Byggahus.se
Söker tips efter bra sätt att ta bort ormbunkar som har tagit över min trädgård!
Jag har en tomt som ligger i skogsbrynet med mängder av ormbunkar av olika slag. Ska man gräva bort dem eller vad är effektivast?
Tomten är ganska stening och skuggig , där det ska vara gräsmatta finns idag bara mossa. Det finns även mängder med körsbärsträd,rönn och oxlar., Om jag sågar ned alla träd och får in mer ljus på tomten kommer jag lättare kunna bli av med ormbunkarna?
 
krasse skrev:
Om jag sågar ned alla träd och får in mer ljus på tomten kommer jag lättare kunna bli av med ormbunkarna?
Ja, ormbunkar tycker om fukt och skugga och trivs inte i full sol. Snabbast är ändå att gräva upp dom.
Nu skall du vara lite försiktig med motorsågen och fundera lite innan du startar den ;). Vill du leva nära naturen eller uttrötta den ;D. Skämtar bara, men försök att behålla några träd som du tycker om.... dom växer långsamt ...om du nu ångrar dej efter röjningen ;). Det börjar faktiskt bli populärt att plantera i Woodland - stil på tomter.... och efter din beskrivning så har du redan en sån stil som många vill ha och får betala mycket för att skappa :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.