jag ska mura runt en stor buske.
På ena sidan står en betongmur och på andra sidan är det ett låglutande berg.
Jag tänkte gjuta en ”slipers” mellan berget och betongmuren.
Jag orkar helt enkelt inte gräva ner till det underliggande berget och förankra gjutningen i berget, isf hade det blivit en mur, istället gjuter jag bara på toppen från berget till muren.
Jag förankrar slipersen i den befintliga muren och i berget med armeringsjärn.
Jag tycker inte jag borde få problem med frostsprängning men jag kanske har fel.
Slipersen blir ungefär 160x17x30 (LxBxH).
På ena sidan står en betongmur och på andra sidan är det ett låglutande berg.
Jag tänkte gjuta en ”slipers” mellan berget och betongmuren.
Jag orkar helt enkelt inte gräva ner till det underliggande berget och förankra gjutningen i berget, isf hade det blivit en mur, istället gjuter jag bara på toppen från berget till muren.
Jag förankrar slipersen i den befintliga muren och i berget med armeringsjärn.
Jag tycker inte jag borde få problem med frostsprängning men jag kanske har fel.
Slipersen blir ungefär 160x17x30 (LxBxH).
Inte riktigt säker på att jag förstår hur du har tänkt, men menar du frostsprängningar från markfukt? I så fall kan du ju lägga ett lager kapillärbrytande grus under gjutningen. En annan variant är att lägga ett skift med lecablock först, så har du kapillärbrytande på det sättet. Sätt i så fall armeringsjärn lodrätt också, ner i lecablocken.
Så vad är problemet?
Var någonstans i landet bor du?
Klicka här för att svara
