Trädgård allmänt
GoC: https://www.byggahus.se/forum/threads/pizzaugn-med-gymboll-pilates-som-gjutform.301984/ Läs och begrunda
crazytok: Lägg din tid på något annat istället, det är min rekommendation...
yonna: Min tomt ligger lägre. Grannhuset byggdes ngt år tidigare. För att kunna utnyttja min tomt bättre bekostade jag en mur. Jag kan tänka mig att du borde haft samma problem OM muren inte funnits dvs en slänt ner mot dig och den lägre tomten ändrade därför marknivån. För min del var det mitt förnuft som resonerade så - jag vet inte om jag resonerade "rätt". Min mur ligger dikt intill
pilotniq: [citat] Jag är nu i samma situation. Hur gjorde ni till slut? Blev det bra?
trasker: Jag funderar förresten på att gräva bort gräsmattan de första 20 cm på ovansida och sedan bygga ett staket där. Har små barn och det är ett ganska högt fall ner där. Plus att jag skulle vilja att den självgående gräsklipparen skulle kunna klippa hela vägen och slippa gå med motorklipparen där.
Stugetuvan: Har hittat en gammal nergrävd septiktank i glasfiber 3 kubiks på tomten och tänker koppla på dagvattnet från attefallshuset som nu skall användas till bevattning. En gårdspump och en bevattningspump skall kopplas in. Överfyllnaden leds från tanken ner i lodräta jordborrade hål med dräneringsrör typ stenkista. Pumparna förses med grovfilter o backventiler. Är det något mer jag
vedklyv: [citat] Formarna var engångsformar som slogs sönder för att få ut götet, det blev grov yta med sandinneslutningar i götet. Att den smalnar av mot basen, beror på hur själva formkärnan såg ut. Den kunde vara av vax som var lätt att smälta ur formen före själva gjutningen. Sedan gjorde man nya formkärnor av det ursmälta vaxet. Sanden som användes var av någon speciell sort som
Fairlane: 12 mm är väl tjocklek på godset?
Kallebo: [citat] Det slumpade sig faktiskt så att det dök upp en riktig vattentank i glasfiber som skänktes bort via blocket i vår kommun, så ibc-tankarna ställde jag bakom garaget och grävde ner den riktiga tanken. Så jag kan tyvärr inte skriva något om hållbarheten hos ibc-tankarna..
Hardashell: Hej Murat en grill med cementplatta som botten och eldfast tegel+bruk inne i själva eldytan. premiärade grillen idag, och en mindre spricka har uppstått (se bild) sam plattan svettas. Nått man kan göra eller är det att förvänta?
Rebeccao: Vi ska bygga ett nytt staket på vår gård då det befintliga är alldeles för rangligt för att hålla inne vår stora hund! Det finns nu betongplintar gjutna i backen (någon gång på 50-60talet) med metallstolpar i. Dessa har dock med åren blivit sne och ”sjunkit undan” på vissa ställen. Det är även väldigt långt avstånd mellan plintarna ca 3m lite mer på vissa och mindre
1nisse2: Undvik penningblad och hasselört. De kommer precis överallt i trädgården, penningblad slingrar sig i gräsmattan och går inte att klippa bort.
BirgitS: Det betyder kanske att det mesta funkar eftersom fetknoppar har mycket låga anspråk.
norrbottenssnickaren: [citat] Står de i rad är de vridna. Några grader räcker. Iövrigt är de förskjutna i djupled men det känns inte så troligt. snyggt staket förövrigt.
tensiden: Och så läser du gödslingsråden hos Yara https://www.yara.se/vaxtnaring/gronytor/godslingsrad-for-gronytor/ så får du till rätt mängd.
gullegrizen: Jag körde med 230 mm vinkelslip och diamantklinga, funkade kanonbra.
BirgitS: Vi fick ofta in myror under några veckor på våren men sen när det blev mer att äta utomhus så försvann de. Men vi höll noga rent i köket, där de kom in, och torkade golvet med ättika så att eventuella myrspår skulle försvinna samt tätade runt golvlisten på ytterväggen. Att vattna rikligt förhindrar att det blir myrbon i rabatter för myrornas bo måste vara torra om äggen ska
joakim_j: Nu är jag ingen expert alls, men det låter lite väl sladdrigt tycker jag. Jag hade i alla fall slängt in en till stolpe i mitten.
crazytok: Nej att bygga långa höga plank är inte enkelt när man samtidigt vill försöka göra dom snygga! Har tyvärr inget bra svar på din fråga men är nyfiken på om du har börjat bygga det ännu? Isf är bilder alltid uppskattat så kanske det kan inspirera andra! :) Typ mig själv som också ska bygga plank... ;)
hfrid: Så här ska resultatet bli, ganska stilrent och vackert! (innan det exploderar som en bomb då :D)
drömkåken1: Hej! Jag har ett äldre hus och vill skaffa flaggstång i äldre stil och har blivit erbjuden en gammal flaggstång i stål komplett med fundament (stor betongklump på 200 kilo), se bilder. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att montera flaggstång med ett redan befintligt fundament. Behöver man bara gräva ett nytt stort hål och jämna till med jord eller bör man gjuta med ny
Brynolf8: Kapa och gräv ner. När nästa ägare sen gräver i trädgården så blir det så här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mystiskt-roer-framgraevt-i-graesmattan.371018/
tensiden: Gräv upp lagom mycket, rensa bort rötter och skit du ser och jämna till. Sen på med frön, mylla ner dessa (dra en kratta lite lätt) och jämna till igen. För bästa resultat: lägg ett lager toppdress på, sen markduk och håll fuktigt i ett par veckor. Sedan slänger du på lite gödsel samtidigt som du gödslar hela gräsmattan.
Rolsen: Okej tack för svaret, blir att gräva ur och försöka slå bort det underliggande först ska man använda slägga eller bryta med spätt?