P
Mitt på gräsmattan har jag ett område ca 1kvm. Det är en annan slags gräs. När jag tittade närmare på det så såg jag att alla grässtrån hade frö-påsar på sig. Vad är detta och hur får man bort det?
 
BirgitS
Några foton är nog bra.
 
Med gräsklipparen.
 
Låter som en fläck med vitgröe. Populärt att få det i år enligt alla diskussioner på "gräsforum".

Klipp med uppsamlare och se till att få bort fröna. Sen på med nya frön av den sort du vill ha, toppdress och vattna.

Toppdress är viktigt i detta fall eftersom vitgröe gror i solljus. Täcker du över med material minskar du sannolikheten att skiten gror och tar över igen.
 
P
tensiden tensiden skrev:
Låter som en fläck med vitgröe. Populärt att få det i år enligt alla diskussioner på "gräsforum".

Klipp med uppsamlare och se till att få bort fröna. Sen på med nya frön av den sort du vill ha, toppdress och vattna.

Toppdress är viktigt i detta fall eftersom vitgröe gror i solljus. Täcker du över med material minskar du sannolikheten att skiten gror och tar över igen.
Ja, det stämmer. Jag googlade, det är vitgröe.
Tack
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.