Köpte på mig en ny slangkoppling för några dagar sedan. Den gamla var paj. Jag valde att den nya, till skillnad från den gamla, skulle ha inbyggt stopp, för att lätt kunna byta ut sprutpistol mot annat.

Men efter en stunds användning så trycks sprutpistolen bort/av från slangkopplingen. Jag har testat flera gånger, men sprutan kopplas bort från slangkopplingen varje gång. Antar att det delvis beror på vattentrycket - för stänger jag av vattnet så sitter den bra.

Jag kan inte se något fel på varken sprutpistol eller slangkoppling, så jag undrar - är detta ett vanligt problem med slangkoppling med stopp? Eller kan det vara dålig kvalité på slangkopplingen? Jag handlade från Byggmax, https://www.byggmax.se/snabbkoppling-13-16mm-med-stopp-p159313

Tacksam för tips

Jag hade samma problem när koppling var av plast men själva sprutpistolen var av metall.
När jag bytte även kopplingen till samma modell i metall så höll det.

Ok, det ska väll vara samma standard men du kanske ska prova byta till en koppling från Biltema också samma modell som passar pistolen.

jag har haft gardena i många år utan några såna problem

Tack. Kanske är dålig kvalité på den jag köpte. Testar Gardena senare idag så får vi se.

Ja, fimpa Biltemagrejerna och kör Gardena så sitter det kvar.

Jag köpte en sprutpistol från Byggmax av samma märkt Grouw och den passar varken i Gardenas eller det gula märket som jag inte vet vad det heter. Verkar som hanen är för kort för att fastna:thinking: Skitgrejer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.