T
ToRy: Ser stiligt ut! (y) Välordnat, snyggt, bra tillgänglighet runtom. Kort sagt inte alls som mina lådor. :rofl:
29 svar · 14,2k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det var en gammal tråd ja. två år innan jag gick med, men bra att veta att leopardsnigeläggen tydligen är större än de andra. Har en del av dem och inte alls så mycket mördarsniglar nu, sedan vi tog bort skogsdelen i vår trädgård. Hittade rätt mycket snigelägg när jag grävde där.
13 svar · 5,4k läst
S
skogabo: Hej, jag köpte min indepence ungefär samtidigt och har haft samma problem ända sedan den var ny. Jag har försökt få tips från serviceverkstäder, men de vill att jag skickar in den för och rengöring (kostar över 1000 kr). Jag har själv tagit isär den och rengjort den men inte går den för det,den stannar på kvällarna. Jag fick samma uppgift om 1 0 grader genom mailkontakt med
1 svar · 9,9k läst
C
cpalm: [citat] Huvet på spiken där antar jag. Man har byggt ett stort lyxhotell men glömt bort att det inte finns några matställen inom en dagsturs radie :thinking: För där finns i princip bara träd, buskar och gräs.
11 svar · 8,3k läst
·
N
nickspi: [citat] Ska se om jag kan få mod till mig att lyfta på stenblocken där. Jag grävde ut runt omkring där det vuxit in gräsmatta och mossa och tycks ha väckt en hel koloni av tvestjärtar. Inget man vill ha innanför tröjan precis... Jag får lov att ta lite pö om pö. En annan blir helt färdig av den här värmen. Nu vet jag inte hur fort ogräs växer, men det är ganska mycket och höga
13 svar · 2,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Tänkte använda en sil förstås för att inte sätta igen strilen
2 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Jag brukade hålla en sandlådehink under bladen där liljebaggarna satt så att de ramlade ner i hinken och när man samlat ihop ett antal var det lätt att ha ihjäl dem. Det är ju bra att också hålla koll på om det är några larver (svarta kletiga) som sitter på undersidan av bladen och äter upp dem . I så fall kan man peta ner dem också i hinken med en liten spade. Liljebaggar och
3 svar · 1,9k läst
·
A
Abies koreana: Nej, det finns inget medel som hindrar djur från att äta växter. Det finns många tips men inget som fungerar på sikt, möjligtvis tillfälligt. Thuja är inte attraktiva växter för vare sig hare eller rådjur men de kan ge sig på plantorna under vintern om det råder svår matbrist. Rådjur äter det godaste först, i brist på det, det näst godaste osv Om problemet kvarstår nästa
1 svar · 1,0k läst
R
Robert-san01: Börja med att söka bygglov... Sedan är det inte helt problemfritt att bygga så hög som 1,5m. Det kan bli aktuellt med lutande och geonät för att hålla kvar den. Glöm inte att planera för dränering av den.
1 svar · 1,6k läst
C
Christoffer L: Börjar med en musfälla så får vi se vad som fastnar. Inget liv under dagarna...
3 svar · 2,7k läst
F
faf: Får de förvedade stammar kan det vara nån ribes
3 svar · 1,1k läst
·
ricebridge
ricebridge: Bara du inte har dricksvattentäkt i närheten så. Ogräsbrännare är rätt effektivt. Köpte en till den k. hustrun och den har redan haft avsedd verkan. Annars kan man helt enkelt kissa på ogräset. Urin är oftast för tufft för växter; det ”bränner” dem om man inte spär ut det (då kan man ha det som gödning istället). Det går iofs åt en del, och bor du i tättbebyggt område
4 svar · 15,3k läst
Darling McFluff
Darling McFluff: [citat] Det kan det vara. Denna fågeln kan hovra, alltså stå still i luften precis ovanför marken. Är detta något alla fåglar kan eller specifikt för vissa?
4 svar · 4,7k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Makadam brukar gå att få i mindre volymer hos lokala stengrossisten. Typ två 40-liters säckar för nån femtiolapp.
6 svar · 8,0k läst
harry73
harry73: [citat] Det var exakt min poäng :) Vattenbrist minskas om man ser till att så mycket regnvatten som möjligt hamnar i marken och inte i dagvattenledningar. Här finns även en extra miljöaspekt. Har man gemensamt spill- och dagvattensystem minskar det överbelastning av systemet vid mycket regn och hamnar vattnet inte orenat i naturen.
