Som sagt, vi har en tomt på 2800 m2 varav hus+garage endast upptar ca 200 m2 av dessa. Nu vill vi ju inte ha enorma ytor med gräsmatta. Så vi tar gärna emot förslag på vad vi ska odla på 1/3 av tomten. Tack på förhand!
 
Enklast är väl oklippt gräsmatta (dvs blomsteräng) på en del av tomten.
 
Ja, det var ett härligt lyxproblem. Vill du inte köra på det bekväma sättet som hempularen föreslår så kan du:


- Rama in tomten med olika träd och större buskar så den känns mindre och mer ombonad.

- Anlägga grönsaksland på en del, med potatis, morötter, kryddor och allt vad du kan vara sugen på.

- Plantera häckar som får bilda rum där du har sittplatser. Vi har satt liguster i en rund form på två ställen på tomten, där man kan sitta enskilt om man har lust.

- Anlägg en pool, badtunna etc.

- Anlägg en damm där du har fiskar.

- Bygg ett växthus, hobbyrum, gäststuga eller något annat du kan ha användning och intresse för.

- Lusthus, bastustuga

- Finns trädgårdsintresse så kan du ju bygga upp ett landskap på en sådan tomt med gångar, blomsterplaneringar, träd varvat med vartannat.

- Bygg ut uteplatsen med ett utekök och kanske en utedusch

- Pergola
 
D09
En stor parkering/ vändplats :)
 
2800 är väl inte så stor tomt.

Men bygg ett trädäck på 500 kvm och gör en ny tråd om det. :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, det var ett härligt lyxproblem. Vill du inte köra på det bekväma sättet som hempularen föreslår så kan du:


- Rama in tomten med olika träd och större buskar så den känns mindre och mer ombonad.

- Anlägga grönsaksland på en del, med potatis, morötter, kryddor och allt vad du kan vara sugen på.

- Plantera häckar som får bilda rum där du har sittplatser. Vi har satt liguster i en rund form på två ställen på tomten, där man kan sitta enskilt om man har lust.

- Anlägg en pool, badtunna etc.

- Anlägg en damm där du har fiskar.

- Bygg ett växthus, hobbyrum, gäststuga eller något annat du kan ha användning och intresse för.

- Lusthus, bastustuga

- Finns trädgårdsintresse så kan du ju bygga upp ett landskap på en sådan tomt med gångar, blomsterplaneringar, träd varvat med vartannat.

- Bygg ut uteplatsen med ett utekök och kanske en utedusch

- Pergola
Många bra förslag där, tack!
 
D09 skrev:
En stor parkering/ vändplats :)
Det där gillar jag, måste bearbeta sambon lite :) tror inte det kommer att gå så bra..
 
hempularen skrev:
Enklast är väl oklippt gräsmatta (dvs blomsteräng) på en del av tomten.
Är väl nåt sånt det kommer bli antagligen. Nackdelen är väl med högt gräs att det blir fästingar som kommer att kalasa på hunden
 
D09
Silver 60 skrev:
Det där gillar jag, måste bearbeta sambon lite :) tror inte det kommer att gå så bra..
Det är guld värt att ha stora ytor om t ex man ska ta emot en lastbil etc

Har själv en tomt på 3000m2 och gjort så man lätt vänder med lastbil etc

Eller som sväljer många bilar utan att behöva flytta om varje gång någon ska åka vid storfrämmande

Har ni en platt tomt så skapa lite olika miljöer t ex parkliknande med gångstråk sen är en stor gräsmatta guld
 
anlägg ängar! sen när andan faller på kan man plantera annat, odla grönsaker eller göra parkeringsplatser ;-)
 
D09
Odla parkslides ( varning, skojar bara ) och se hur grönskan sprider sig ;)
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Tennisbana så klart!

Då försvinner lätt 700 kvm, förutom läktarna :)
tennis-court-with-dimensions.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
RC-bana för 1:8 buggy och 1:10 touring! :-)
 
KnockOnWood skrev:
Tennisbana så klart!

Då försvinner lätt 700 kvm, förutom läktarna :)
[bild]
Fotbollsplan med omklädningsrum. Rod Stewart har en sån. 😃
 
fubar skrev:
Fotbollsplan med omklädningsrum. Rod Stewart har en sån. ��
Han ja!
En fotbollsplan är 4000-10000 kvm så det kan bli lite trångt.
Och gräset måste väl klippas där också :confused:

Men en minigolfbana vore kalas!
Uppskattas av (nästan) alla och tar inte så stor plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.