Tomture61
Tomture61: [citat] Nu var inte fallet så för TS , men frågan är hur djupt man gräver om man har vattensjuk mark . Antar att en fristående mur följer med resten av marken . Sen stod det visst i TS instruktioner att 0- ngt större fraktioner skulle användas (samkross-stenmjöl-väggrus)
24 svar · 7,7k läst
T
Tohan: [citat] Okej så staket med minst 50% luft genomskinlig 1.8m.. Tät staket eller plank 1.1 maximalt... Vid korsningen 0.8m Fattar jag rätt? Ni som har byggt staket eller plank-staket Lägg upp lite bilder så man få inspiration
13 svar · 4,2k läst
·
T
Tohan: [citat] Min 4årig kille klättrade över våra staket stående ribbor 1m så nu ska jag bygga högre nästa sommar.. Liggande ribbor är perfekt för klättring...ringde Örebro kommun angående staket och plank... Upp till 1,8 meter högt (1,1 m tätt och 0,7 m spalje minst 50 % luftgenomsläppligt)
9 svar · 4,8k läst
·
E
Espen K: Hej, Någon som byggt/köpt en tät skjutgrind? Skulle gärna isåfall vilja ha lite bilder för inspiration. Tanken är jag skall ha den vid min infart mot en landsväg, den behöver vara ca 4 m bredd(öppningen för infarten är 3,5 m, har mur på vaddera sida av infarten som även går parallellt med infarten upp mot min tomt) Tack på förhand,
0 svar · 1,2k läst
C
Christer_B: Mina föräldrar (80+) hade gärna sluppit uppleva rivning och nybygge på granntomten. Men nu är det som det är. Vi kommer inte att säga nej till en ny mur. En skadad mur måste i vilket fall återställas. Såklart positivt att få en ny mur istället för en lagning. Sannolikt kommer muren att rasa om träd med rötter ska tas bort. Ja, det mesta i detta blir en förhandlingsfråga. Som
2 svar · 1,4k läst
T
Tohan: [citat] Lift tråden lite.. Ni som har byggt staket eller plank.. Kan folk lägga upp bilder så man få lite inspiration.. Snälla..
1 svar · 1,6k läst
L
Anonymiserad 239657: [citat] Fan att jag inte läste när du skrev. Den kostar 104,60 idag. Kan du pm mig nästa gång den störtdyker för att ta ett svanhopp ;) ;)
86 svar · 33,8k läst
L
Lund: [citat] Tack för ditt svar! Nog för att det brukar gå fort på forumet att få svar men 5 minuter var nog rekord :) Precis kapat ner allt så då låter jag det växa upp tills jag får ett bra grepp och sedan rycker jag :rofl:
2 svar · 2,5k läst
·
S
sole_oggi: Det fungerade hur bra som helst! Bordet är som nytt!
4 svar · 7,3k läst
·
Johnwinroth
Johnwinroth: Mycket svårt att svara på, men det brukar ju vara ett litet jobb med trätunnor att få de täta om har varit utan vatten ett tag. Lite bilder så kan du få bättre svar på om den borde fungera och eventuella åtgärder.
1 svar · 2,5k läst
gryden
gryden: [citat] Gjorde exakt som beskrivs av Fred, fungerade utmärkt (y) Tack Fred.
5 svar · 14,8k läst
·
J
Jonas L 84: Den praktiska lösningen på detta är inte att vända på plinten, jag kan inte se att det kommer påverka så mycket att det spelar roll. Om det är din thujahäck så kanske en snedsträva i diskret färg ner till marken mitt i häcken vore möjlig? Om det går är det långt mycket bättre än att försöka ta upp momentet från en grind i en punkt.
13 svar · 10,1k läst
·
T
Tohan: Gammalt tråd.. Men nyfiken vad blev de själv har man 85m staket runt tomt.. Som behöver för omgående renovering.... Fick veta vissa tar tex 2000kr inkl allt...
7 svar · 57,8k läst
J
Johan41: [citat] Det måste va så, jag har iPhone
36 svar · 9,1k läst
·
galento
galento: En sådan hjulhacka som tensiden nämnde är nog inte så dum, har aldrig testat en sån (y) Man kanske skulle haft ett "grövre" grus men nu ligger ju detta så man får försöka göra det bästa av det. Provade Weibulls ogräsmedel från Jula och det verkade funka fort då ogräset blev brunt snabbt.
