D
dsub: Tror nog att det blir en bra plats. Du kan ställa en kompost i stort sett var som helst. Maskarna hittar dit ändå. Ända är väl på helt täta platser där lakvattnet inte har någon plats att ta vägen.
3 svar · 5,4k läst
·
K
Krassegrand: Kanske ska man stänga in en katt under altanen!:rolleyes: ;)
6 svar · 10,4k läst
B
balder: AHHH precis så hade jag tänkt. Att ibland sitta och mysa med levande ljus, en brasa i kamin och dricka god öl för att sedan rusa in i rökbastun........ Det är i varje fall vad jag försökt att sälja in till kompisar så att dom vill hjälpa til. =)
7 svar · 4,8k läst
Oldboy
Oldboy: Det finns väl inte mycket vits med ett upphöjt potatisland? Potatis är ju inte kinkig på något vis. Dessutom ska/bör potatis och andra rotfrukter och grönsaker växelbrukas och inte odlas på samma ställe förrän efter tidigast 4 år för att undvika olika sjukdomar och närings- & mineralbrister. Poängen med upphöjda land är att jorden ska värmas upp fortare. Den effekten minskar ju
1 svar · 2,8k läst
·
R
Rans: Hej. Jag har planerat att bygga ett staket (ca 2 meter högt) som kommer fästas i gräsmatta huvudsakligen men även asfalt 6-7 meter. Och jag ska inte lämna märken i asfalten. Men det finns möjlighet att fästa i en fasad. Har sneglat på olika betongplintar och betongsuggor, men inte kommit fram till vad jag måste använda då staketet kommer bli såpass högt. Har ni erfarenheter eller
0 svar · 4,6k läst
T
Timfelix: Vi har 2 stora slänter vid vårt hus efter ett nybygge och jag är lite sugen på att lägga sedummattor. Dock blir det ju rätt dyrt på stora ytor så jag undrar om några har bra tips på hur man kan komma ned i pris/andra lösningar som är lika effektiva och lättskötta. Vi har en naturtomt i övrigt så jag vill gärna få tillbaka det böljande och enkla landskapet. Det går över till
0 svar · 4,8k läst
T
Timfelix: Har ingen aning om jorden är rätt:) Antar att det var det billigaste och ja det är ett stråk på 2 meter i bredd men säkert 20 m långt.
2 svar · 3,0k läst
A
Angie99: [citat] Det förstår jag. Tack för bilden, det ser fortfarande väldigt snyggt ut!
17 svar · 47,0k läst
·
T
Tavelram: Eftersom ni valde att inte lyssna på mig så stänger jag tråden. Ha en bra dag och glöm inte att andas :-) /Moderator
72 svar · 44,2k läst
·
K
Kromo: [citat] Ha ha
15 svar · 4,4k läst
B
bäckåbölja: [citat] Om man inte gör en vattenrutschkana istället! http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article11933179.ab http://www.corren.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4938775 (de där artiklarna kommer jag ALDRIG våga visa för mina barn)
14 svar · 19,7k läst
·
1
1hus: Detta också snyggt! [bild]
2 svar · 5,7k läst
·
2
237: Körde sönder en meec slagborr från jula 399:- gick riktigt bra att borra 10 hål innan snabbfästet gick sönder. Bara byta imorgon :)
8 svar · 2,8k läst
·
F
Fässberg: Varför krångla till det? Gräv hål och gjut ner stolparna i betongen. Kommer hålla i mååånga år. jag skulle grävt ca 80-100 cm djupt och 40 cm i diameter.
11 svar · 21,3k läst
svartöra
svartöra: Jag lade för två år sedan hela 5 kvm grändsten från Flisby och det var inget problem med den. Om det bara är trädgårdsgångar tror jag inte du behöver fundera alls. Det är ju ingen belastning. Ditt största problem blir alger, mossa och myror. Spara ett gäng stenar i reserv om någon skulle frysa sönder eller liknande. Flisby är väl bara ett varumärke. De gör inga stenar själva.
4 svar · 4,8k läst
T
thella82: Nej jag har gjort bort mig ur det avseendet, men nu har jag gjort det och sk-ten ligger där. Tack för svar Stefan!
