Trädgård allmänt
Ucs: Ursäkta! Rubriken ska vara "Koppla takvatten till fiskdamm". Det är ett mindre uthus 12kvm med sadeltak och ytpapp. Slipper ju på detta sätt fylla på dammen, har ett utlopp så det kan aldrig rinna över.
Nackarberg: Tänkte bygga ett enkelt staket runt tomten. Det står sedan urminnes tider gamla sten- och betongstolpar kvar som är tänkt att ingå i nya staketet. Hur förankrar jag lättast två liggande reglar mellan varje stolp? Finns inga hål utan de har haft nät på insidan med tråd runt varje stolpe tidigare. Mvh Daniel
A. B: Hej. Vi samlar in offerter på markarbete som ska innehålla: stödmur i form av L-stöd ca 30m. Asfaltering uppfart med inramning av markplattor ca 90 kvm, två gångar i markplattor (groventre samt huvudentré) samt en rad plattor runt hus, garage samt altan) ca 80-100 kvm. Offetterna ligger på mellan 250.000och 350.000. Ör det vaf man kan räkna med att få betala? Har ni erfarenhet av att
GK100: [citat] Ser väl som nämndes tidigare ut som att du skulle kunna putsa till det så tror jag du kan ordna det så det snart ser bättre ut än det var från början. Sen så klart oavsett något av en kanske nutida sjuka med att de som kör kan verka helt förståndsbefriade. Naturligtvis kan de enkelt avväga lite hur arbetet utförs så man slipper direkt huvudlösa avarter. Nu kanske det inte
etompau: Kolla hos Conrad, dom har en hel del olika pumpar med solceller.
Pojkflickan: [citat] Tyvärr. Hade ju varit drömmen, men vår fastighet ligger med grannar ganska nära och, med risk för att tolkas som förnäm:rofl:, kräver själva byggnaderna en annan inramning.:D
Alfredo: [citat] Vilket skulle kunna vara rätt oönskat om nu TS önskar skydda sig från vinden. :p
Fundersam99: någon som har några bra tips på hur man kan flytta på den här eldstaden? Allra helst vill vi inte att den ska gå sönder men vet inte om det är möjligt. Ser ut som det är 3 eller 4 delar som är ihop satta med cement. Tror ni att det skulle fungera och skära cementen med en diamant klinga, eller har ni några andra bra tips? Är lite orolig att varje del dessutom väger mer än vi kan
Krypstocken: Hur skall man gå med sig fundamentet om det är 3st fastgjutna bultar? Den kan ju tex ha kommit från vem/var som helst.
Happy75smile: 40 stolpar? Får man fråga till vad och hur långt? Köp en elektronisk jordborr. Vi använde av markskruv till staketet men då använde vi manuell jordborr och det var både jobbigt och tungt. Vi gjorde 10 hål då. I år byggde vi friggebod och köpte en elektroniskt jordborr och den klara av göra en hel del av jobbet. Och vi använde manuell vid behov Sedan grävde vi men då har man en
Fixarjon: Ska lägga marksten längst lite rabatter och sådant som gräsklipparen kan gå över. Plattorna jag tänkt använda är 30*30 kalksten. Är en del runda kanter på sina ställen som jag funderar på hur man får till bäst. Har ni några tips vid läggning av mjuka kanter? Alt någon guide
Todilo: Har ett rejält projekt med en stor blomlåda med spaljé. Jag tänkte passa på att göra den självvattnande och har försökt läsa på på nätet men inte hundra på om min lösning kommer fungera. Tanken är att jag klär lådan med dammduk, lägger perforerade rör över hela botten (5cm i diamter) och klär in dessa i markduk (för att inte få in smuts). Ovanpå lägger jag lekakulor och
Emar: [citat] Först är det en gjuten grundmur som går cirka 50cm ner i marken och stenarna är limmade ovanpå med stenlim, plu700.
crazytok: Ja du ska ha makadam under plinten för att inte vatten skall kunna samlas där och när det fryser expandera och trycka upp plinten. Ska du göra ett staket runt huset rekommenderar jag att göra det i impregnerat, sedan vänta ett år innan du målar just för att impregneringsvätskan skall torka ut ordentligt. Annars är risken att färgen släpper... Skall du måla ett ej impregnerat virke
optimum: Troligen rost i vattnet. Prova med oxalsyra och skrubba samt högtryckstvätt. Oxalsyra finns i rabarber så du behöver inte ha dåligt samvete för kemikalier.
crazytok: Jag struntade i bevattningstraktor, kom fram till att det inte var så smidigt med en slang som släpades fram o tillbaka i den nysådda jorden. Så jag ordnade med en enklare variant av bevattningsautomatik med 6st vattenspridare och löste det på det viset istället.
Skånepåg: Nej, det finns inga harar eller kaniner heller i området. Det är i en odlingslåda en halvmeter upp från marken... Det ligger kanske närmast till hands då att det är en sork. Men det är lite konstigt för av kanske 25 kvarvarande morötter är det bara ca en morot om natten som det händer med, borde inte ett skadedjur ha svårt att hejda sig och köra av hela alltet på en gång? Jag ska
Lagerström: Få se hur jag gör. Ska testa på ett par stenar och se hur det upplevs. Regnade när vi var där men upplevdeinte det som särskilt halt, men viss skillnad mot asfalt och obehandlade plattor kan jag hålla med om.
Immobil: Sätt på ett dragplåster t.ex. Leukoplast. Finns det något i såret så kommer det oftast ut i plåstret över natten.
BirgitS: Jag tillhör gruppen som inte använder gifter. Kan du inte köra över kirskålen med gräsklipparen en gång i veckan? Eller klippa en gång och sen mörklägga kirskålen under resten av säsongen? Skulle tro att man får gå på med Roundup i flera omgångar.
atomlab: Håller på att flytta en massa massor på tomten och gör det med hjälp utav en grävare. Fyller helt enkelt byggsäckar av typen bigbag och larvar bort med dem dit jag sedan tömmer allt. Problemet är att det bara finns lyftöron uppe på alla säckar jag nu sett. Vill ju helst också ha 4 öglor undertill så man lätt kan vända på säcken. Fyller påsarna med drygt 1 ton material. Hittade
erastbn: Hej, en varningensfinger till företaget Plantigo om ni är i behov av era varor i tid. Deras leveranstider på 1-2 dagar är bara att glömma.
datpsu: Har haft en liknande som var för katter. Mina barn blev tokiga på ljudet. Jag blev väldigt förvånad när det en dag låg en kattbajs precis bredvid kattskrämman. Lämnade tillbaka den till Coop. Funkade inte så bra:thinking:
topmount: Se bara till att du har avrinning i botten av dammmen, bila bort delar av botten.