Trädgård allmänt
Anonymiserad 182623: [citat] Ja, det stämmer. Jag googlade, det är vitgröe. Tack
petererlandsson1194: [citat] Nej, det är bevattningssystem för trädgårdar med spriklers för att vattna tex gräsmattan.
tensiden: [citat] Järnsulfat är väl det mest effektiva? Blanda, vattna/spruta ut, vänta två timmar. Sen är skiten död. Eller köp granulat så slipper du vattna ut om det är för mycket jobb för dig. Sen är det upp till dig om du vill kratta upp resterna eller låta dom förmultna.
KnockOnWood: [citat] En sådan har vi också. Funkar som den skall.
BengtH: Kolla med nåt återvinningsföretag, t.ex. Stena metall el. en lokal skrotnisse.
Johnjjj: Hej! Håller på att bygga en mur av betongsten. Vid ett ställe skall muren sneddas av och vinklas ca 45 grader. \ så typ. Hur gör man detta på bästa sätt? Har både hel Sten och halv sten att tillgå. Och hur gör man ett så snyggt snitt som möjligt med vinkelslipen? Tycker det lätt blir lite snett...
tveksamt: Min personliga lekmannauppfattning är att det är alldeles för grunt. Skulle nog vilja ner åtminstone det dubbla, speciellt om staketet bara är ett rakt staket utan vinklar/hörn.
Prodigys: [citat] Byablock är Starkas "standardmurblock"
Abies koreana: [citat] Menar du mig? Det har i år varit den största musinvasion jag någonsin upplevt, antagligen pga av den milda vintern. Så for det började sticka upp grönt i trädgården i våras blev skotten avknipsade, alla tulpangrupper utom en gick åt. Jag har en stor samling av olika hybrider av vitsippa, av de säkert hundratal som tänkte blomma överlevde en! Trillium, primula, hundtandrot
hsd: På landet kan man få en skördare som tar ner, kvistar och kapar i lagoma längder -kvickt å lätt :p
Mr_Perfa: Hej! Tänkte bara visa resultatet :-). Vägen gav vika men inget som inte gick att fixa. [bild]
MariaiÖstergötland: Mailade Brandhistoriska sällskapet för att få lite info om hur och när såna här sprutor användes. Svar ska vara på g har de skrivit.
Rickard_nr1: De sägs ju att dupont plantex platinum ska hålla ps under jord, vad jag hittar så är de endast snabbgrus.se som säljer och de är 125kvm. Jag skulle vilja prova då jag har ett litet bestånd vid tomtgräns och kan bygga en kant där duken kan få uppvik. Vill den växa åt grannens håll kan den väl få göra de och ovan duken är de gräsmatta så är lär den inte trivas heller. Är de
Darling McFluff: Svårt att säga från bilden. Men kanske är kvickrot?
BirgitS: Fetknoppar (Sedum) och andra liknade fetbladsväxter tål torka och mager jord bra, men de är ju inte precis hängande men kan i princip växa ovanpå sten.
Blommar: [citat] Tack för svaret! Missade att kolla krypsulan tyvärr innan jah släppte ut den.
Tomtom79: Ingen som har nått gott eller mindre gott att säga om den? Eller har något bra tips om pump med liknande prestanda och pris? Behöver inte en massa lull-lull egentligen som handtag osv, den ska stå stationärt och styras från huset.
polarsson: Hej Ska byta ut ett vitmålat plank. Tänkte byta mot ett i tryckt trä och har funderingar att olja med vitpigementerad olja. Är detta ens lönt att tänka på istället för att ha ett vanligt vitmålat plank med icke tryckt virke? Underhållsmässigt etc...
Elnovis: Mitt sommarprojekt är att bygga en ny mur då den gamla har gjort sitt. Den är ca 11 meter lång och ca 2 slipers hög. [bild] Jag funderar på att använda mig av Finja gränslös. Finns det någon här som har erfarenhet av den produkten? [bild] Nu till min huvudfråga. Jag vill givetvis att muren ska bli rak och fin samt även vara det år efter år. Jag förstår att underarbetet är
TH885: Har sten som du och får klippa med trimmer någon gång om året. Har även tagit en flat spade och skalat bort gräs och jord vid stenen när kanten blir för hög. Jag har även en del kvickrot som gärna lägger sig över stenen när klipparen kör över.
catherineb: [citat] Kul tråd, vi håller just nu på med en stenslänt! [bild] [bild] [bild]
ToRy: Väldigt många verkar tycka att det är oklart vad grannen egentligen har gjort, och hur det kan påverka TS gräsmatta. Det verkar tämligen klart att grannen grävt ett dike som transporterar vatten till bäcken, vatten som tidigare har stannat på grannens tomt. Uppenbarligen är det ansenliga mängder vatten som kommer den vägen, varför skulle annars grannen göra sig omaket att gräva ett
TH885: Vi har den för att spola av sig innan och efter bad i poolen så ingen tvål används.
Micke_xyz: [citat] Självklart avtagande. Exponentiellt.
MathBengtson: [citat] Tack snälla för bilderna! Är så vi tänker + att eventuellt ha plank på vissa av sektionerna.
Anonymiserad 332562: [citat] Är väldigt dålig på byggtermer och sånt men staketet ska byggas där plintorna är, precis som du antog! Ja, jag tycker marktäckande perenner vore en bra idé för att ogräs inte ska börja komma fram. Superfina bilder du delade med dig! Jag tycker den översta bilden var en smart idé. Tycker det vore synd att flytta på blommorna som vi redan har planterat på uppe vid trappen. :)
tensiden: Det finns små filter för 3/4” slang vet jag. Med gardenakopplingar och lite pill kan du smacka på ett sådant. Annars är det väl ett större filterhus. Men jag är osäker på hur mycket tryck och flöde du tappar med att sätta dessa efter pumpen.
bradgard: [citat] Om de bajsar, haha. Inte ver jag vad de drar med sig. Illa nog att ungarna är och petar på sånt där...