Tjena
Höll på att klippa bort gamla grenar från en nyponrosbuske. Hade så klart mina arbetshanskar på mig men vips så stack det till utav bara sjutton... Märkte att jag fått ett stort hål i pekfingerdelen av handsken som jag inte sett förut.

Det hände igår eftermiddag. Taggen lossnade vad jag kan se men fingret gör ont fortfarande. Alltså inte konstant ont utan bara när man trycker på stället där det stack.

Läst skräckhistorier om folk som fått infektioner som spridit sig upp i armen, så börjar bli lite orolig.

Tog min super-pannlampa igår kväll och lyste och försökte med bränd pincett se om något satt kvar men kunde inget se.

Tips på detta?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är väl bra att hålla uppsikt på vad som händer de närmaste dagarna. Om du får en kraftig svullnad, ständigt bultande eller röda linjer som sprider sig till handflatan så är det nog dags att kontakta vårdcentralen.
Låt bli att trycka på det stället eftersom det kan bidra till att infektionen/inflammationen blir större.

Lättaste sättet att se en om en tagg eller annat sticker upp är att hålla upp fingret mot en lampa så att man får ett bra motljus för då kommer man tydligt se profilen av det som sticker upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är väl bra att hålla uppsikt på vad som händer de närmaste dagarna. Om du får en kraftig svullnad, ständigt bultande eller röda linjer som sprider sig till handflatan så är det nog dags att kontakta vårdcentralen.
Låt bli att trycka på det stället eftersom det kan bidra till att infektionen/inflammationen blir större.

Lättaste sättet att se en om en tagg eller annat sticker upp är att hålla upp fingret mot en lampa så att man får ett bra motljus för då kommer man tydligt se profilen av det som sticker upp.
Hej och tack och bock.

Jag vet inte om spetsen på en rosentagg är lika tydlig som om om man fått en sticka i fingret typ. Är den genomskinlig lär det ju inte synas.

Ser inget som sticker ut ur fingret i varje fall. Det är frågan om det bara är standard-ömt som när man t.ex. skurit sig eller liknande. Då är det ju ömt några dagar efteråt.
 
BirgitS
Ingen orsak :)

Rosentaggar är inte genomskinliga.

Skulle tro att det bara är standard-ömt så som du skriver.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen orsak :)

Rosentaggar är inte genomskinliga.

Skulle tro att det bara är standard-ömt så som du skriver.
Jag håller lite utkik som du säger. Så kilar jag ner och köper nya arbetshandskar :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Så kilar jag ner och köper nya arbetshandskar :)
Men bara för att det är ett halvmillimeter-stort hål i handsken är den väl inte kass?
Stick från tistlar, rosor mm får man väl mest varje dag.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men bara för att det är ett halvmillimeter-stort hål i handsken är den väl inte kass?
Stick från tistlar, rosor mm får man väl mest varje dag.
Ska jag hålla på med vassa saker vill jag ha nått utan hål i, helst. Brännässlor går bra och tistlar är inte lika elaka. Men rosor känns som ett getingstick.
 
B bradgard skrev:
Ska jag hålla på med vassa saker vill jag ha nått utan hål i, helst. Brännässlor går bra och tistlar är inte lika elaka. Men rosor känns som ett getingstick.
Hur stor kan sannolikheten vara att nästa rostagg hittar exakt samma ställe i handsken?
 
H
Ring 1177 om du är osäker, men du överlever säkert till måndag när vårdcentralen öppnar igen
 
Sätt på ett dragplåster t.ex. Leukoplast. Finns det något i såret så kommer det oftast ut i plåstret över natten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.