1 681 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
I vilken ordning borde jag göra saker med maskrosgräsmattan?
Long time reader, first time (typ) poster! 
Jag funderar på ordningen på saker och ting. Idag har vi en tämligen maskrosbevuxen gräsmatta runt hela huset, totalt ca 900 m2 gräsyta. Gräsmattan finns i Norrland och den absoluta merparten får direkt soljus, få skuggiga partier.
Jag tänker att det finns några olika moment i min ambition att förbättra situationen.
- klippa gräsmattan regelbundet (har såväl cylinderklippare som rotationsklippare)
- gödsla gräsmattan (förslag på gödsel som förbättrar den brist som gör att maskrosor trivs?)
- rycka upp maskrosor med maskrosjärn
- bespruta gräsmattan med lämpligt medel (Dicotex beställt)
- dressa
- fylla igen hålen från uppdragna maskrosor med jord + gräsfrö
- stöså nytt gräs
- vattna (har vattenspridare för hela gräsmatteytan)
Bortser från vertikalskärning och luftning i nuläget.
Skulle några av er kunna ge förslag på vilken ordning som ni tycker är bäst att utföra momenten, hur länge ni skulle vänta mellan momenten och hur ofta ni skulle utföra momenten? Jag funderar särskilt på när man bör applicera ogräsmedlet samt hur länge man bör vänta med olika saker innan och efter det.
Stort tack på förhand!
Jag funderar på ordningen på saker och ting. Idag har vi en tämligen maskrosbevuxen gräsmatta runt hela huset, totalt ca 900 m2 gräsyta. Gräsmattan finns i Norrland och den absoluta merparten får direkt soljus, få skuggiga partier.
Jag tänker att det finns några olika moment i min ambition att förbättra situationen.
- klippa gräsmattan regelbundet (har såväl cylinderklippare som rotationsklippare)
- gödsla gräsmattan (förslag på gödsel som förbättrar den brist som gör att maskrosor trivs?)
- rycka upp maskrosor med maskrosjärn
- bespruta gräsmattan med lämpligt medel (Dicotex beställt)
- dressa
- fylla igen hålen från uppdragna maskrosor med jord + gräsfrö
- stöså nytt gräs
- vattna (har vattenspridare för hela gräsmatteytan)
Bortser från vertikalskärning och luftning i nuläget.
Skulle några av er kunna ge förslag på vilken ordning som ni tycker är bäst att utföra momenten, hur länge ni skulle vänta mellan momenten och hur ofta ni skulle utföra momenten? Jag funderar särskilt på när man bör applicera ogräsmedlet samt hur länge man bör vänta med olika saker innan och efter det.
Stort tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
T toolman77 skrev:
Mjo, det finns väl för all del en och annan granne som har maskrosor som skulle kunna få för sig att föröka sig på vår gräsmatta. Känslan efter att ha plocka ca 900 maskrosor förra året är att det inte direkt är färre i år...
Har du några tankar på de andra delarna? Hur ofta, hur länge man bör vänta och i vilken ordning klippa, gödsla, vattna, stödså osv?
Jag har bara plockat och det verkar göra susen, ahde väldigt mycket första året men nu efter 3 år är det bara någon enstaka som dyker upp. Någon stackare får man alltid men det tror jag är från maskrosor hos grannar osv som sprider sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden