D09
Har fått gäster i mitt lilla hyreshus och är jätteglad för detta.

Sen tog sambon upp vilka vildar våra katter är och de kommer förmodligen klättra upp i trädet och lurpassa

Hur har ni gjort för att skydda de små fåglarna?

Är inne på att spänna upp ett nät ( typ sånt blått som man har till jordgubbsland ) 1,5 meter upp från stammen och utåt så katterna inte kommer upp längs stammen.

Är det stor risk att fåglarna fastnar istället?

Om man flyttar holken, hittar fåglarna sina ungar igen? ( t ex 3-4 meter upp ) eller vilken höjd ska man ha holken på?

Det är svart/vit snapphane eller vad den heter :)
 
Rör inte holken!! Sen tror jag säkert att det inte behöver bli nåt problem med katterna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Rör inte holken!! Sen tror jag säkert att det inte behöver bli nåt problem med katterna.
He he du har inte sett vår ena katt...

Får en att tänka på en gammal filmklassiker "rovdjuret"

Hittills så är jag inne på att spika på lite reglar 2 meter upp som sticker ut en 50cm från stammen runt om och sätta insektsnät undersida.

Det borde hålla katterna borta.

Fågelholken är lite dumt placerad kanske 2,10 upp, hängandes från en gren. Katten kan ju lägga sig på grenen ovan o vänta ut dom alt så får inte ungarna mat. :/

Nu kommer jag ligga sömnlös över min grannfamilj
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade samma bryderi för ett par år sedan, då en grannkatt som är en riktigt trädklättrare av rang var ett problem för våra holkar.
Jag tänkte ut att en "kjol" av pinnar/grenar/plastpinnar osv som sitter runt stammen 1-2 meter upp, sticker ut ca 2 dm och har pinnarna i 45° klarar aldrig katten att klättra förbi.
Jag gjorde någon tafatt sådan lösning med lite lövsly första sommaren och tänkte förbättra det till nästa säsong, fast då behövde det plötsligt inte.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Mikael_L skrev:
Jag hade samma bryderi för ett par år sedan, då en grannkatt som är en riktigt trädklättrare av rang var ett problem för våra holkar.
Jag tänkte ut att en "kjol" av pinnar/grenar/plastpinnar osv som sitter runt stammen 1-2 meter upp, sticker ut ca 2 dm och har pinnarna i 45° klarar aldrig katten att klättra förbi.
Jag gjorde någon tafatt sådan lösning med lite lövsly första sommaren och tänkte förbättra det till nästa säsong, fast då behövde det plötsligt inte.
Det räcker kanske att hänga lite ris runt stammen som en första åtgärd.

När lämnar fåglarna holken ungefär?

Tänkte flytta upp den några meter när dom flyttat ut :)

Såg båda föräldrarna imorses och det låter jättemysigt när ungarna ropar efter mat :)

Mer holkar ska upp... :)
 
Mikael_L
Tänk dig att du får tag i en sån här veterinärtratt
tratt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sätter fast den "upp och ner" på stammen. Det lär ingen katt klara av att klättra förbi.

Men den här "tratten", "kjolen" eller vad vi ska kalla den bör kunna vara av diverse olika material och ändå vara lika effektiv. Tänk att den består av plastremsor liknande de som sitter på en lövräfsa, eller stålremsorna på en sådan lövräfsa lika gärna. Eller kvistar, pinnar, tja vad som helst.

Inget som ramlar ner ovanifrån fastnar, eller kan ens stå där. Allt som klättrar underifrån blir stoppat.

Sen när du fått bukt med katter så måste du fundera på ekorrar och hackspettar, ekorrar har mig veterligen inte varit här och stört, men i år var hackspetten upprepade gånger här och försökte ta sig in. Den är lyckligtvis lättskrämd i alla fall. Det räcker med att vi går ut genom dörren så drar den och är borta ganska länge sen.
I vinter ska jag stålförstärka ingångshålen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag gjorde någon tafatt sådan lösning med lite lövsly första sommaren och tänkte förbättra det till nästa säsong, fast då behövde det plötsligt inte.
Varför behövdes den inte? Hade kattrackaren redan käkat upp alla fåglar? ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo skrev:
Varför behövdes den inte? Hade kattrackaren redan käkat upp alla fåglar? ;)
Nej, familjen som hade den lät den flytta till ett annat hem.
Det var en rackarns trevlig katt (förutom att den förargade mig genom att klättra upp och sätta sig på våra fågelholkar, då sprutade jag vatten eller kastade smågrus på den). Men det var annars definitivt min favvokatt av alla här i området, som kom och hälsade på mig dagligen under byggtiden och låg en stund varje dag och gosade i min famn när jag tog kafferast. :)

Familjen som hade den åkte mycket regelbundet till sin stuga, nästan varje helg under säsong, och katten klarade aldrig av att vänja sig vid resorna, utan spydde och sket på sig osv. Riktigt plågsamt. Och dom hade några vänner eller släktingar eller vad det nu var som gärna adopterade katten, så var det löst.

Men jag saknar den ... :(
 
Mikael_L skrev:
Familjen som hade den åkte mycket regelbundet till sin stuga, nästan varje helg under säsong, och katten klarade aldrig av att vänja sig vid resorna, utan spydde och sket på sig osv. Riktigt plågsamt.
Fy vad trist. Vi har också två katter som pendlar på liknande sätt. Dock med stor framgång. Rätt fantastiskt hur de på en bilresa kan förvandlas mellan fullvärdiga blodtörstiga utekatter och helslöa, 23,5/7 sovande innekatter. Måste haft tur! :)

Men nu blev det nog väl OT... :o
 
Vår katt är också en fågelkatt, dessutom vässar hon klorna på allt möjligt, bland annat två rubinträd med ganska smal stam som dog av hennes behandling. Fick då tips från plantskolan att sätta hönsnät runt trädstammen och det hjälpte. Hon varken vässar eller klättrar i träden mer. Hett tips som är enkelt och billigt. :)
 
  • Gilla
Cheerbabe och 1 till
  • Laddar…
D09
Marlen Eskilsson skrev:
Vår katt är också en fågelkatt, dessutom vässar hon klorna på allt möjligt, bland annat två rubinträd med ganska smal stam som dog av hennes behandling. Fick då tips från plantskolan att sätta hönsnät runt trädstammen och det hjälpte. Hon varken vässar eller klättrar i träden mer. Hett tips som är enkelt och billigt. :)
Hade ju varit mycket enklare än min plattform :)

Tror du det funkar med insektsnät?

Har några rullar kvar om jag inte minns fel :)
 
Ingen aning, men det kanske är värt ett försök om du ändå har det hemma. Du får berätta hur det går!
 
D09
Marlen Eskilsson skrev:
Ingen aning, men det kanske är värt ett försök om du ändå har det hemma. Du får berätta hur det går!
ImageUploadedByByggahus.se1403811893.823890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha snyggt! Sann fågelvän :)
 
D09
Glenno83 skrev:
Haha snyggt! Sann fågelvän :)
Tänkt på mina flugjagare hela dagen
ha ha

När jag hämtade nätet i garaget hörde jag det bli knäpp tyst..

Tänkte att var det katten då jävlar, man kan ju inte bomma på 2 minuter efter en hel dag ha ha

Men de var lugnt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.