Vad göra?!

Bin svärmar (10-20st) runt skenorna till pooltaket. Synnerligen besvärande eftersom dom ofta sitter på marken och då riskerar att bli trampade på. Det går inte att se att dom kryper in eller bygger bo någonstans, det verkar snarare som att dom dras till vattnet som ofta ligger på skenorna. Bina är inte aggressiva och verkar rent av lite slöa, som tur är.

Vad gör man för att bli av med eländet? Kan inte hitta något bo i närområdet.

Antingen pratar du med någon bi odlare som kanske kan hjälpa dig att flytta dessa kryp , annars får du ta den hårda vägen och avliva dom med insektsmedel och flugsmälla.:confused:

Bin som svärmar är det ju inte tal om (bildgoogla på "bin som svärmar" så får ni se vad det innebär!), utan precis son du säger troligen bin som letar vatten, enstaka sådana. Att flytta på dem är därmed inte möjligt om de inte kommer från någon biodlare som har lust att flytta sina kupor längre bort.

Bäst borde att vara att se till att det inte är nåt vatten på skenorna som de kan lockas av?

Som Anna_H skriver är det så kallade dragbin som kommer för vattnets skull. Förutom att försöka hålla det torrt kan ni försöka få tag i biodlaren som är ägare till bina, det gör ni enklast genom att gå via den lokala biodlarföreningen (för stockholmsområdet ), de borde ha en förteckning över biodlare i området.
Nu kan inte han/hon göra något åt vart bina flyger men om de får tillgång till vatten närmare håller kommer de med största sannolikhet hellre flyga dit.

Nej, som ni säger är inte "svärma" rätt ord. Det är bara ett fåtal som flyger runt, men tillräckligt många för att det ska störa. Det går inte att se till att det är torrt på skenorna eftersom det är kondensvatten som rinner där och blask från poolen vid badande.

Jag tror att det är 160m till närmaste kupa och kan förstås knacka på och höra om dom har något bra knep att ta till.

Bor alla bin i kupor nuförtiden? Finns det inga vilda bin?

Det finns vilda bin, men de är tyvärr kraftigt utrotningshotade.

Kan du inte fixa vatten åt dem någon annanstans?

Om dom nu har fattat tycke för vatten som är på och kring 22m långa aluminiumskenor gissar jag att det är svårt att locka dom till något några meter åt sidan. Vad gillar dom för vatten? Ramlösa?

Man kan ju prova att lägga lite sten i någon balja/fågelbad men jag tvivlar på att det lyckas.

Jag tror på något sött, men passa dig så du inte lockar till dig ännu fler bin.

Plantera nån slags blommor som bin gillar en bit bort och fixa en bi-bar där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.