När det gäller avståndet så är det bara att mäta och räkna så att du får fram det avstånd det ska vara mellan plankorna. Sen gör du några klossar av spillvirke som du sågar till rätt längd. sen använder du dem som avtåndsklossar när du sätter plankorna
Mats: Helt rätt Christina. Nu går denna regel inte att tillämpa på små tomter men har man möjligheten och bor där det kan blåsa lite så är regeln: att inget fallande träd ska kunna nå huset. Det blir iofs rätt mycket känsla av golfbana över det hela men då vi bara hadde enormt tätvuxen skog in till 3 meter från huset så var det bara att rensa. Å andra sidan går lövkrattningen på
mikael72: Vi har en vitslammad mur som behöver fräschas till samt även höjas med en halv till en meter på sina ställen ( huset ligger i en sluttning och muren är nu helt rak, dvs i marknivå på ena hörnet och en meter i andra) Någon som har en uppfattning om hur mycket det kan kosta per meter att anlägga en mur?
hempularen: Det kommer säkert att fungera någorlunda ändå. Jag har sett "praktlimpor" på rosendals trädgård på djurgården, dom var upplagda med lagom form för att ha jord även på sidorna. Antagligen så sjunker din limpa ihop tillräckligt på någon månad för att su skall kunna lägga på lite på sidorna också sedan.
Solana: Då funkar grönsåpa blandat med vatten alldeles utmärkt.
OLHA: Hej, Kan lite om det. Tycker Du skall följa Immobils råd. Du har för lite vatten för att det skall bli bra med betong. Rek. gummiduk med frigolit samt sand under. Betong använder man om man är rädd för att rådjur och älg skall trampa sönder duken. Betong lägger Du då på duken och armerar med rostfritt nät. Det viktigaste, absolut viktigaste, är att använda en betong med lite kalk
FlitigaLisa: Täll maskin AB i Vagnhärad, tel: 0156-341 60 (Klippte ur deras annons i Södertälje Posten). Bara för jag är nyfiken, var i Järna bor du?
Totte_S: Du ska jobba dig lagom svettig så du känner att du förtjänar att svalka strupen medans du tittar på när gräset växer ;D
gaia: Ja, det går att stympa den men hur vackert blir det?Eken växer långsamt och det tar tid innan den kommer att se snyggt ut. Även om du inte stympar den så formas kronan så småningom till en riktig ekkrona men det tar också många år .... Vänta tills det kommer blad på eken och då kanske ser den bättre ut än i nacket tillstånd ;). Blev eken nyligen befriat från sälskapet så kommer
Johannabacken: Måla är snyggare, "natur-tryckt grönt" får man nog av och tycker jag ser halvfärdigt ut. Bryt ner den vita färgen så ordentligt så du inte blir bländad och den blir lite smutståligare. Det är vad jag tycker, men det är inte jag som ska stå för underhållet..... ///Johan
muppen: priserna vet jag ej än...Jag anlitade grävaren som gjorde dräneringen, han har gjort golfbanor så det ska nog bli bra, funderar på att han ska göra uppfart och terasser också...
Wigert: Är det någon som vet var det kan tänkas finnas begagnade kvisttuggar till salu? Blocket har inget f.n. Någon verktygs-/maskinförsäljare i Stockholmsområdet kanske?
hempularen: Sågspån, gamla löv etc brukar hjälpa, och så vänd runt ordentligt, så du begraver dom djupt. Dom flugor som finns kommer att ge sig av om dom inte hittar något ätbart.
Fixtrix: Hej Problem1: Vi har ett putsat hus som vi vill ska få lite mer funkiskaraktär. Vilka buskar skall man då välja för att avgränsa vår tomt mot en annan? Vill inte ha några barrbuskar utan gärna andra. Problem 2: Marken där buskarna ska sättas är antagligen för grund (dvs berg under jorden). Hur löser man det på ett snyggt sätt. Kan man bygga upp på något snyggt sätt.
Immobil: Satsa på en pump med hydropress. Då kan du ha pumpen ansluten hela tiden och bara vrida på kranen när du vill ha vatten. Sedan är frågan var i Östersjön du ska ta vattnet. Ju längre söderut dessto saltare är vattnet. Saltare vatten = rostfri pump och dåligt vatten att vattna gräset med. Fast det är klart, vattnar du med salt vatten så behöver du ingen gräsklippare. ;D
digital: Köp/låna en trädgårdsbok, så kan ni läsa om lite olika träd. Vissa kan behöva speciella växtförhållanden och andra kan vilja ha skötsel, så det är inte helt lätt att rekommendera träd "rakt av"... Jag kan även rekommendera ett besök i någon botanisk trädgård som har olika sorters träd, t.ex. bergianska trädgården i Stockholm, så att ni kan se träden i verkligheten. Det
xabxab: Förra ägaren till våran tomt, som mestadels består av berg, täckte tomten med jord. Det gick åt 100 lastbilar med jord för att täcka hela tomten. (Tomten är cikra 1200kvm). Resultatet är jätte bra.
Tazmannen: Hej Immobil! Jo jag har kollat på den sidan.. E det vanlig energiskog som dom säljer? Är det inte bara flätade bilder på häckarna?! Tycker det verkar va lite överdrivet att sitta och fläta ca 80m :-/ var lite nyfiken att se om nån hade den som en vanlig häck?
MrElliott: Drivremmen kanske? Vet inte hur de där gamla maskinerna ä'r konstruerade.... TIttar på en ny istället :)
Cwazy_Wabbit: Hej!! Söker efter en sida som jag ej hittar längre, det fanns bla en snygg postlåda som såg ut som ett träd med två ugglor som satt på en gren. Även en hundbrevlåda och stora örnar fanns, nån som känner igen den sidan? mvh Fredde
Totte_S: Har för mig att Landstinget här fick göra så på flera byggnader på sjukhusområdet, mycket jobb, ja, men det var den enda säkra lösningen för att slippa nersmutsningen av fönster och fasader. Vet inte exakt hur de gjorde, fantasin är nog användbar ::) Nån sorts finmaskigt nät kanske funkar, coh det kanske inte sysn så mycket heller.