11 svar · 4,4k läst
Peter2400
Peter2400: Jag har en kompis som köpte ett komplett djungle gym med rutschkana och gungställning pris 6000:- Han är ingen snickare och har nu i 4 dagar med hjälp av föräldrar och svärföräldrar lyckats snickra ihop ett riktigt snett och vint torn! Han hoppade över det här med plintar och vattenpass och det känns som om den kan ramla av sig själv, jag ska försöka hjälpa honom att räta upp
6 svar · 6,2k läst
H
hekosi: [citat] Som med allting annat, man vänjer sig!
7 svar · 1,3k läst
R
roli: [citat] Det var den sämsta ursäkt som jag hört.... "slingan trycks upp nerifrån". Om den gjort det så skulle marken i övrigt också följt med...... Tycker gott att du kan kräva av grävaren att han står för det material som krävs så att du får din slinga på rätt djup. Den har ju bevisligen inte grävs ner till rätt nivå. Är det beställt att slingan skall ner till en viss nivå
26 svar · 5,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Annars så gäller det generella rådet till Henrikd75: Tag en promenad i grannskapet, gärna utrustad med ett måttband eller en tumstock. Titta på hur grindarna ser ut på andra tomter, ta ett par mått där du tycker att det ser bra ut. Det är ju trots allt fråga om tycke och smak (förutom säkerhet då). Ta gärna flera långa promenader så kommer det nog att klarna. Och om du googlar
2 svar · 8,1k läst
MathiasS
MathiasS: Om du strör ut stenmjöl och paddar i några omgångar så har det förstås en stabiliserande effekt. Hur det står sig jämfört med samkross 0-32 vet jag inte.
9 svar · 3,6k läst
H
hekosi: Om du bestämmer dig för en liten kulle så kom ihåg att kolla med kommunen hur hög den får vara utan marklov, framförallt om du har grannar som skulle kunna reta sig på det av någon anledning. Jag har förövrigt en exakt likadan tomt som dig och håller på att kolla runt efter alternativa lösningar så jag följer gärna den här tråden. Tidigare på min tomt så var där en gles och
1 svar · 2,0k läst
C
cecar33: Om du skall bygga garage bygg det först så ser du hur mycket yta som återstår, kanske asfalt på yta för bil och sten på övriga ytor men det ser du lättast när garaget står på plats och dessutom så förstörs inte ytan under byggtiden.
1 svar · 13,9k läst
·
A
AndersS: Den blå, är nog mera grå med blå ränder jag avser är nog den som heter Hiflex och den gula med någon röd rand är en Hozelock. Här tycker jag att Gardenan är smidigast och Hozelocken används som förlängning när 25m inte räcker. Finns en liknande Gardena men då grå med röd/oranga ränder och lite styvare. Både Gardenan och Hozelocken är mycket bättre om de sedan jämförs med
7 svar · 8,0k läst
Y
yps: Hur fungerar det med målade ribbor efter några år? Måste vara svårt att måla dem när de är uppsatta utan att kladda för mycket.
12 svar · 17,7k läst
tharnstrom77
tharnstrom77: Kan bara skriva hur vi gjorde. Vi hade en plätt som inte så mycket kunde växa i på södersidan och vi ville ha det lättskött. Vi köpte väldigt lågväxande/markkrypande växter (kommer inte ihåg vad) som sprider sig på ytan. Vi köpte då blommande växter som blommar vid olika tillfällen, med någon vårlök där i. Ju mer detta sprider sig på ytan desto mindre får vi att rensa och
4 svar · 5,6k läst
L
lilla frugan: har precis flyttat in i vårt tjugotalshus och hade en fruktansvärd ful hög med sly och daggkåpor vid fästet till flaggstången, det var tvunget att röjas bort och då hittade jag det här snygga arrangemanget! jag skulle behöva få lite tips på vilka blommor jag kan plantera här?! [bild]
0 svar · 1,7k läst
·
simpa81
simpa81: Tänkte försöka behålla de befintliga stolparna. Kan kanske gå upp i dimension på ribborna istället? [bild] Det är även en liten grind, som synes på bilden.
2 svar · 2,6k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Inte alltid. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/stodmur-rasade-pa-e4-bygget
7 svar · 4,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: Anledningen till att jag tog upp detta med ytspridningen var eg att "bondepraktikan" säger att det är bättre att gödsla lite och ofta än tvärt om. Lite betyder större avstånd mellan kornen och borde ge en melerad gräsmatta. Men är det så att näringsämnena övergår i jonform så borde dom ju spridas i fukten åt alla håll, jag tror inte tyngdkraften spelar så stor roll här.
6 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.