Trädgård allmänt
Trottan: Marge II Ehum... Till skillnad från mig själv menar jag såklart... :-[ ;D
kurt: Olika prommonträd blir mycket olika stora, väljer man tex Allmänt gulplommon så blir det ganska högt och omfångsrikt.
Tollbert: Min tomt ligger så nära grundvattennivån så det blir pölar på tomten så fort det regnar. Dränera går inte för då blir det under dikeskanten. Om jag nu ska höja tomten ca 40cm, vad ska jag använda för fyllnadssmassor? (Det är ca 400kvm) Mvh Tobias
Mats: Är det tillräckligt fuktigt i backen runt om och man har tillräckligt rymmlig moral så funkar pappa:s gamla metod: ett par liter disel och en tändsticka rätt hyffsat. Dock tycker jag att så länge de inte är i huset så låt dem vara. De städar bort alla döda insekter och håller rent och snyggt
husmyran: Jag skulle gissa på att de flesta plattillverkare har den, typ Skanska prefab o.likn. Däremot kanske det inte lagerhålls på byggvaruhusen. Det är nog mest kommuner, mm. som använder den som standardplatta. Den brukar användas i gatumiljöer för att få kontrastverkan för synskadade. Den prickiga plattan du pratar om skulle jag gissa är en kupolplatta, också en platta som ska
byggimpert: Häggmispel, Amelanchier 'Spicata', passar både som friväxande (lite smalare) och klippt häck, växer snabbt och är anspråkslös, funkar åtminstone till zon 6, vilket gör att den bör växa bra hos er. Finns även en variant som heter Amelanchier 'Lamarckii' (prakthäggmispel), den blir rödare på hösten och går till zon 4 ev. 5 :). MVH//Christina. *EDIT* Bifogar bild på häggmispeln
ama: Aftonbladet har en artikel också, verkar vara ett häggspinnarmalår i år. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,665694,00.html /ama
yonna: Vad jag förstår finns det inte någon plantskola som garanterar att deras krukodlade växter är mördarsnigelfria. Hur ska de kunna garantera detta när de får leveranser från olika håll? Eftersom min trädgård var helt mördarfri i ett annars ganska välförsett mördarsnigelområde var jag extremt försiktig vid nyinköp. Jag isolerade alla växter i garaget i flera veckor innan de fick
FlitigaLisa: Såg ni Sommartorpet i kväll? Visst såg det ut som de tog vilda gräs-sorter!!?? Ska leta på hemsidan... Nja, där hittade man inget svar... synd.
fia_mstd: Tänkte ni kanske ville se hur det blev! :) [bild] [bild] Den där strängen med blommor längst till höger sparade jag några fina blommor på, men nu tycker jag mest att det ser "ofärdigt" ut så jag funderar på att flytta dem någon annan stans och lägga ut duk och kross där med...
byggimpert: Rensa bort så mycket av ogräset som möjligt, spec. tistlar, maskrosor osv. med långa djupa rötter innan du fräser annars finfördelas dessa och de mångdubblas sedan. Lägg på grovkornig sand alt. fint grus med fraktion 2-6 mm i ett lager om ca. 5-6 cm samt ett lager torvmull på ca. 5cm, detta beror ju iof. på om marken nu ligger i optimal nivå, gör den det så kanske en del av
Hemmakatten: Tack igen. Det där med avståndet var bra att veta. Jag trodde att det skulle vara 1-2 meter längre än hängmattan, men nu vet jag. Skickade omedelbart ett mail till min bror att köpa den längsta hängmattan han hittar!.:D
JOS81: [citat] Hmmm... En dubbel dos av Econova - VÄXA med massor av kväve, fick min "mossmatta" att se ut såhär på 22 dagar förra året. Tyvär har jag ingen bra bild på hur den såg ut innan gödslingen. Men där fanns inte speciellt mycket gräs.... Econova - VÄXA finns bla hos granngården. [bild]
Solana: http://www.gullviks.com/bibliotek/ Så vet man åtminstone vad man har....
tynnis: Gräv upp runt stolparna och fyll med stenmjöl. men du måste packa den ordentligt. vattna på rikligt och fyll på ännu mera stenmjöl så skall det nog bli bättre iallafall.
ama: Pyretrum funkar bra, var dock försiktig runt ätliga växter, det är inte alls nyttigt för människor. /ama
askur: Kan väl också vara bra med en pump som tål lite skit (alltså större partiklar). Har själv en pump(hydrofor) som är si och så på det
m1nn13: Bästa tiden att klippa alla träd och buskar är med vissa små undantag - på sommaren. Anledningen till detta är att det är då som växterna mår som bäst och bäst kan klara ett så stort ingrepp som nedklippning är. Man brukar säga att man skall beskära i JAS - juli, augusti, september. Det funkar. :)
m1nn13: Nu får folk sluta att tro att man skall klippa buskar på vårvintern. Jag är ledsen men det är helt fel. Bästa tiden att klippa alla träd och buskar är med vissa små undantag - på sommaren. Anledningen till detta är att det är då som växterna mår som bäst och bäst kan klara ett så stort ingrepp som nedklippning är. Man brukar säga att man skall beskära i JAS - juli, augusti,
billy_baver: Var snäll mot räv och varg! Då försvinner överskottet på rådjur, helt av sig själv. Fästingarna blir man dock aldrig i livet av så lätt. De klarar sig alldeles utmärkt rådjuren förutan... Hur man får fåglar att sluta äta vissa bär förblir också en gåta, som sannolikt inte ens musikindustrin löser.
digital: Vad ska staketet ha för funktion? Ska det hålla någon/något ute eller inne? Hindra insyn, buller, rådjur... Eller ska det bara se dekorativt ut? Höjden och karaktären på staket beror ju på allt sådant. Själv funderar jag bl.a. på en låg, bred mur/odlingsbädd med en hög spaljé där man kan ha klängväxter. Det sägs att spaljéer inte räknas in i staketets höjd, vilket kan vara
billy_baver: Man kan aldrig se ett stycke natur lösryckt ur sitt sammanhang. Detsamma gäller er bäck. Egentligen borde ni samarbeta med grannarna för att få ett riktigt snyggt resultat. Växtval brukar bli bäst om man utgår från vad som från början trivs bäst. Därmed inte sagt att man slaviskt måste hålla allt oförändrat. Alla träd som växer tätt blir fattiga på grenar. Som era alar.
etanol: Ja supersnigeln är den senaste nyheten, men de ser ut ungefär som den "vanliga" mördarsnigeln så jag tror inte att det är den ni har. Tyvärr så går anslagen för snigelforskningen ut idag så något "botemedel" är det väl inte tal om varken för mördar- eller supersniglar... Have a snail-day! :)
gluecifer: Jag startade en annan tråd om åkklippare, och nu i efterhand kan jag berätta lite hur vi gjorde. Det blev en "budget" lösning . Vi köpte en Stiga Ready (modellen är ny sen 2004) med hydrostat dvs. inga växlar, tryck pedalen framåt eller tryck ner hälen på pedalen för att backa. Vi valde ett något större multiklippaggregat 92 cm brett. 12.5hk motor. 21500kr gav vi för den. Lägger