Får man en buskigare rosplanta om man toppar den?

BirgitS
Rosor brukar dela sig strax under beskärningsstället. Så om du menar att du vill ha mer grenar långt ner på rosen så hjälper det inte att klippa lite en halvmeter högre upp. Sen brukar man beskära rosor i samband med att björkarnas blad vecklas ut så i Stockholmsområdet är det försent.

Jag beskärde den för några månader sen men det växte bara ut tre grenar, skulle vilja ha fler

• Gilla
Kjells
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog vanligt att det blir två grenar för varje snitt man gör. Ladda gärna upp en bild på hur rosen ser ut.

Den växer i en kruka på min balkong

• Grön växt med rödaktiga stjälkar som växer i en svart kruka på en balkong med vit vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Oj, så liten/ung, då är det nog rimligt med bara tre grenar.
Får den ordentligt med ljus och lagom med näring?
Om den får för lite ljus kan den bli onödigt gles och ranglig.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Den köptes för ca ett år sen, så ja den är väl ganska ung fortfarande :) Det blir ganska soligt på balkongen under kvällen då det är mot sydväst

BirgitS
Men når solen ner på de nedersta bladen?
Det är också viktigt att det blir tillräckligt ljust under dagen, den kanske mår bättre av att komma upp i jämnhöjd med balkongräcket än att stå på golvet. På bilden ser det ljust i övre delen men undre delen ser ut att få väldigt lite ljus.

Den kanske inte får tillräckligt med ljus men jag tror inte jag kan göra så mycket åt det. Jag vet inte vad jag ska ställa den på, den är ganska tung.

Förresten, vad händer om jag toppar en av grenarna? Kommer inte det att växa ut fler från bladvecken som det gör hos andra växter?

BirgitS
Fast så här års kan det bli så att det bara blir en ny kvist och inte två, dvs. fortfarande lika många. Dessutom dröjer det nog längre tills den blommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.