Som sagt, vi har en tomt på 2800 m2 varav hus+garage endast upptar ca 200 m2 av dessa. Nu vill vi ju inte ha enorma ytor med gräsmatta. Så vi tar gärna emot förslag på vad vi ska odla på 1/3 av tomten. Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Enklast är väl oklippt gräsmatta (dvs blomsteräng) på en del av tomten.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Ja, det var ett härligt lyxproblem. Vill du inte köra på det bekväma sättet som hempularen föreslår så kan du:
- Rama in tomten med olika träd och större buskar så den känns mindre och mer ombonad.
- Anlägga grönsaksland på en del, med potatis, morötter, kryddor och allt vad du kan vara sugen på.
- Plantera häckar som får bilda rum där du har sittplatser. Vi har satt liguster i en rund form på två ställen på tomten, där man kan sitta enskilt om man har lust.
- Anlägg en pool, badtunna etc.
- Anlägg en damm där du har fiskar.
- Bygg ett växthus, hobbyrum, gäststuga eller något annat du kan ha användning och intresse för.
- Lusthus, bastustuga
- Finns trädgårdsintresse så kan du ju bygga upp ett landskap på en sådan tomt med gångar, blomsterplaneringar, träd varvat med vartannat.
- Bygg ut uteplatsen med ett utekök och kanske en utedusch
- Pergola
- Rama in tomten med olika träd och större buskar så den känns mindre och mer ombonad.
- Anlägga grönsaksland på en del, med potatis, morötter, kryddor och allt vad du kan vara sugen på.
- Plantera häckar som får bilda rum där du har sittplatser. Vi har satt liguster i en rund form på två ställen på tomten, där man kan sitta enskilt om man har lust.
- Anlägg en pool, badtunna etc.
- Anlägg en damm där du har fiskar.
- Bygg ett växthus, hobbyrum, gäststuga eller något annat du kan ha användning och intresse för.
- Lusthus, bastustuga
- Finns trädgårdsintresse så kan du ju bygga upp ett landskap på en sådan tomt med gångar, blomsterplaneringar, träd varvat med vartannat.
- Bygg ut uteplatsen med ett utekök och kanske en utedusch
- Pergola
Många bra förslag där, tack!Marlen Eskilsson skrev:Ja, det var ett härligt lyxproblem. Vill du inte köra på det bekväma sättet som hempularen föreslår så kan du:
- Rama in tomten med olika träd och större buskar så den känns mindre och mer ombonad.
- Anlägga grönsaksland på en del, med potatis, morötter, kryddor och allt vad du kan vara sugen på.
- Plantera häckar som får bilda rum där du har sittplatser. Vi har satt liguster i en rund form på två ställen på tomten, där man kan sitta enskilt om man har lust.
- Anlägg en pool, badtunna etc.
- Anlägg en damm där du har fiskar.
- Bygg ett växthus, hobbyrum, gäststuga eller något annat du kan ha användning och intresse för.
- Lusthus, bastustuga
- Finns trädgårdsintresse så kan du ju bygga upp ett landskap på en sådan tomt med gångar, blomsterplaneringar, träd varvat med vartannat.
- Bygg ut uteplatsen med ett utekök och kanske en utedusch
- Pergola
Det är guld värt att ha stora ytor om t ex man ska ta emot en lastbil etcSilver 60 skrev:
Har själv en tomt på 3000m2 och gjort så man lätt vänder med lastbil etc
Eller som sväljer många bilar utan att behöva flytta om varje gång någon ska åka vid storfrämmande
Har ni en platt tomt så skapa lite olika miljöer t ex parkliknande med gångstråk sen är en stor gräsmatta guld
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg

