Trädgård allmänt
Totte_S: Tricoflex gör bra slang. Byggmax är inte särskilt bra. Ser att byggmax säljer hozelock - tricoflex. Jag trodde i min enfald att det var två olika varumärken.
Snickerick: Hejsan Jag skulle gärna vilja få lite tips på entreprenörer i Göteborgsområdet som kan bistå med grönyteskötsel av ett större grönområde. Grovt räknat ca 1 ha. Tack.
pki1980: Jag har bara plockat och det verkar göra susen, ahde väldigt mycket första året men nu efter 3 år är det bara någon enstaka som dyker upp. Någon stackare får man alltid men det tror jag är från maskrosor hos grannar osv som sprider sig.
Lill72: Jag köpte en sprutpistol från Byggmax av samma märkt Grouw och den passar varken i Gardenas eller det gula märket som jag inte vet vad det heter. Verkar som hanen är för kort för att fastna:thinking: Skitgrejer.
Stilero bygg: [citat] Vad jag kan se så sitter ca 10cm ovan mark och minst 30 under mark. Sitter dock som berget så jag anar att de är förankrade på något sätt.
Du och 19till: Annan lösning än trimma vet jag inte om det finns möjligen att ersätta plattorna med något solidt.. Att lägga duk under plattorna kommer inte att hjälpa alls då det mesta kommer uppifrån.
Dannevås: Jag har tänkt bygga ett staket på ena sidan av huset, har ett litet stup ner och vill inte att barnen ramlar ner där. Vi har laggt stenplattor innan och tanken är att staketet ska stå längs kanten, på plattorna. Skulle behöva rita upp hur det ser ut, är inte hemma på ett tag så kan inte ta bilder men jag försöker förklara. Vi har först en uteplats som det ligger stenplattor på,
Janus82: När du trycker i armeringsjärnen så är det bra om du "jufflar" dem upp och ner under tiden som du för dem neråt i betongen. Då sluter sig betongen runt armeringsjärnen bättre och du slipper få luftfickor kring dem. Om du inte vill att järnen ska vara synliga efteråt så får du kapa järnen så att de blir lite kortare än röret och trycka ner dem lagom långt för att inte sticka ut
Nyikåk: Med tanke på att jag drar upp på samma plats varje år så hoppades jag att det fanns något rotsystem man kunde slå ut en gång för alla. Men jag får väl ägna en helg varje år till att dra upp dem helt enkelt.
MariaiÖstergötland: [citat] Min tillhörde en slangvagn från Jula, köpte förra året men hann bara använda ett par ggr. Gav 699 kr. Första jag nånsin köpt, noll referens kring kvalitet eller pris alltså. :sweat:
yonna: I mitt förra bostadsområde med ett större antal egnahemsbyggen från - 20-talet (välbyggda och attraktiva) fick ett hus förfalla fullständigt. Det blev ett tillhåll för barn och ungdomar som slog sönder det som gick att slå sönder. Det var ett dödsbo där ägarförhållandet var otydligt. Grannarna klagade i väldigt många år innan en byggmästare köpte och rev eländet & byggde
yonna: Ängsblommor gillar inte betong! Jag är nu ingen expert... Men skulle kunna tänka mig att en rejäl inblandning av sand och grus i släntpartiet skulle kunna underlätta för vilda blommor. Dessa föredrar torr, mager jord. Komplettera med ängsfröer. Eller avvakta mer kunniga vildväxande entusiaster här i forumet;)
Krejtos: Second opinion Jag ska bygga ribbstaket som kommer bli 7 meter långt och ca 1,80 högt. Befintligt staket är ruttet och stolparna är gjutna i plintar 700mm. Nu vill jag höra om det är en bra idé att bila sönder plintarna, behålla ca 20 cm av krosset som dränering och sätta i färdiggjorda 500 mm plintar direkt på? Kommer att ha 70x70 stolpar.
Slumdog: Historiskt är det rätt många byggen som byggts i skogen och i kanten av en åker där det varit för bökigt att bruka jorden. Det mesta av Sveriges åkermark har väl också en gång varit skog... fast nu pratar vi ju rätt långt tillbaka. Håller dock med om att före-efter bilder alltid är roliga att titta på.
123a: Lupinen är fruktansvärt invasiv så den lär vinna och ta över
ajonoh: [citat] Ursäkta sent svar. Jag fick bultarna köpta åt mig så har ingen aning. Men jag lossar sitsen och vinterförvarar den och bultarna inomhus. Det kanske fördröjer rostningen :)
Krejtos: [citat] [citat] Svart kommer att bli snyggt. Kör du med tryckt virke har du ett bra skydd. Bygger du med tryckt så låt det vara en säsong och sedan på med någon träolja med pigment.
Krejtos: Har tänkt på ditt förslag också. Det är mest att jag inte vill gjuta något såvida jag inte behöver. övriga plintar har jag borrat ur och ska fylla med lite expanderbetong och sedan slägga i ny stolpe. Alternativet var att bila sönder plintarna och sen ställa 500-plintarna en del av krosset.
13th Marine: Hej Forumet. Håller på med en stenläggning där vi grävt ut lite för att få det plant. Har en höjdskillnad mot syrénhäcken jag tänkt ta ut med en stödmur, ca 40cm i skillnad efter jag lagt plattorna. [bild] Hade ursprungligen bara tänkt limma ihop nått av mursten, räcker det eller bör jag sikta på nått kraftigare? Syrénen verkar hålla ihop jorden rätt bra, så det har inte
Mats: [citat] 9 års trådlyft ! inte illa och L element fult? Nja beror lite på vad man gör av dem [bild]
HOK: Hej på er! Tänkte ta hjälp av allt kunnande på detta forum för att se om jag kan få hjälp men några frågeställningar jag har. Vi tänkte att vi skulle ta bort en 2,5 hög tujahäck på vår baksida som inte bara är hög utan också bred, över metern på vissa håll. Istället skulle vi vilja ha upp ett plank på ca 1,8m. Nu till några av mina frågor. Är en byggnation bestående av
TH885: Spontant så borde grövre sand kväva mer än finare. Jag tänker att gungsand vore det optimala? Sandlådesand som är grövre blir ju klumpar av. Men måste gå åt sjuka mängder för att göra någon skillnad?
Glasberga: Hej! jag undrar hur lång tid tar ogräsmedel (Loredo Quattro) tills man ser resultat om man följer instruktionen? mvh David
BirgitS: Fast så här års kan det bli så att det bara blir en ny kvist och inte två, dvs. fortfarande lika många. Dessutom dröjer det nog längre tills den blommar.
Najjs: Totala längden på slangen runt huset skulle bli cirka 95 meter. Så med tanke på trycket kanske det inte funkar.
ricebridge: [citat] 1,2m. Läs mer på https://bolist.se/guide/flaggstang/
Anonymiserad 182623: [citat] Ja, det stämmer. Jag googlade, det är vitgröe. Tack