Trädgård allmänt
basseman: Hur har ni gjort anslutningen mellan altanen och den lilla lådan? Har ni någon form av duk? Vi håller på med ett projekt vid vår kommande altan där vi skall ha lådor av mursten likt era fast lådorna skall ha mindre storlek
Nurko: Hej Jag vill lägga sten runt ingången och garageuppfarten. Ca 100 kvm. Ca 56 meter kantsten.
GoC: [citat] Då hänger du ner en geotextil på den väggen som också ligger på botten fram till muren, sedan fylleri med dina dekorstenar
En apelsin: [citat] Stockrosor överlever nästan var som helst, men de får mindre rost (bruna blad) om de får fin jord, näring och vatten.
kjellon: [citat] Där satt den! "grusarmering" gav mig träffar "här hemma" :-)
Abies koreana: Det är en balsamin, ett förfärligt ogräs om man låter den gå i frö. Ta bort den innan den orsakar problem. Växten är ettårig men återkommer tack vare den enorma fröproduktionen så om man vet hur den fungerar är det lätt att bli av med den.
tommib: Man hör med grannarna om någon behöver fyllnadsmassor. Sen kan man också lägga upp det på någon sån sida (det finns ett gäng, googla). En liten brasklapp bara.... Gärdesgården är gräns mellan era fastigheter. Den ska man nog inte ta bort bara sådär. Jag skulle nog prata lite med en lantmätare innan några åtgärder görs och kolla läget.
Abies koreana: Det kan vara frostsprängningar. När vintersolen värmer upp trädets stam börjar trädet pumpa upp växtsaft från rötterna. När temperaturen sjunker till minusgrader under natten uppstår spänningar och barken spricker. Våren är en känslig tid för många växter, speciellt om växling mellan dag/natt temperaturerna är stora. Oftast klarar träden av att valla över sprickorna själva.
marre696: Vad är bästa sättet att fästa dessa mot en vågrät bräda? Funderar på spikpistol, dyckert för att inte se spikhuvud överallt. De är 30-50mm i diameter.
AndersS: Låt tomaterna sitta kvar, de kommer att mogna i sinom tid men större blir de inte.
NoOne2k: [citat] Toppen med återkoppling i tråden. För att hjälpa andra som är i samma situation, hur gick ni tillväga för att det skulle lösa sig?
ArtonVolt: [citat] Något sådant här hade jag tänkt mig. (Obs. det är en först tidig draft gjord på 5 minuter) Vet ännu vilka sprinklers jag skall ha, men någon Raindbird eller Hunter kanske? Och när det kommer till vilket flöde så har jag ingen aning. Spontant tror jag att det bli en sprinkler åt gången. Skulle alltså vilja gräva ner någon form av brunn där magnetventilerna och slangarna
pjac: Har stora problem med rotogräs...Tröttnat på att gräva och rensa och tänker ta till att täcka aktuella land 1-2 säsonger med lämplig markduk. Finns ju ett stort antal markdukar att välja på. Vilken märke tycker du har fungerat bra för dig när du använt den i samma syfte som jag ska göra?
Adamsson: Halloj, har fått avloppet med infiltration omgjort i sommar, gött att ha det gjort så slipper man tänka på det de närmaste 30-40 åren. Men den ser inte så värst rolig ut så frågan är vad man kan göra åt det? En tanke är att plantera en hög häck framför så man slipper se den. Annars kanske man så gräs och pryda kullen med blommor eller annan enklare växtlighet. Sen kommer det
Eric Öbo: Hej. Fåtöljerna är från Brafab, 1970-tal, och brädorna är ”fel”. De ska se ut som en inverterad solfjäder. En äldre version av fåtöljen med samma form på brädorna ser du här: [bild] Tyvärr är det bara den nedre delen av dina fåtöljer som är i fjäderstål, överdelen inklusive armlänsstagen är i stålrör. Om du tittar undertill finns det skarvar i höjd med främre delen
Svante Svenson: Ja, det är väldigt stor sannolikhet att 3/4 istället för 1/2 ger skillnad. Spridarna kan påverka rätt mycket också. Jag har tidigare provat Gardenas och Biltemas spridare som snurrar runt, åker tillbaka osv. Gardenas kräver mycket högre tryck än Biltemas. Biltemas vinner alltså väldigt där. Om du har problem med tryck eller flöde rekommenderar jag att du inte kör alla spridare
jonaserik: En pump med nivågivare ( inte en med vippa ) Gräva ett hål ca 0,5 brett och ca 70-80 djjupt fodras med ett rör som är öppet i botten, en dubbel markduk som skydd mot sand/annan skit för pumpen och en 200X200 eller 300X300 betongplatta att ställa pumpen på i hålet, det tar ett tag för vattnet att hitta till brunnen i början men efter ett tag så rinner bra. Brunnen sättes med fördel
Marike: [citat] De får så klart stanna om de inte ger sig på växterna.
Claes Sörmland: Försök med roslagsmahogny. Min erfarenhet är att träkomposter är kortlivade saker, fukten rötar dem mycket snabbt.
crazytok: Det är ju en färdigblandad historia med pump och sprutmunstycke så någon blandning behöver jag inte tänka på.
Ken: [citat] Ja, jag tänkte ju att strävan skulle sitta typ strax bakom staketet, på bilden är staketet framför stolpen, (sitter löst nu) men jag skall kapa av det och fästa det där strävan skall sitta så staketet kommer att dölja den helt (framifrån iaf). Den kommer att se ut som en del av staketet, speciellt om jag målar den röd.
Abies koreana: Det är öronviveln Otiorhynchus smreczynskii som gör dessa klipp på liguster och syren. Larverna kan angripa växtens rötter, bekämpas med nematoder. Insekterna är nattaktiva, svåra att upptäcka. Syrenen klarar sig nog, jag skulle inte göra något.
anders07: En grövre slang först 3/4" (19mm) och grövre kopplingar och sen dela av i ett Y med vanlig 1/2" (13mm) slang. Mässingskopplingar på utkast och slangen (https://www.bauhaus.se/slangkoppling-2-3-3-4-ig-2) ger bättre flöde än Gardena kopplingar. Det finns klokopplingar i mässing också.
catherineb: [citat] Ja det där lagret är ju inga problem att gräva bort. Najs! Här ska bli ridbana!
Vermilion: De blev en slänt som är gräsbeklädd. Det var för mycket jobb med något annat. Det rök en hel del rötter när jag grävde men häcken klarade sig fint. Om jag bygger en stödmur kommer det bli där slänten börjar och bakom fyller jag på med makadam så man slipper hålla efter närmast häcken.
Daniel 109: Nej, man vill ju slå på en tid som gynnar den inhemska floran. Men sträckor med mycket lupiner bör man nog slå tidigt i stället.