Vi ska bygga stödmur. Kommer då höja upp marknivån lite. Vi har två brunnar i gräsmattan som ligger kanske 20-30 cm lägre än den marknivå vi vill ha. Vad gör man då? Går de att höja på nåt sätt? Gör man det själv eller ska man anlita någon och i så fall vadå för typ av företag?

// Lina

vilken typ av brunn pratar vi om?

borrad brunn? grävd brunn?
alltså är det ett stålrör som sticker upp ur gräsmattan eller är det betongringar?
Är det betongringar kan man ju oftast lägga dit en ny ring. Under förutsättning att man kan få tag på en i rätt dimension och detta beror ju mest på hur gamla de är.
Stålrören vet jag faktiskt inte om det finns någon bra lösning på.

//Markus

Vi stod inför precis samma dilemma (betongringsvarianten) och ringde kommunen. Det visade sig att brunnarna inte används längre och vi fick ok på att täcka över dem i stället. :)

Då hoppas jag att ni la på en rejäl platta eller gjöt på först så att det befintliga locket inte ger vika på några års sikt.

angående de sjunkande brunnarna. Är det små brunnar så kan man ju alltid gjuta ett stöd runt nuvarande brunn och sen sätta en större betongring runt. Denna justerar man sen in på lagom höjd. Beroende på brunstyp kan det naturligtvis krävas lite dränering så att man inte skickar ner dagvatten i grannens färskvatten tex

Tja, alltså, jag är helt ovetande vad gäller brunnar... :-/Den ena är liten, bara kanske 15 cm i diameter, ser ut att vara ett plaströr. Den andra är lite större, kanske 30 cm i diameter och verkar också vara i plast. Kan det stämma? Vad de är till för har jag ingen aning om. Det är alltså brunnar som tillkom när vår tomt och området omkring gjordes iordning, så de är nya.

// Lina

mats_o - Det är inte gjort ännu, så tack för tipset. :)

Lina - kommunen eller stadsbyggnadskontoret kanske kan hjälpa till ändå? De borde ju åtminstone veta vad de är till för!

Om det är kommunala vattenledningar som har en anslutning på din tomt så brukar de vilja se vad ni gör. Då är det också utmarkerat på tomtkartan.
Annars kan det vara till er stenkista och där är det bara ni som behöver veta var de är. Detta innebär att ni kan göra vad ni vill med dem - t.o.m. täcka över - bara ni vet exakt var de är så ni kan ta upp dem vid behov.
Betongring + lock är nog den enklaste varianten.

//anna

Tack för svar. Vad är en stenkista?

// LIna

Har ni egen avloppsanläggning?
Jag har precis som dig ett litet rör (spol-brunn för BDT avlopp) och en större med cementlock (slamavskiljare)
OM detta stämmer (svårt att säga), hur som helst så kan man förlänga dessa. Jag la en cementring runt den stora och förängde plaströret på den lilla (vanligt markrör)

/Johan

Nej, allt hos oss är kommunalt och väldigt vanligt. Inga egna avloppsanläggningar eller dylikt. Men nu ska vi snart ha en man från kommunen hit och prata om lite annat så jag ska höra med honom om han vet vad det är för typ av brunnar. Har spanat lite på grannarnas tomter idag och sett att de verkar ha det likadant på sina tomter.

// Lina

Och det är inte så simpelt att det just är en spoolbrunn för avloppet och avstängningskranen för färskvattnet?

Kan det annars vara till för grunddränering/dagvatten

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.