Lurar lite på hur jag på enklaste sätt skall lösa bevattningen av vår nyanlagda gräsmatta. Att springa runt med vattenslang och flytta vattenspridare runt hela huset morgon och kväll kommer jag inte hinna med...

Så tänkte först att jag skulle placera ut en 8-10st vattenspridare kopplade i sektioner så att jag på något sätt kunde halvautomatisera bevattningen på ett hyggligt enkelt och kontrollerat sätt.

Men så sprang jag på något som kallas för Bevattningstraktor, typ en sånhär:
https://www.rinkabyror.se/artikel/b...OymBiifiPssN_3cMJpgGhiArLHPwIkERoCEsAQAvD_BwE

Då kan jag teoretiskt bara lägga ut slangen morgon och kväll och sedan låta den puttra längs med denna. Försökte hitta någon film som visar hur det verkligen ser ut och fungerar. Känner mig skeptiskt till lösningen, och hur fort går den egentligen? Vill ju helst att det ska räcka att den kör EN gång så man slipper upprepa proceduren flera ggr om. Ett annat "problem" är också att bredden på min gräsmatta är tämligen olika, allt från 4meter till 10meter bred. Så den kommer ju blöta ner husvägg och altan och allt möjligt. Känns som det går onödigt mycket vatten.... men kanske är det en smidig lösning?

Någon som har erfarenhet av en sådan här?? Om någon kan hitta en länk till en film "in action" så länka gärna här... Nyfiken på hur den funkar! :)
 
Kolla på närmsta fotbollsplan så kommer du se en, modell något större.
(Okej, de har kanske inte dragit igång för säsongen, men ändå...)

Edit: Hittade en video:

Tekniken är rätt enkel. En roterande vattenspridare precis som vilken som helst, men där axeln via en rätt rejäl utväxling driver hjulen med piggarna, så att den går frammåt allt eftersom spridaren roterar.
Sedan så håller framhjulet i slangen och följer den, samtidigt som den släpar den slang som den har passerat efter sig.

Dock är jag skeptisk till att det är en bra lösning i ditt fall:
Du behöver lägga slan över hela ytan, utan skarv. Dvs en rätt lång slang.
Du behöver ställa in den efter ditt smalaste utrymme, 4m, och sedan dra den så att du passerar 10m breda ställen via tre "remsor" (eller 4 om det inte fungerar logistikt.)
Dessutom behöver du repetera läggningen av slangen varje dag...

Lägg till det kostnaden på 1675:- (Slang oräknat)
Du får rätt många klassiska vattenspridare för den prislappen.
Själv skulle jag köra med vanliga spridare och ett ventil-paket från Gardena eller motsvarande för att fördela dem, om du inte känner att det räcker med att manuellt vrida på ventilerna i en vanlig förgrening när alla ligger på rätt plats.

Helt rätt lösning är ju att sätta in popup-spridare och dra slang under marken, men det är ju lite knepigare att göra *efter* att gräsmattan ligger på plats...
 
Tack för info och film Dowser! Det uppskattas... (y):D

Ja jag är skeptisk själv.... Jag räknar på att det är ungefär 50meter slang jag behöver lägga ut. Billigaste möjligaste ligger på typ 350kr på Jula. Traktor har jag hittat på Facebook helt ny för 1600kr. Så det blir i runda slänga 2000kr.... Tänker ju dock att jag kan sälja den när jag sedan är klar med den. Frågan är om det går att sälja? Och frågan är om det blir som med allt annat att det bara åker in i garaget och så står den bara där? ;)

Och om frugan får veta att jag lagt 2000kr på en leksakstraktor som vattnar gräsmattan kommer hon förmodligen skicka mig till Psyket.... :crysmile::crysmile::crysmile: Fast jag kanske kan nyttja att vi har en liten grabb därhemma som säkert kommer tycka den är spännande. Så mildrar det eventuellt omständigheterna lite. :rofl:


När det gäller förläggningen av slang, så är dom ytor som är smalast ca 4,5meter och vetter ut mot skogen samt en granne (som också har gräsmatta). Så teoretiskt borde jag kunna lägga slingan i ytterkant så den vattnar hela min gräsmatta. (men också skogen och grannens gräsmatta). Det borde kunna gå.... omän lite onödigt.

Har också varit inne på vanliga vattenspridare (det var så jag av slumpen råkade hitta denna ist). Men beroende på vad jag köper och hur många jag behöver så blir det mellan 1200-1600 för 6-8st spridare. Sedan tillkommer ju även här slang, slangkopplingar och eventuella vred... Så det kommer nog bli mer än vad traktorn kostar i slutändan. Eller kanske ungefär samma....

Blir väl dock en mer kontrollerad vattning kan tänkas.
 
Funkar det på nylagd gräsmatta?
Om traktorn drar runt slangen på en nylagd gräsmatta så borde väl den våta slangen samla på sig jord och gräsfrön...?

/M
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Funkar det på nylagd gräsmatta?
Om traktorn drar runt slangen på en nylagd gräsmatta så borde väl den våta slangen samla på sig jord och gräsfrön...?

/M
Om det är en sådd gräsmatta har man förhoppningsvis en odlingsduk över tills dess att gräset tagit sig ordentligt.
 
mgranbom... du har en stor poäng där! Kanske inte så lämpligt när det bara är jord och frön.... :oops:

Dowser, odlingsduk över nysådd gräsmatta? Har aldrig sett någon som använt det... men det är säkert bra. Men nej, det använder jag inte... har inte sått ännu dock utan tänkte göra det i veckan.
 
Själv har jag kört så när jag har frösått. Håller fukten bättre och skyddar från solen (och fåglar)
Har även rullat ut gräsmatta senare på ett annat ställe på tomten.
Kommer inte fröså igen. :D
 
Kan tänka mig att det ger märkbar effekt! Men inget jag orkar mecka med..... :p Känns också som att det är väldigt dyrt att köpa duk som ska täcka 500kvm?

Hursomhelst... struntar nog i en såndär traktor som jag var inne på. Är nog inte lämplig på nysådd!
Funderar på att istället köpa billigaste möjligaste prylar från Biltema, dom har vattenspridare för hundralappen och alla kopplingar som behövs samt slang för spottstyver så landar på runt 1500kr allt som allt.

Visst borde jag kunna driva TVÅ stycken vattenspridare via samma ledning? 1/2" slang, 5bar... ? Tänker att jag delar upp min gräsmatta i tre olika sektioner med två spridare i varje. Sedan lägger jag en fyrvägsventil på altanen med vred där man kan stänga av och sätta på dom olika sektionerna snabbt och enkelt.

Vad tror ni om det? Borde fylla sin funktion.... ?
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Hur gick det för dig till slut? Jag har oxå hittat Raintrain, och är lite fundersam och nyfiken...
 
Jag skaffade en men kör inte direkt över nysådd med den. Funkar rätt ok men man kan inte svänga för tvärt eller köra för mycket slalom runt hinder. Och ibland har den inte fixat att stänga av sig ordentligt utan slutat snurra och står och sprutar vatten lite halvhjärtat.
 
Jag struntade i bevattningstraktor, kom fram till att det inte var så smidigt med en slang som släpades fram o tillbaka i den nysådda jorden.

Så jag ordnade med en enklare variant av bevattningsautomatik med 6st vattenspridare och löste det på det viset istället.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.