Krassegrand skrev:
Jag har kollat en hel del trådar om gropiga gräsmattor nu.
Ibland får ma rådet att lägga på en hög med sand och sedan borsta ut sanden och låta gräset växa igenom.
Vore det inte bättre att använda en "frövagn"
[länk]
för att fördela sanden jämnt och sedan låta den falla ner i "hålen"?

Jörgen
Alltså, om du sprider sanden med spridarvagn så får du ett jämt sandlager, och det vill du ju inte ha. Du vill ju få ner sanden i gräsmattans fördjupningar för att förhoppningsvis få en jämn gräsmatta. Detta uppnås bäst medelst borstning.
 
Tack för svaret men jag är som jag är, jag ifrågasätter allt, så jag fortsätter såhär.
Men hur gör de på en golfbana?
Inte går de väl och duttar i varje hål?
Jag har för mig att har sett en vält som man rullar över gräset (av någon anledning) antagligen för att jämna till gräsmattan.

Jörgen
 
  • Gilla
MDJ
  • Laddar…
Krassegrand skrev:
Jag har kollat en hel del trådar om gropiga gräsmattor nu.
Ibland får ma rådet att lägga på en hög med sand och sedan borsta ut sanden och låta gräset växa igenom.
Vore det inte bättre att använda en "frövagn"
[länk]
för att fördela sanden jämnt och sedan låta den falla ner i "hålen"?

Jörgen
Det är helt andra mängder sand som man ska ha på, gödsel lägger man ca 3kg / 100M2
Vi la på 3000kg sand på samma yta när vi jämnade till gräsmattan lite.
 
Ok!
Då kanske man ska börja med en säck på 500kg och dutta ut så som Sommartorparn säger?
Om man lägger för tjockt med jord så kväver men gräset hur funkar det med sand?
Jag har fått lite nya idéer men jag undrar fortfarande hur de sprider sand på en golfbana.

Jörgen
 
BirgitS
Du kan kväva gräs med sand också, för grässtrån som inte får något ljus dör.
 
Jag är inne på att prova samma sak. Lite grövre sand för att jämna till efter vertikalskärning.
Det är ju inte lönt att köpa toppdress i påsar om man ska fylla +200kvm, och grustaget kan inte blanda jord och sand som rimligtvis borde vara det bästa då jorden även ger näring.
Kostar inte en förmögenhet så värt att testa sanden, men är det någon som provat får de gärna dela med sig av erfarenheterna....
 
Jo, vi har lagt ut några säckar topdress. Det blev bättre.
Jag tycker fortfarande att det måste finnas ett bättre sätt än att dutta på varje "grop".

Jörgen
 
T
Krassegrand skrev:
Jo, vi har lagt ut några säckar topdress. Det blev bättre.
Jag tycker fortfarande att det måste finnas ett bättre sätt än att dutta på varje "grop".

Jörgen
Jag har hållit på och duttat i mina gropar i flera år, med knappt synbart resultat. Så om det finns någon annan metod som inte innefattar att lägga om hela skiten så är jag också mycket intresserad!
 
Passar på att lämna ett tips jag själv fick nyligen, även om tråden var tokgammal.

Lägg ut lite högar utspritt på gräsmattan, och dra sedan runt en uppochnedvänd lastpall på gräset, kanske med en sten på. Kan vara bra att räfsa lite mellan varven också. Man får ner jorden rätt bra, och utan att kolla efter vart det är ojämnt.

Jag ränner runt med gammal jord som vi grävde upp sedan vi satte häck. Anar att toppdress är det bästa då det innehåller gödsel också. Men det går ju åt så mängder.
 
Köpte två bigbags med sand. Hade sand att fylla upp med i två år.
Det sista blandade jag upp med yrkesodlarjord och spred ut.
Bäst blir det om man vertikalskär först så sanden inte bara lägger sig ovanpå gräset.
Färdig dress jord verkar vara rena skiten. Fyller inte upp någonting och är nog mest mull.
Kommer inte ihåg vad för sorts sand det var med den var rätt fin. Första året såg gräsmattan mer ut som en sandstrand nån vecka. Har gjort en meter lång raka att dra ut sanden med.
 
Kväver man inte gräset om det blir för mycket sand?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
Spontant så borde grövre sand kväva mer än finare.
Jag tänker att gungsand vore det optimala?
Sandlådesand som är grövre blir ju klumpar av.

Men måste gå åt sjuka mängder för att göra någon skillnad?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.