Trädgård allmänt
Tjoa: Lånar tråden lite. Har ett hus där fladdermöss sitter under listen upp mot midjan på huset. Deras spillning hamnar på min vita fasad. Någon som har något bra medel som man kan tvätta bort det med. Vanlig högtryck räcker inte utan det måste lösas med nåt. (Säg inte inte lika löser lika....)
jonaserik: [citat] Går med vant och en vajer blir ställbart, då ska det sitta uppifrån på gångjärnssidan och snett ner till bottenstycket, blir som en extra snedsträva som normalt sitter nerifrån och upp
joksi: Jag skulle helst vilja ta bort det, så jag kan fortsätta gräva och plantera...Men är osäker om det är något nödvändigt?
Emlan83: Hej, Jag har precis använt Loredo Quattro i gräsmattan och undrar hur man gör när allt har vissnat? Är novis på området
KnockOnWood: Ta det vackert alla! Ju högre man når, desto längre kan man falla. Det gäller inte bara i politiken. Min fru satt på en pall och plockade vinbär en gång, lutade sig lite för långt ut åt sidan och föll. Röntgen, läkare, kot-kompression, hjälpmedelscentral, ställbar säng, medicin i massor. Kunde knappt röra sig på ett halvår :(
josef2010: [citat] jag tänker på en poultry ca 1500 kvm och det kan hulla 20,000 djur och det kan slakta efter 2 eller 2 o halv månad man kan få unga kycklingar från andra företag som sälja . jag fråga bara om kostnad för att bygga
Talvan: [citat] Allt kan konkurrera men om det tar över är en annan sak
pennybridge: Hur gick det med detta projektet? Blev det något av det?
Tokslut: Jag klöv ved av 2 ekar :giggle:
Prodigys: Om du har gott om sten i mjuka former så hade det varit jättesnyggt med kullersten satt i jordfuktig betong
FannyJ: Tack för svar! Jag får helt enkelt vänta tills jag tar stöter på taklök på någon annan handelsträdgård.
Xole: Tack för alla svar! Ska läsa igenom länken och sen blir det att börja såga. (..så fort jag köpt en)
Larsa: Ser ju ut att vara en rejäl betongmur, så att gjuta ovanpå lär inte vara ngt problem. Borra ned armeringsjärn i befintliga muren och sätt en form ovanpå. Se gärna över dräneringen när du håller på, är inte bra om det blir stående vatten bakom muren. Sen lär du ju behöva bygglov, kolla tillåtna höjder på kommunens hemsida (brukar stå där)
Hemmakatten: Ofta har man ett kortare avstånd vid hörnor och även en snedsträva vid hörnan.
Jayei: Hur gick det med gungställningen LAnsgar? Går själv i motsvarande tankar och behöver inspiration
Cicaro: [citat] Odlingslåda? Är det nära gatan kan det även ha varit ett sätt att dölja soptunnan? Inte sett förut men spekulerar :)
byggarkillen1988: [citat] jaa det hamnar ju en hel del ofräshheter med tiden och samtidigt så är sandlådan inte så freshh längre. efter cirka 20 år är det kanske värt o byta ut den trotts allt (i en förskola) :D :D:poop::D:D:D:D:D:D
Abbe W: Tackar, som vanligt verkar smidigaste vara minst bra :) Mitt staket komner vara i L form, kan alltså fungera. Må gott i sommaren
Abies koreana: Det är Yucca filamentosa palmlilja. Alltså ingen lilja trots att ordet lilja ingår i det svenska namnet. Det finns massor av växter som heter lilja på svenska men för att det skall vara en lilja så skall Lilium ingå i det botaniska namnet.
Sommartorparn: Är det vattensork så gnager den sönder rötter så att växter dör. Är det åkersork så gör dom inte det. Den enda skadan är hålen i gräsmattan.
blavitt81: Vi skall anlägga grus på delar av vår tomt där vi bland annat kommer ha planteringslådor. Det jag nu undrar är vilken geotextilduk Ni rekommenderar? Vilken är kvalitémässigt bäst och vart finns den att köpa? En annan fråga: Hur överlappar man duken på bästa sätt? Alla råd och tips uppskattas!
BirgitS: Vill man ha lite insynsskydd så kan man ju ha buskar högst upp och de behöver ju inte vara så höga. Personligen gillar jag Ölandstok eftersom de blommar hela sommaren och är torktåliga. Den enda egentliga slänt som jag har erfarenhet av är en släkting som satte en planta flocknäva rätt högt upp i slänten och efter några år så täckte den hela slänten (1,5 m bred 2 m lång) och
Firrefisk: Jag flyttade nyligen in i mitt nybyggda hus och ska nu ge mig på trädgården. Tänkte göra som på bilden men nu är frågan, hur lägger man kantsten på än 2-3 m djup bädd av makadam? Det är ordentligt packad med en padda men är det bäst att gräva upp så långt ut det ska vara eller är det bästa att sätta kantsten och fylla upp med sand? Kan ingenting om sånt här så är så