Har ett rejält projekt med en stor blomlåda med spaljé. Jag tänkte passa på att göra den självvattnande och har försökt läsa på på nätet men inte hundra på om min lösning kommer fungera.

Tanken är att jag klär lådan med dammduk, lägger perforerade rör över hela botten (5cm i diamter) och klär in dessa i markduk (för att inte få in smuts). Ovanpå lägger jag lekakulor och sedan markduk och därefter jorden. Kommer kapilärkraften fungera även då botten inte är helt fylld? Räcker det med 5cm i diamter rör?

Påfyllning sker genom ett pvc rör ner till botten och sedan tillkommer en avrinningsslang i höjd med toppen av rören (för att inte dränka jorden i vatten).
 
  • 3D-rendering av en omonterad självvattnande blomlåda med spaljé och inbyggda rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en stor träblomlåda med spaljé i konstruktionsfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en obefylld självvattnande blomlåda med spaljé i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gunsven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.