Trädgård allmänt
Oldboy: Bra. Då vet vi planen. Då faller den enkla utvägen att låta det vara gräsmatta eller äng. Jag vidhåller mina första förslag. Kanske skulle det fungera med spade som manuell hyvel, om det bara är de mindre ytorna som ska utgöra gångar. Om det ska muras upp bäddar så behövs bra fundament, så det minsta är väl ändå att få bort all jord ovan kullerstenen även där. Då är man
apotekarnes: Om du har massa tid över kan du hacka fram en sån här: [bild] Klyv isär en grunstolpe i granit, sen är det bara att sätta igång med mejsel och hammare!
EvaQ: Hej! Första året med vår nya altan, inkl. tak + pergola. Den är fantastiskt fin, vit o stilren! Av någon anledning verkar fåglarna tycka om den också... Ser inte så många fåglar men dock fågelskit på pergola, altandäck o nu soffan! Jättetrist o äckligt! Har ni några tips så de slutar att bajsa på altanen. Helst något som inte ser allt för fult ut! Tack!
MariaiÖstergötland: Min favoritblomma rent utseendemässigt men jag skulle inte vilja ha den i min egen trädgård pga giltigheten. Sen kanske jag har andra blommor i trädgården som är minst lika giftiga, men om det är jag lyckligt ovetande. :crysmile:
AnnikaSta: Gamla pumpen har lagt av. Köpt en ny med sugslangskoppling i plast. Gammal rördel i metall, 1 tum. Jag kan inte få gängorna att haka i varandra. Inte så konstigt då det inte är en match made in heaven...men som med många andra förhållande kan det ju funka i alla fall, om båda bjuder till sas. Allvarligt. Finns det någon möjlighet att få ihop dessa båda? [bild] [bild]
nwin: Vi har en förhållandevis kuperad tomt. I stort trivs vi med tomten men en del skulle vi vilja fylla ut för att få till en mera plan yta för barnen att leka på. Ytan i fråga stiger drygt en halvmeter på en sträcka av sju meter. Vi är dock osäkra på hur vi bäst jämnar till ytan. Till vänster i bild har vi för avsikt att flytta in staketet innanför en eventuell stödmur. Är
Solskensbonden: Ok tack! Då avvaktar jag en säsong till så får vi se hur den mår. Kanske ska börja stödvattna den på våren/sommaren?
Claes Sörmland: Ta bort dem omgående lär inte gå. Det är kommunen som ska fälla sin träd så kontakta dem så får de ta ställning. Kanske går de med på det om ni betalar? Kommunen har som markägare skyldighet att ta skälig hänsyn till omgivningen. Att odla sly och stora skogsträd som suger ut marken och skuggar vid gränsen till tomtmark för småhusbebyggelse med trädgård kan enligt min mening
Oldboy: Gör som tänkt. Skär av frigoliten så nära ytan som möjligt. På med duk och sten. Ni skulle kunna limma/spika/skruva på en vinkellist ovan frigoliten som leder ut ev rinnande regnvatten från fasaden/sockeln utanför frigoliten.
AndersS: Vår i blom och den funkia som en gång planterades är bortflyttad. [bild]
Abies koreana: Väcker liv i min gamla tråd för nu börjar nytillväxten på buskarna, anledningen till att jag odlar Rhododendron. Luddet på bladen heter indumentum på undersidan och tomentum på ovansidan Nu har det förstås inte bildats för att beundras av oss människor utan för att skydda bladen mot insektsangrepp men otroligt vackert är det. Rhododendron elegantulum [bild] Rhododendon
Moana: Vår tomt sluttar an aning och eftersom vi anlagt pool har vi nu en rabatt som är högre upp än vårt staket (liggande ribbor). Har ni tips på nån prisvärd kant man kan sätta mellan jorden och staketet så att jorden inte rinner ut på trottoaren? Helst svart eller mörkgrått. Tänkte först platonmatta, men de klarar visst inte solljus? Har heller inte hittat nån tillräckligt hög
camaro1969: har beställt en octenol refill nu... aldrig handlat på ebay förr men man få väl testa=)
patfred: Hej! Har googlat och varvat internet ca 6 ggr nu i jakt på sten till gabioner, något som snart gör mig galen! Jag är ute efter sten som liknar den på bilden med bänken, dvs grå granit(?) i olika skalor med lite inslag av vitt, brunt och lite svart, inget konstigt kan jag tycka. Har ringt och sökt på varenda stenkross i och runt Göteborgstrakten men hittar inte vad jag är ute efter utan
slerker: Blandade mitt livs första sats snigeldynamit igår. Enligt anvisningarna kan massan bli som smuldeg och tyckas omöjlig att få flytande, men man ska framhärda och vispa mer så flyter det så småningom ut. Jag hade precis motsatt problem, konsistensen var som saft hela tiden. Hällde först hälften av pulvret (Demex) i vattnet, sen resten. Men som sagt, saftkonsistens hela tiden. Nu på
Simon Hellsten: Ingen som har koll på hur man kan tänkas gå till väga? Jag har nog kommit fram till att det troligen görs med någon form av verktyg/spruta då fogarna är väldigt lika över hela muren och dessutom ansluter till varandra med ett ganska tvärt glapp/avslut.
obra1: Det har hänt en del i trädgården efter att jag postade detta. Är ni nyfikna så har jag samlat mycket här. https://www.facebook.com/SurteOperaHouse/ Jag svarar gärna på frågor om olika lösningar som ni finner här.
Erik Salhammar: [citat] du heter Useless.. aldrig har ett nick varit mer sant.
Erik Salhammar: :) ögat ljuger ganska ofta.. stötte på samma problem som dig på mitt senaste jobb, men eftersom jag har gjort några tidigare, så satte jag upp stöttor och snören vid varje punkt där muren böjer sig. Det tar lite tid, men när man plockar ner snören och andra hjälpmedel så ser det magiskt ut för alla som inte sett byggtid n i realtid. Hur blev det så jävla rakt!? jo snöre, och
chrille-gäddan: Ja verkar inte vara standard lösning. Jag tog en vanlig manometer och en r8/r15 bussning och sedan en r15 muff då jag har r15 gäng på utkastaren.
tensiden: [citat] Bra tips! Tack. 1-2 tomrör kan jag ju lägga ner och se om jag använder någon gång.
AndersS: Hittar pantersniglar i trädgården men inga spanska på några år. För 10-20 år sedan kunde man efter regn plocka 10-20 spanska på gräsmattan.
Bo Berglund: Tog lite "efter"-bilder, tyvärr tog jag inga från i slutet på sommaren där man ser hur det var då... Föst några taklökar: [bild] [bild] [bild] Sedum Album Coral Carpet [bild] [bild] Och så den gula sedumen som var så fin.. [bild] Bara att börja om igen.
Abies koreana: I början när jag inte begrep bättre satte jag markduk i gångarna. Grävde bort det yttersta lagret av jorden och rötter men var inte lika noga med att få bort alla rötter som i planteringarna. Nu har jag tagit bort det mesta av markduken, nu finns inga ogräs kvar. Jag vill inte ha markduk i trädgården, någonstans. Om man inte vill göra arbetet med att gräva rent allt så är ett
Jonohlin: Hej Jag tänker bygga en damm i en slutande del av trädgården. Jag tänkte gräva mig in i slutningen och använda den utgrävda delen som ena sidan och den andra sidan tänkte jag på befintlig mur som är två stenar hög (mursten) bygga upp med fyra murstenar som en pelare, därefter sätta 120 cm med tryckt virke (45x120) och en ny pelare med fyra murstenar osv. Nu undrar jag ifall detta