19 svar · 10,8k läst
L
Lawrence: Hej undrar bara om du köpte Optimo eftersom jag har samma tankar ? tack på förhand:D
4 svar · 4,8k läst
S
Stuff: En motorlyft tror jag spontant inte skulle vara bästa utgångspunkten då de är rätt kortslagiga och långsamma att jobba med. Skulle hellre snegla på nåt winsch-baserat eller handvevat. Typ en kran till en skogsvagn/timmervagn för ATV
7 svar · 1,9k läst
·
A
Abies koreana: Svinmålla - blir aldrig ett problem, lätt att dra upp eller klippas av.
3 svar · 876 läst
·
P
Peken: Tomtkarta eller Skogskarta med skiften osv, det är alltid gränsrör eller rösen som är tyngst legalt gällande och kartorna är inte alltid exakta. Finns äldre kartor från 1800-talet odyl. så gäller de mer än de nya om det inte varit en lantmäteriförrättning, som isf går att finna hos lantmäteriet. Logga in där med bank-id o kolla efter alla dokument. Och gamla kartor. Hitta.se
13 svar · 13,4k läst
T
TessGr: Hej! Jag är i full färd med att att lägga en ny stengång upp till huvudentrén och jag har stött på lite patrull, jag behöver totalt ca 80 betongplattor och jag har hittat en nyans som jag gillar men nästan samtliga plattor kalkutfällningar som ser ut enligt bilden, utfällningarna KAN försvinna med tiden (eller så får man köpa ett specialmedel och tvätta) men det känns lite drygt
0 svar · 3,5k läst
·
N
Nacho: Lin verkar det faktiskt kunna vara!
6 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: När jag läser på om odling av hallon står det lätt sur jord medan det om blåbär står sur jord och växa i torv. https://www.odla.nu/inspiration/sa-har-odlar-du-hallon https://www.odla.nu/inspiration/hallon-plantering-skotsel-sortval https://sarabackmo.se/plantera-blabar/l https://www.odla.nu/inspiration/bjornbar
7 svar · 3,2k läst
R
Robert N Knabe: Tänkt rensa ogräs jämna till gruset och lägga ett heltäckande lager N2-fiberduk över, avslutar därefter med ett 4-5 cm lager dansk sjösten (16-32 mm). Fungerat det, eller är det nödvändigt att först lyfta bort det gamla gruset ?
0 svar · 1,6k läst
H
Helensoedling: [bild] [bild] Hej, jag och min man håller på att anlägga en ny trädgård och skall jämna ut gräsplanen och bygga en stödmur. Vad skulle vara passande mur som är fin men ändå inte kostar skjortan. Vi bor i ett svart trähus ifrån 1932. Muren kommer att behöva vara ca 50 cm.
0 svar · 1,3k läst
·
nikasp
nikasp: Det är löst så igår när vi kom var det nyklippt. Riktigt frodigt och fint jämfört med hemma i Stockholm där det är mindre fart. Önskar att det var tvärtom, dvs att den gräsmatta jag lägger en hel del tid på skulle vara den finare. Vi hade väldigt mycket mossa i skuggan av två jättegranar som togan ned för två år sen. Helt borta utan att jag gjort nånting nu, sol och gräs har
17 svar · 4,7k läst
·
H
Hank_Ö: Jag har planer på att göra en högbädd bredvid altanen. Altanen står i en liten sluttning och på delar av den är det 3-4dm från kanten och ned till gräsmattan. Jag har inte satt något räcke där och det passar inte heller. Men jag har två små barn och jag vill inte att de ska göra en faceplant från kanten. Så jag har tänkt göra en högbädd som är ca 50cm hög och 50cm bred
0 svar · 809 läst
Satsuki
Satsuki: Tack för tips! I slutänden valde jag skifferkross, något som finns i bäckfåror i närheten. Vatten, som ju måste finnas, är fortfarande ett litet fågelbad som även fungerar som vattenskål till alla igelkottar vi har i trädgården (y) Så här blev det; [bild]
3 svar · 4,3k läst
·
Mats Grönvik
Mats Grönvik: Funderar på om ni har försökt att gå på att bearbeta de vassa hörnen med en krysshammare som man använder för att bearbeta granitytor med på t.ex. granitkantstöd etc. Ett handverktyg som man kan få tag på i en bättre sorterad byggvaruhandel. Borde inte vara ett allt för drygt jobb att hacka bort de vassaste hörnen.
16 svar · 3,3k läst
T
Tomas J: Jag var och hämtade ett lass nu och det kändes som mycket fin jord. Det blev ett rågat och fint lass, tror min kärra får ta max. 500Kg :rolleyes: Tusen tack för hjälpen!
20 svar · 26,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.