1 615 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
vill ha gott om frukt och bär, gamla ägaren haft problem att odla
Kan man förändra/förbättra jorden på något sätt så att det förhoppningsvis växer bättre? grannarna verkar inte ha större bekymmer...
Det verkar ju märkligt att det skulle vara svårt att odla på just den tomten.
Har inte nuvarande ägare någon teori eller förklaring?
Kan det ligga mycket byggavfall under ett tunt täcke matjord?
Vilket tidsperspektiv pratar vi om?
Att plantera fruktträd och få nå
gon frukt att tala om kan ta några år.
Redigerat:
jag vet inte hur mycket de har försökt och vilken tid som gått, men de har bott i huset i ca 30 år, ska försöka få mer info nästa gång vi pratar. .roland53 skrev:Det verkar ju märkligt att det skulle vara svårt att odla på just den tomten.
tror inte det handlar om byggavfall då det är en gammal fastighet, det jag sett när jag grävt är tjock tung jord ovanpå sand och berg.
Kan den gamla ägaren något om bärbuskar och fruktträd då? Mina föräldrar envisas med att göra på samma sätt i alla år trots att vissa bärbuskar uppenbart inte mår bra av det och därmed ger minimala skördar. För si det läste de nånstans för fyrtio år sedan om hur man tar hand om såna buskar "och de andra bärbuskarna ger ju mycket och vi gör likadant med dem..." :screwy:
Det spelar ingen roll hur många gånger man försöker föra på tal att ändra taktik.
Nej, skaffa en -aktuell- bra bok om att odla bär och frukt så ska det nog gå bra.
Det spelar ingen roll hur många gånger man försöker föra på tal att ändra taktik.
Nej, skaffa en -aktuell- bra bok om att odla bär och frukt så ska det nog gå bra.
på vissa platser i trädgården är det inte alls djupt med jord cs 80 cm kanske, så visst kan det som ställer till det om man försöker odla på de platserna....roland53 skrev:
jag försöker lära mig så mycket som möjligt före jag börjarCarl_Elvis skrev:Kan den gamla ägaren något om bärbuskar och fruktträd då? Mina föräldrar envisas med att göra på samma sätt i alla år trots att vissa bärbuskar uppenbart inte mår bra av det och därmed ger minimala skördar. För si det läste de nånstans för fyrtio år sedan om hur man tar hand om såna buskar "och de andra bärbuskarna ger ju mycket och vi gör likadant med dem..." :screwy:
Tung lerjord är det nog inte många växter och träd som trivs med. Lucker och mullrik brukar vara bäst. Gräv ner naturgödsel och torv. Och har du inga grannar med fruktträd och blommor så kan det vara ont om bin som pollinerar. När du köper t.ex. ett päronträd så måste du kolla vilka andra päronträd som pollinerar det första trädet, dvs. du måste köpa två olika päronträd. Och har du inga grannar med fruktträd och blommor så kan det vara ont om bin som pollinerar.
Jag har gett upp med fruktträd på landet. Har under alltför många år slösat pengar på att byta ut döda träd. I mitt fall stavas dock problemet rådjur och vissa vintrar älg. 
Nu har väl mina problem troligen ingen koppling till dina men vem vet.
Nu har väl mina problem troligen ingen koppling till dina men vem vet.
Klicka här för att svara