Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna växt fanns kvar från en gammal trädgård när vi byggde vårt hus.
Den har aldrig blommat (på 5 år) men en trädgårdsutbildad person ville hävda att det var en buskpion.
När jag surfade på Internet så tycker jag inte likheten är så stor.
Någon som vet och eventuellt skötselanvisningar för att få den att blomma (om det nu är en blommande växt ??!!
Jag är ingen expert på buskpion men nog tycker jag allt att bladverket är likt. Har den en vedartad stam/grenar?
Om den ser ut att må bra och frodas i övrigt ska det inte krävas några särskilda knep för att få den att blomma. Men vad har ni gjort med den på de här fem åren? Har ni t ex varit och klippt i den?
Om den ser ut att må bra och frodas i övrigt ska det inte krävas några särskilda knep för att få den att blomma. Men vad har ni gjort med den på de här fem åren? Har ni t ex varit och klippt i den?
Den vissnar ner varje höst och då har vi tagit bort det vissna.
Vill inte påstå att den precis har vedartad stam eftersom den vissnar ner.
(Reservation: Hustrun "tror" till 90 % säkerhet att den vissnar ner helt. Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg om det är bara bladen eller om även grenarna vissnar ner. )
Vilken typ av jord vill den helst ha?
Vill inte påstå att den precis har vedartad stam eftersom den vissnar ner.
(Reservation: Hustrun "tror" till 90 % säkerhet att den vissnar ner helt. Jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg om det är bara bladen eller om även grenarna vissnar ner. )
Vilken typ av jord vill den helst ha?
Pioner är lite känsliga. De vill inte bli omplanterade eller få jorden urgrävt runt om. Då får man vänta ibland flera år innan de vill blomma igen. Ibland är det helt fel ställe man planterar den på (vilket man inte vet i förväg) och då får man försöka flytta den -och vänta ett par år och se om den blommar.
Klicka här för att svara