Någon som testat någon rådjursskrämma och vet vad som fungerar?

Finns något som heter Rådjursvakten och ska vara populär, men kan någon bekräfta att den verkligen funkar? Och det här ultraljudet som den sänder, hörs det av människor?? För jag vet folk som har skrämmor med ultraljud som ”inte ska höras av människor” men som iaf jag hör och är EXTREMT störande!! Men dom kanske ligger på olika frekvenser...

17372055-origpic-0151a6.jpg

https://radjursshopen.se/radjursskrammor/radjursvakten/
 
Grannen till mig har en sån, eller nån liknande variant. Dom hör den inte men det gör jag. Låter hemskt, lågfrekvent ljud som går i vågor typ. Den är på för jämnan, brukar gå dit och rycka ur sladden när jag ledsnat på ljudet... verkar som äldre personer inte hör ljudet medans yngre gör det.
 
Precis det jag var rädd för!! Fast liknande variant säger du, det kan ju spela roll om det är samma eller inte... är deras gjord för rådjur?
 
Jag vet inte om det är exakt samma modell, men den är till för att skrämma bort rådjur
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag är skeptisk till att olika skrämmor har någon effekt alls i förlängningen. Det har funnits olika trick under åren att skrämma bort oönskade djur, förut var det olika dofter som skulle kletas ut i trädgården men det fungerade inte. När tekniken utvecklades kom dessa ljud- eller ljusapparater som påstås skrämma bort djuren. Djuren vänjer sig snabbt och när de väl konstaterat att något är ofarligt så har det förlorat sin betydelse.
Det som garanterat fungerar är allox nät mot rådjur och elstängsel mot vildsvin.
https://www.villaagarna.se/radgivni...ning/artiklar/vildsvins--och-radjursskrammor/
 
  • Gilla
Svanlindh
  • Laddar…
Jag har tidigare kört med PIR-aktiverade vattenspridare för att rädda tulpanerna, och det funkade. Tyvärr funkade de på barn, gäster och frugan också, så de fick monteras ner...
 
  • Haha
  • Gilla
Millox och 4 till
  • Laddar…
Efter många olika produkter och uppätna blommor har vi nu fått behålla både blommor och äpplen, trots gott om både rådjur och älg. Köpte Trico Garden som består av fårfett i lösning som sedan blandas ut med vatten och sprutas på växterna man vill skydda. Syns inget på växterna och ingen av oss känner någon lukt. Första gången vi använde medlet var även första gången vi fick se höstanemoner och dagliljorna blomma. Även älgarna verkar sky doften och har de senaste åren låtit bli att beta sönder våra äppelträd precis när äpplena är mogna.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Hur ofta behöver du göra det då?
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Efter många olika produkter och uppätna blommor har vi nu fått behålla både blommor och äpplen, trots gott om både rådjur och älg. Köpte Trico Garden som består av fårfett i lösning som sedan blandas ut med vatten och sprutas på växterna man vill skydda. Syns inget på växterna och ingen av oss känner någon lukt. Första gången vi använde medlet var även första gången vi fick se höstanemoner och dagliljorna blomma. Även älgarna verkar sky doften och har de senaste åren låtit bli att beta sönder våra äppelträd precis när äpplena är mogna.
Kan intyga att Trico Garden fungerar mycket bra. Tog lite på fruktträdens stammar för att slippa avskavd bark. Testade även tvärs ett gångstråk för råddjur och de har inte rört sig där alls
 
C crazytok skrev:
Hur ofta behöver du göra det då?
Äppelträden sprejar jag bladverket på en gång när frukten börjar mogna. Ser till att inte få på själva äpplena.
Blommorna får sig kanske två till tre behandlingar på en säsong. Tillverkaren rekommenderar att det går fyra till sex veckor mellan behandlingarna.
 
Ok, låter ju som ett alternativ.

Hade ju helst sett att jag bara kunde montera en mackapär som står på dygnet runt och bara fungerar utan att jag behöver göra något!
Men det är väl inte så bra tyvärr.... :(
 
Ingen som har personlig erfarenhet kring dessa rådjursvakter?
 
Jodå, grannen har en. Brukar smyga dit och stänga av den, för den ge mig huvudvärk. Själva är de för gamla för att höra den. För barn är det i princip ett intensivt tjut.
 
Skulle funnits timer på den så man bara hade den aktiverad vissa tider...
 
C crazytok skrev:
Skulle funnits timer på den så man bara hade den aktiverad vissa tider...
Eller så använder man finneserna som finns på just denna.
"Man kan välja att låta ultraljudet stå på hela tiden, eller så väljer man att låta den inbyggda rörelsesensorn slå på ljudet när den känner av rörelse" klippt från hemsidan som är länkad i första inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.