11 svar · 18,5k läst
·
Kalendern
Kalendern: Grinden var ingen höjdare.. Hänger ju ner sig med tiden då grindlåset man får med ej stöttar grinden och träreglar med en vikt längst ut på böjer sig. Ska försöka göra någon lösning med ett hjul eller dylikt under grinden som stöttning..
7 svar · 12,7k läst
·
B
Bo Berglund: [citat] OK, det är ju inte så bra, men de bor väl i mina andra tunnor också?
19 svar · 6,0k läst
·
H
helena.l: Hej! Sitter i samma sits som på bilden ovan med grinden, fick du några bra svar och hur gjorde du till slut? Stort tack på förhand! Helena
4 svar · 8,0k läst
·
G
GargamelSE: Min mamma har sett denna i ett område (planterat) Hittar inte vad detta är [bild]
0 svar · 2,5k läst
·
G
Grundqvist: [citat] ingen dum idé alls, ibland kanske det allra enklaste faktiskt är det bästa! Tack och bock. Mvh
13 svar · 1,7k läst
·
joakim_j
joakim_j: Ja, det låter ju rimligt. Är det någon som har erfarenhet av sådana där feromonfällor? Fungerar de bra? Vi har ett gäng äppelträd tätt tillsammans, måste man hänga upp i varje träd?
2 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Gräs bryts ner mycket bättre om det blandas upp med sånt som är torrt och kolrikt som tunnare grenar och sågspån. Högen ska inte heller vara för hög för luften måste kunna komma in för att det ska bli en nedbrytningsprocess i stället för en förruttnelseprocess eftersom det senare ger utsläpp av metangas (kraftig växthusgas).
5 svar · 1,8k läst
Tobbe.A
Tobbe.A: Spontant tänker jag att ju fler stolpar ni använder desto enklare kan man bygga ”runt” utan att det blir för kantigt. Det är svårt att säga eftersom jag inte vet hur det ser ut, men det kan ju se konstigt ut om det blir en himla massa stolpar. Måste ni följa formen på vägen?
3 svar · 4,5k läst
M
Micke MOH: [citat] [citat] Betalade 1250kr/block hos Swerock, fick samma pris av c3c. Det är returbetong som har används. Därav det billiga priset. Samt så är det miljövänligt.
18 svar · 28,7k läst
S
Solskensbonden: [citat] Men Ååh ja självklart är det det! Tack snälla du! Lite pinsamt att jag inte fattade det själv för jag sådde faktiskt bockrot i våras men på ett helt annat ställe och det kom aldrig nåt! Så roligt att upptäcka att jag har det vilt istället!
3 svar · 3,5k läst
·
P
Pej123: Tusen tack, tror du träffade helt rätt med en gång. Uppskattas! Har ni möjligen något bra tips för att göra sig av med denna? Med vänlig hälsning, Johan
2 svar · 5,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Precis, det har i redan varit igenom i tråden. Att ställa upp en båt vid tomtgräns är helt OK bara tomten inte används som ett upplag. Det är bygglovspliktigt. För att det ska gälla krävs rimligen att båten ska stå där ett tag. (Nu gissar jag i och för sig att båten blir kvar länge för de brukar de bli när gubbarna ska förvara sitt skrot tillfälligt.) Här finns den
24 svar · 11,7k läst
Lidlund
Lidlund: Nu har även jag sprängt min första sten! Den var ca 1m hög, 1,3m bred och 70 cm tjock.. Eldade som FAN med plåtar som "tak" för att leda värmen mot stenen, sen tog jag ett järnspett och jordspade för att "slå loss" bitar ur stenen. Min sten tog cirka 6 timmar och nu har vi tagit bort cirka 20cm på höjden, och 40cm på tjockleken. På längden har vi inte gjort så mycket men fokuset
208 svar · 155,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Att enstaka buskar dör i en för övrigt tät häck brukar inte göra just något utan buskarna på var sida om hålet skickar ut grenar åt sidan tills det inte är något hål längre. Muren kan tryckas utåt av buskarnas växande rotsystem, om det inte är gjord på ett tillräckligt stabilt sätt. Ett alternativ är ju ett staket, men det blir ju mer insyn då.
3 svar · 3,0k läst
·
J
jonaserik: [citat] Sätt en ribbon/platon bakom mot jorden så blir inte gabionen fylld med jord när det regnar häftigt.
7 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.