Hej

Trädgården har två nivåer med en mellanliggande brant, som består av ett löst jordlager (+ diverse grus, mm) ovanpå tippmassor. Nu skulle vi vilja bygga en trappa mellan de två nivåerna. Nivåskillnaden är ca. 6 meter och längden rakt ner längs med sluttningen är ca 18 meter (mycket ungefärliga mått eftersom det inte är helt lätt att mäta). Eftersom det är brant så skulle trappan helst gå på snedden och i vinkel med trapplan.

Men genom att det i stor sett är rasvinkel och dåligt underlag så är det inte helt lätt -- för att inte säga omöjligt -- att hitta tillräckligt djup för att platsgjuta plintar. Så det enda vi kommit på är att som bas för vangstycken helt enkelt lägga ett par rejäla bärlinor (typ två stycken dubbla 220x45) på marken rakt ner för branten. Dessa fäst mot plintar nederst, och upptill mot horisontella bärlinor som plintas lite längre in från branten. Men det känns som att det kommer bli brant att gå nerför, även med ett ordentligt räcke.

Någon som har en idé?

mvh

LaBar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.