hahalj
Jag har en gammal grävd brunn som inte använts sedan ca 1988 när man ersatte denna med ett 80 meter djupt borrat hål i berget istället.

Har funderat på att använda denna gamla brunn för trädgårdsbevattningen, skulle vara flera fördelar med detta:
- trycket jag får ut ur vårt vanliga dricksvatten inte räcker till för t.ex. bevattning av gräsmattan, en vanlig fyrkantspridare täcker kanske max 10 kvm med det tryck den får nu
- onödigt att köra trädgårdsvattnet genom de filter jag har på dricksvattnet.
- påverkar inte tillgången på hushållsvattnet

Tanken är att sätta in en hydroforpump i ett litet pumphus precis bredvid brunnen, men hur ska jag dimensionera denna? Hur stort arbetstryck och hur stort flöde bör jag räkna med för att t.ex. kunna vattna med två vanliga fyrkantspridare, ca 2 x 200 kvm? Hur mycket vatten och hur stort inflöde jag har i den grävda brunnen har jag ingen aning om, det är vad det är, tar det slut så får väl pumpen stanna.

Förresten, är det någon som vet hur mycket tryck en vanlig enkel fyrkantspridare kan behöva för att täcka sin maxyta?

En sån här pump http://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cotech/30-1005 eller liknande fabrikat räcker helt klart för ändamålet.
Jag har liknande och det räcker mer än väl för 2 vattenspridare.

Det som kan bli jobbigt i det hela är ju hur du ska styra så pumpen stänger av om vattnet tar slut, då får du ju ansluta någon form av flottör.
Finns ju dränkbara pumpar med flottör men de är inte gjorda för att driva vattenspridare då de inte får upp trycket som behövs.

hahalj
Tack för svaren!
Ja, en vanlig jetpump med sådan Wilo flödeskontroll skulle ju vara perfekt. Behöver ju egentligen inte nån trycktank, pumpen får gärna gå hela tiden när man vattnar. Så ett maxtryck på 4-5 bar och ett flöde på max 3-4000 liter/tim skulle räcka gott och väl för att vattna en gräsyta uppåt 400 kvm?

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Skillnaden i pris på att köpa en pump med tank mot en utan är nästan försumbar så jag ser inte vitsen med att köpa utan.

hahalj skrev:
Så ett maxtryck på 4-5 bar och ett flöde på max 3-4000 liter/tim skulle räcka gott och väl för att vattna en gräsyta uppåt 400 kvm?
Bläddrar du ned i den här PDF'en hittar du olika typer av spridaren och vad de har för flöde vid olika tryck. Ytan de täcker borde man ju sen kunna hitta på Gardenas hemsida eller nåt.
Jag kör med såna nedgrävda som är specade i början och en T380 som går gå ett helt varv täcker väl runt 400m2 (380m2 skulle man ju kunna gissa på utifrån beteckningen ;)

http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf

hahalj
theboppers skrev:
Bläddrar du ned i den här PDF'en hittar du olika typer av spridaren och vad de har för flöde vid olika tryck. Ytan de täcker borde man ju sen kunna hitta på Gardenas hemsida eller nåt.
Jag kör med såna nedgrävda som är specade i början och en T380 som går gå ett helt varv täcker väl runt 400m2 (380m2 skulle man ju kunna gissa på utifrån beteckningen ;)

[länk]
Tackar!

Angående hydrofor eller jetpump, är det en fördel att ha en hydroforpump vid ett intermittent flöde? När man vattnar rabatter och trädgårdsland går man oftast med en manuell strålpistol och skvätter lite här och var, det är ju bara när man vattnar gräsmattan man har ett kontinuerligt flöde. Kanske det är så att en jetpump måste ha ett flöde hela tiden? Då funkar det ju inte.

Kanske detta vore ett bättre alternativ, har inbyggt torrkörningsskydd:
http://verktygsboden.se/hydroforpumpar/hydroforpump-hw-4000-fcs-comfort

Om du har en pump som bara pumpar och pumpar så brukar det inte funka så bra med att bara skvätta lite här och var då det blir ett fasligt tryck uppbyggt, när jag gjorde så och hade vanlig slang så ville div skarvar och kopplingar skjutas ut pga trycket.

Du måste nog börja i rätt ände genom att provpumpa din brunn.

Låna en kraftig pump och pumpa en längre tid för att se om den sinar, eller ännu hellre få ett begrepp om vilken tillrinning som brunnen har.

Därefter dimensionerar du din pump så att uttaget aldrig överstiger brunnens kapacitet.;)

hahalj
Låna en pump, ja det låter ju enkelt...men visst, det vore ju det optimala.

hahalj
Har varit ute och mätt och lodat upp brunnen nu, har 3 meter vattendjup och 2 meter från ytan till brunnslocket. Röret har 60 cm innerdiameter vilket betyder att den just nu rymmer ca 850 liter vatten. Har ingen aning om det är normalt eller inte, men ska man förse två spridare med ca 1000 liter vardera per timme, då får det allt vara bra fart på tillflödet.

Får nog försöka hitta nån som kan hyra ut en pump som suger uppåt 2000 liter per timme och se vad som händer innan jag bestämmer mig för hur jag går vidare.

Bevattning är som mest effektivt efter solnedgång.

Om vattentillgången är limiterad så får man väl vattna i omgångar.

Kanske 1 timme per varannan natt tex och kanske en sprinkler per natt osv. ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.