Jag fyllde ett gjutrör 150 x1200 mm med finbetong. Stod 1 vecka och när jag rullade av pappen var pelaren skör och blev 3 bidrar ca 40 cm var. Måste man armera. Går det med rulle av hönsnät tex? Jag tänkte ha rullarna som runda rabattkanter. Tacksam för hållbara tips

• Tre brutna stycken av finbetongspelare på gräsmatta bredvid röd skottkärra och en stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du måste armera, betong är värdelöst utan armering.. jag skulle köpt några pinnar riktig armering och bara stuckit ner i röret.

• Gilla
gunwis
  • Laddar…
Det behövs absolut armering!
Armering kostar inte många kronor på Biltema eller motsvarande så köp riktiga järn istället för att krångla med hönsnät.

• Gilla
gunwis
  • Laddar…
Armeringsjärn är köpt. Hur många behövs i diametern 150 mm på gjutröret så det håller?

För jämn fördelning av armeringsjärnen i gjutröret tänkte jag använda ett frigolitrör 35 mm och sätta x antal armeringsjärn på utsidan på frigolitröret och 1 inuti?

Fixera armeringsjärnen med samma mellanrum med silvertejp runt frigolitröret .

Hur mycket ska jag korta rörisoleringen så det blir hållfasta betongytor i var ände på den färdiga rabattkanten.

I frigolitröret även 1 st armeringjärn inuti räcker det ?samt lägga i småsten inne i frigolitröret så det är kompakt och formfast.

Frigolitrör och silvertejp påverkar väl inget när betongen härdar.
Torkläge lodrätt.

Efter 1 vecka eller hur lång tid ska jag vänta innan pappröret kan tas av och att det förhoppningsvis blir bra resultat efter första besvikelsen när betongröret gick sönder.
Kvinna 70+ och hoppas beskrivningen utan fackkunskaper kan tolkas av er som kan.

det räcker med en eller två armeringsjärn i gjutröret. frigoliten förstår jag inte alls varför du blandar in : ) onödigt krångligt.
det är inte så noga i ditt fall hur armeringsjärnen hamnar, eftersom det bara ska vara en rabattkant. men gör man tex plintar som man ska förankra något i är det viktigt att det inte sitter ett armeringsjärn i vägen.

• Gilla
gunwis
  • Laddar…
Ta ditt pappersrör och fyll med betong, tryck därefter ner ett par pinnar i smeten (minst 6cm från kanterna). Vänta ett par dagar innan du tar bort pappröret.

• Gilla
gunwis
  • Laddar…
När du trycker i armeringsjärnen så är det bra om du "jufflar" dem upp och ner under tiden som du för dem neråt i betongen. Då sluter sig betongen runt armeringsjärnen bättre och du slipper få luftfickor kring dem. Om du inte vill att järnen ska vara synliga efteråt så får du kapa järnen så att de blir lite kortare än röret och trycka ner dem lagom långt för att inte sticka ut ur botten. Du kan utan problem låta järnen sluta 5 cm in från ändarna. Kanske ännu mer.

• Gilla
gunwis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.