Hej!
Snart dags för inflyttning till hus. Det är en fantastiskt lummig trädgård (som förvisso behöver rensas upp lite) där de tidigare ägarna lagt ner massor av tid innan de blev för gamla att orka med arbetet. Nu till min fråga;

På tomten finns det en damm som kanske är 3-4 m i diatemeter, lite slopande djup, kanske 30-40 cm (svårt att se med blotta ögat då alger nu tagit över dammen). Dammen ska få en välförtjänt paus i vår trädgård på ett par år. Vi har två små barn och behöver barnsäkra den. Funderar på att bygga likt ett brunnslock. Har någon gjort detta? Vi kommer inte att behålla den och låta barnen 'lära sig' faran och inte heller kommer vi att sätta dit nån typ av armeringsjärn som jag sett folk tipsa om på lite olika ställen på nätet. Det ska göras ordentligt och vara så pass hållbart att vi kan sätta ut krukor etc på 'locket' så att det inte bara blir en stor fläck mitt i trädgården. Problemet är väl att det inte finns någon dränering i dammen... Tips? Tankar? Vi är helt nybörjare på att både bygga och bo i hus 😊

Ps, såg i ögonvrån på bauhaus att de hade en rund stor sandlåda med ett lock som satt fast på vardera sida och öppnades likt två luckor i mitten. Om den mot förmodan skulle passa i storlek och djup, skulle en sån typ av konstruktion hålla för att gå på? Jag tror själv inte på idén, men jag är ingen snickare 😊

hahalj
Om ni inte har tänkt behålla dammen är det inte bäst då att tömma den, gräva upp dammduken och fylla igen med grus/matjord? Annars går det väl bygga ett trädäck ovanpå som förankras i plint, men som du själv konstaterar så är ju dammen inte dränerad så vatten kommer ju fyllas på. Dammduken måste bort om du inte vill ha vatten i den.

Glömde säga att dammen är i gjuten betong. Vår tanke var först att fylla igen den, men det lär ju bara flyta ut i resten av trädgården vid nederbörd. Kan man borra hål i den utan att allt sprängs? Eller är det bäst att demolera den helt och bygga om den om några år?

hahalj
Ja det är inga problem att borra i betong. Gör ett antal hål i botten och täck dessa med en bit markduk och sedan lite makadam så blir det nog bra.

• Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Om ni inte har stenhård lera så räcker det väl med att borra några hål i botten?

Istället för att borra sönder dammen, är det inte bättre att bara fylla med 8-16?

Om den bara kan dräneras har den ju potenital att bli kvarterets häftigaste sandlåda!

• Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
Borrhammare? Vilken styrka? Hur stora hål så att det verkligen dräneras?

hahalj
Det spelar nog ingen större roll vilken borrhammare man använder. Ett dussin 10 mm hål i den djupaste delen räcker säkert gott o väl för att dränera bort regnvatten. Även om det blir kortvariga tropiska skyfall så kommer ju dammen tillfälligt magasinera vattnet och det rinner ut allteftersom. En bit markduk över dräneringshålen kan det ju vara värt för att förhindra att de täpps igen. Fixera med lite makadam.

Kan ju dock vara värt att kolla upp om det är hård lera under som det sades ovan. Men om dammen är rätt byggd så bör man ha dränerat utsidan innan gjutningen för att förebygga frostsprängningar i betongen så det är troligen inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.