7 017 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Hur ska jag göra med dammen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag hävdar bestämt att ett staket är bättre än att förstöra dammen med sand, sten el dyl. Sedan tycker jag att det inte finns FÖR små barn för att fixa med dammen. Respekt för vatten bör man ha men inte vara rädd för det.
Jag tycker det är väldigt kul att hålla på med vår damm, både inne o ute, med barnen.
Satsa hellre på större damm med grundare kanter och djupt i mitten och fyll på med Koi!
Jag tycker det är väldigt kul att hålla på med vår damm, både inne o ute, med barnen.
Satsa hellre på större damm med grundare kanter och djupt i mitten och fyll på med Koi!
Instämmer med alla andra som tycker att du ska behålla dammen. En sådan damm med tillhörande bäck är det många som vill ha. Det är ett tidsödande och ganska dyrt projekt att anlägga en damm så var glad åt dammen och sätt staket runt om om du vill. Men se gärna till att du får vatten i bäcken, det kommer barnen att älska. Och det finns inget som är så rogivande som att höra vatten porla.
Redigerat:
Ok, vi kommer sätta ett enklare staket runt och behålla dammen.
Nu till nya frågor...
Vi vill ha en fräsch damm, utan så himla mycket liv och med rent vatten, inte brunt. Hur åstadkommer man detta utan större ansträngning? Kan man ha avrinning över en viss vattennivå och tillföra färskvatten ibland? Eller är det filterrengöring som gäller?
Nu till nya frågor...
Vi vill ha en fräsch damm, utan så himla mycket liv och med rent vatten, inte brunt. Hur åstadkommer man detta utan större ansträngning? Kan man ha avrinning över en viss vattennivå och tillföra färskvatten ibland? Eller är det filterrengöring som gäller?
UV-lampa löser det mesta problem du har med alger i vattnet, som färgar det brunt.
I början hade jag en stor filtertunna i min damm, men efter att jag investerat i en UV-lampa, klarade sig dammen bra, enbart med lampan. Korta perioder under våren kunde det bli en förhöjd algtillväxt, men det var inte så svårt att fiska upp det värsta och efter det skötte sig dammen väldigt bra, utan min hjälp.
I början hade jag en stor filtertunna i min damm, men efter att jag investerat i en UV-lampa, klarade sig dammen bra, enbart med lampan. Korta perioder under våren kunde det bli en förhöjd algtillväxt, men det var inte så svårt att fiska upp det värsta och efter det skötte sig dammen väldigt bra, utan min hjälp.
Håller precis på att väcka liv i en damm som de föregående ägarna inte hade rengjort på 8 år. Allting var helt igengrott, men det fanns en del fisk där som hade överlevt. Gjorde som följande (dammen är ca 5 m3):SimonZ skrev:
* Tappade ut 30 % av vattnet
* Gick ner i dammen med badtofflor och började gräva med händerna i bottnen, fick upp ca 5 plasthinkar 20 L med löv, pinnar och annat skräp.
* Tog en rotborste och skrubbade stenar från alger och sånt.
* Köpte nytt filter, Aquaclear 5000 med inbyggd UV-lampa och system för rengöring utan att plocka ut svamparna.
* Lät pump och filter gå några dagar samtidigt som jag spolade rent med vattenslang, och rengjorde filtret varje dag. Det försvann lite vatten vid varje rengöring pga backspolningen. Lät det aldrig gå under 40 % pga att det var varit fruktansvart varmt senaste dagarna och värme och sol har en tendens att skapa en massa alger när det är för små vattenpölar. Ville dock minska vattenvolymen för att öka omloppstiden för att få vattnet filtrerat snabbare.
* Efter ca 2 veckor med samma procedur har jag fyllt på mer vatten nu så det är ca 80% fyllt. Vattnet är klart och fint, fortfarande lite gult och det har bildats en hel del trådalger på stenarna, förmodligen pga solljuset och vattenbytet, räknar med att detta försvinner inom kort (och önskar att det fanns fiskar som ville äta algerna)
* Kommer slutföra med att fylla upp till 100 % och införskaffa nån sorts pump/dammsugare för att kunna hålla rent. Har en separat tråd om detta för att få tips men 0 svar hittills.
Lycka till!
/S
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden