Trädgård allmänt
MaM: Ok, som jag misstänkte. Svårigheten i dessa projekt vad avser förhållande sätt-/plansteg är att det är svårt att prova stegen innan färdigställandet. Tack för feedbacken.
KnockOnWood: [citat] Inte mätt? Den rabarbern kommer hon att bli proppmätt av :)
sblixten: [citat] Jag skulle gissa att de blir i klenaste laget. Du kan ju alltid prova på en stolpe.
Niq: Har lite svårt att förstå problemet. Nu bor jag visserligen på landsbygden och här räknas det som en liten tomt. Min förra tomt var i ungefär samma storlek och den kändes inte alls något stor. Det var ju just att man fick plats. Då hadde vi ändå bara ett litet hus och 2 mindre uthus.
Niq: [citat] Vi hade sådant blått nät över bärbuskarna och det blev rena buffén för katterna. Fåglarna fastnade hela tiden så det var bara för katterna att ta för sig. Mindre mysigt att plocka bort halvätna fåglar som är intrasslade i nät. Fast katterna var glada. Lyckades rädda några fåglar levande också. Lärde mig att dom kan bitas ganska bra
hahalj: Det spelar nog ingen större roll vilken borrhammare man använder. Ett dussin 10 mm hål i den djupaste delen räcker säkert gott o väl för att dränera bort regnvatten. Även om det blir kortvariga tropiska skyfall så kommer ju dammen tillfälligt magasinera vattnet och det rinner ut allteftersom. En bit markduk över dräneringshålen kan det ju vara värt för att förhindra att de täpps
Ulf81: haha, jajjamän medryckande är dom :) ett r istället för t smög sig in. tackar det var bra info.... kostnad... vad tror ni?
LaBar: Hej Trädgården har två nivåer med en mellanliggande brant, som består av ett löst jordlager (+ diverse grus, mm) ovanpå tippmassor. Nu skulle vi vilja bygga en trappa mellan de två nivåerna. Nivåskillnaden är ca. 6 meter och längden rakt ner längs med sluttningen är ca 18 meter (mycket ungefärliga mått eftersom det inte är helt lätt att mäta). Eftersom det är brant så skulle
Alfredo: Jag har gett upp med fruktträd på landet. Har under alltför många år slösat pengar på att byta ut döda träd. I mitt fall stavas dock problemet rådjur och vissa vintrar älg. :( Nu har väl mina problem troligen ingen koppling till dina men vem vet.
Linderödsåsen: Jag har använt både 50g duk (i rabatterna) och 100g duken (till gångar) från Biltema och nu 2 år senare är jag fortfarande nöjd :-)
Marlen Eskilsson: Ny artikel idag om vad som är tillåtet och inte vad gäller skadedjur i trädgården. http://www.byggahus.se/tomt/bekampa-skadedjur-tradgarden
thomasx: 100 riksdaler per 1000 kg är ok, :) såg uppgift på 1600 och lev smått orolig :confused: Får riga reova imorgo jäkla tagetord,,,, Med lite flyt får jag e gammal kollega som ka orda lastil och köra uta kostad, det hade ju varit smutt :)
KnockOnWood: [citat] Vet inte varför jag inte gjort det. Kanske för att jag tog hem och vägde och mätte dem. (Är nyfiken och lite av ett kontrollfreak :o ) Tack för påpekandet! Kycklingar som duvhöken slagit och halvvägs ätit upp gräver jag ju ner. Ibland är man helt enkelt bara korkad. OK att skylla på åldern :)
MaxPax: Nej, detta är en buskspion: [bild] Sorry, kunde inte hålla mig...
KnockOnWood: Jag ser en del risker med en sådan installation ute i sommarhagen. Bakterietillväxt i solvärmen, nedsmutsning från fåglar och annat. Har du långt att "springa in"? Ställ ut en flaska mineralvatten som kylts i kylskåpet i stället. Eller följ den här tråden :) http://www.byggahus.se/forum/teknik/231159-saxlift-till-kylskap-som-skall-stiga-ur-altanen.html
thomasx: Eller ett kompressorpaket, med kompressor och borr allt i ett, kostar ca 700:- inkl borr + moms på cramo.
Carl_Elvis: Plantera nån slags blommor som bin gillar en bit bort och fixa en bi-bar där?
roland53: Bevattning är som mest effektivt efter solnedgång. Om vattentillgången är limiterad så får man väl vattna i omgångar. Kanske 1 timme per varannan natt tex och kanske en sprinkler per natt osv. ;)
Anna_H: Lönnar kan ju dessutom beskäras helt brutalt och ändå vara fina träd igen efter bara något år, det är ett av de träd som faktiskt tål att hamlas.
sir_daniel: Tycker översta ser ut som syren, förra året så hade de syrener i kapat ner sådanna stora blad, detta år mer normala
steve5432: [citat] Håller precis på att väcka liv i en damm som de föregående ägarna inte hade rengjort på 8 år. Allting var helt igengrott, men det fanns en del fisk där som hade överlevt. Gjorde som följande (dammen är ca 5 m3): * Tappade ut 30 % av vattnet * Gick ner i dammen med badtofflor och började gräva med händerna i bottnen, fick upp ca 5 plasthinkar 20 L med löv, pinnar och annat
steve5432: [citat] Nja är väl inga större problem att så gräs i juni bara man håller efter det. Vädret i juni kan ju vara hur som helst, ibland jättevarmt, ibland jättekallt, ibland regn, ibland torka. Så kan det ju vara för hela sommaren. Se bara till att vattna så det inte torkar ut om det skulle bli en period med värme (som det är nu, typ). Och bry dig inte så mycket om ogräset, mycket av
Anders D: :) i så fall om du är nöjd så kan du då och fylla på med mer sand och jord i de värsta hålen och med tiden få en hyfsat fin gräsmatta, ja t.om. en golfgreen ;)
Anders D: Kolla med dina grannar. Alltid någon som känner någon som utfört liknande arbete :)
Byggahem: [citat] Ok. Lite rädd för att det är för lite näring i jorden men det kanske inte går att göra så mycket åt. Får vänta helt enkelt :) Du verkar kunnig på gräsmattor, du kanske har svar på min andra tråd ang. min gräsmatta på framsidan som kommit lite längre men som jag tyvärr har haft otur med... Länk nedan.
Powermange: Inte tid med långt svar just nu men kan säga att mitt plankbygge som är pågående är snarlikt ditt förslag. 70 plintar med grus runt/under är så mycket man KAN göra. Det räcker i de flesta fall. Fast är det lerjord ala gammal sjöbotten då är tjälen inte att leka med. Jag satte plintarna cc150. Mitt plank är högt 210cm och jag vill helst slippa sidostöd därav det korta cc. Det
steve5432: Hej! Har börjat få problem med vattnet i vår fiskdamm. Problemet är att det längs med kanterna och på stenarna samlas brunt "damm", som gissningsvis rörs upp av fiskarna och av vattenfallet, sen cirkulerar det runt och hamnar slutligen på stenar och vid kanterna. Vi har börjat spola bort detta med vattenslangen men detta gör ju att allt vatten i dammen blir grumligt. Det jag söker är