1 970 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gödsel på ny gräsmatta?
Hej!
Tänkte höra lite för om när man kan gödsla gräsmattan första gången?
Jag har sått gräset för ca 1 vecka sedan. Jag kan se att det börjar komma lite gräs, men kanske bara några mm.
Har lite olika mirakelprodukter "gti" hit och dit, men vågar inte spruta ut det på marken eller köpa gödseljord och kratta ut innan jag vet att det är "rätt" sätt att göra det på.
Min tanke är att det kanske blir som att skapa för goda förutsättningar från start som de sedan inte kommer få leva under. Dvs. Gräset växer till sig med tron om att "här finns det gott om närning" och så kommer inte mer och så rotar sig gräset sig inte djupt nog eller skapar tillräckligt med blad osv.
Vad jag kan se det som gror är att det nästan ser grönare ut där det är mindre vattnat än där det är dagliga mängder. Precis som om de fröna lägger sin energi på att skapa stora blad med mindre rötter för att det är det sätt de får energin.
Hahaha... det här blev mer komplext än vad jag tänkte mig
Finns säkert ett enkelt svar på detta.... hoppas jag.
Tänkte höra lite för om när man kan gödsla gräsmattan första gången?
Jag har sått gräset för ca 1 vecka sedan. Jag kan se att det börjar komma lite gräs, men kanske bara några mm.
Har lite olika mirakelprodukter "gti" hit och dit, men vågar inte spruta ut det på marken eller köpa gödseljord och kratta ut innan jag vet att det är "rätt" sätt att göra det på.
Min tanke är att det kanske blir som att skapa för goda förutsättningar från start som de sedan inte kommer få leva under. Dvs. Gräset växer till sig med tron om att "här finns det gott om närning" och så kommer inte mer och så rotar sig gräset sig inte djupt nog eller skapar tillräckligt med blad osv.
Vad jag kan se det som gror är att det nästan ser grönare ut där det är mindre vattnat än där det är dagliga mängder. Precis som om de fröna lägger sin energi på att skapa stora blad med mindre rötter för att det är det sätt de får energin.
Hahaha... det här blev mer komplext än vad jag tänkte mig
Finns säkert ett enkelt svar på detta.... hoppas jag.
Ok. Lite rädd för att det är för lite näring i jorden men det kanske inte går att göra så mycket åt. Får vänta helt enkeltAndersS skrev:
Du verkar kunnig på gräsmattor, du kanske har svar på min andra tråd ang. min gräsmatta på framsidan som kommit lite längre men som jag tyvärr har haft otur med... Länk nedan.
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/235833-hjalp-mig-fa-liv-i-nysadd-grasmatta.html
Tack!
Klicka här för att svara