MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Uppdatering över vad vi gjorde med jorden. Spred ut den på ett område av tomten som sluttade väldigt, sådde gräsfrön, på med fiberduk och vattna vattna vattna. Efter att bilderna togs har jag kompletteringssått. [bild] [bild]
24 svar · 9,2k läst
·
K
Krejtos: Staketet är klart och nu ska en grind på. 90 bred och 175 hög, liggande ribbor. Tänkte tre stycken hakgångjärn, men har svårt att välja ut några... Vet heller inte vilken längd man ska ha på? Skulle dessa funka bra : https://www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/beslag/gangjarn/hakgangjarn/hakgangjarn-habo-212b/p-655188-655280 Tack på förhand
0 svar · 2,6k läst
kenneth5828
kenneth5828: Det har jag ingen koll på, det vi använder för att spruta med, är där ingen större risk med, Vi springer inte runt med handsprit, hade tagit flera år för att komma runt på områdena.
19 svar · 3,1k läst
Mathildatiger
Mathildatiger: Ett alternativ är att vänta till augusti-september, då är förutsättningarna mycket bättre. Tex är det högre luftfuktighet och oftast inte lika torrt. Växterna hinner ändå etablera sig före vintern.
5 svar · 2,8k läst
P
Pelle8787: [citat] Jag har bläddrat lite i tråden och har sett lite olika tips. Den här plantan har funnits på tomten i ca 20 år och min svärmor har försökt få bort den genom att ta bort den men den kommer tillbaka men å andra sidan så finns enbart denna, så den verkar inte ha spridit sig på 20 år, peppar, peppar... Hon kände inte till parkslide men när jag berättade om den så gick hon och
4 svar · 5,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Säg inte det! Du har en utgrävd, barkbeströdd rektangel med nybyggda odlingslådor i. Släng bort pappkartongen och fotbollen i förgrunden så blir det där utmärkt trivsamt när växterna tar sig. En skön stol för lite avkoppling och ett glas vin verkar du också ha. Klart du ska vara nöjd! (y):beer:
7 svar · 5,8k läst
·
P_Larsson
P_Larsson: Hej alla. Till att börja med, nybliven husägare som inte kan särskilt mycket om trädgård, odling och hur man anlägger murar. Vi har ett projekt i trädgården där vi skulle vilja göra om ett gammal odlingsland (idag främst med hallon) till att bli bli upphöjt med tegel och smidigt för klipparen att kunna gå hela vägen fram. Jag bifogar 4 bilder hur landet ser ut idag. Vi skulle med
0 svar · 2,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Här kommer resten av beskrivningarna: 33) Celeste (Celestial). En albaros (jungfruros). Doftar friskt och fruktigt. 34) Veilchenblau. En multifloraros. Klätterros. Inte så stark doft, men med touch av apelsin. 35) Mme Plantier. En albaros. Rikblommig. Hela busken blir som ett vitt vattenfall. Doft - självklart. 36) Rosa Multiflora. En art. Även kallad japansk klätterros. I kultur i Japan
33 svar · 6,2k läst
·
F
fraxinus: Föll visst bort en del av inlägget.. Jo, nån markduk kommer jag definitivt inte bry mig om att krångla med.
7 svar · 3,6k läst
·
K
karinhoj: Jag har valt en annan lösning än ovanstående. Köpte en fällbar utkastare. Tänker testa att skuva fast ett lock på undersidan av den fällbara "hängrännan" och sätta dit en petflaska i lämplig storlek. Förhoppningsvis flyter flaskan upp när tunnan blir full och stänger av avrinningen. Eller så får det bli en manuell stängning tillsvidare.
1 svar · 1,3k läst
·
D
Derbyboy: Jag ska skapa fall från huset efter en dränering. Massor saknas efter att jag återfyllt med befintliga massor. Därutöver ska jag skapa fall på en längre sträcka ut från huset. Jag vill inte få vatten ståendet ovanpå den nuvarande marken som består av lera som inte släpper igenom vattnet. Jag tänker att jag behöver fylla igen de små bassängerna som skapas vid regn och samtidigt
0 svar · 568 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Nästan vilken plantshop som helst kan ta hem större buskar och träd.. Men nu är ju nästa lämpliga planteringstillfälle för buskar och träd sept/okt. Så beställ hem plantorna tills dess för att slippa offra tiotusentals kronor på borttorkade växter.
3 svar · 2,2k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] Härligt! Hur många var de då?
10 svar · 2,2k läst
tensiden
tensiden: [citat] De har visserligen byggt ett bo, så visst har de gjort viss "skada". Men det är inte som hästmyror eller liknande som gnager sönder allt trä. De har sitt lilla bo i år, det surrar lite i väggen och sen är det bra med det. Du gör rätt!
5 svar · 24,8k läst
·
K
Kaun: Jag hittade en av Gardenas produkter. Den kostar drygt 1000 kr https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/bevattningssystem/gardena-city-gardening-semesterbevattning-inom-och-utomhus-p48933 Den klarar up till 36 växter, men kan inte få ut mer än 6 cl per växt och dag. Vi har ett par stora buskar som helst behöver kanske 20-50 cl per dag...
1 svar · 7,2k läst
C
crazytok: Kom du fram till någon lösning? Skall själv försöka bygga en bullerdämpning mellan vår värmepump utomhusdel och grannen...
8 svar · 10,6k läst
Oldboy
Oldboy: Det ser onekligen ut att vara jordgubb och blåbär. Är väl bara att provsmaka.
2 svar · 1,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: På mina hyvlade stolpar har mkt av rödfärgen slitits bort. Framförallt av växtlighet (löv, grenar, gräs), men även av regn. Det sitter fast på ett helt annat sätt på den sågade ytan. Nu har jag inte bättringsmålat, så om det hjälper vågar jag inte säga. Ett alt är ju annars att måla hyvlade ytor med linoljefärg eller rödtjära eller roslagsmahogny. De fäster bättre, och
12 svar · 2,0k läst
E
Erik Salhammar: [citat] En gräsmatta måste ju luta så vattnet rinner bort. Det är ju den bästa lösningen. En sämre lösning är att gräva ner kokosslang lite varstans och hoppas att det funkar med att leda bort vattnet. troligtvis har du nån lerhaltig jord som inte är så genomsläpplig och då funkar inte kokosmetoden så bra heller.
12 svar · 19,5k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] nej jag menar såhär: om du bygger en mur som ovanifrån ser ut som I, så blir det inte så stabilt. Om din mur istället har formen av nåt som mer liknar ett L så blir det mycket stabilare. Så om du kan planera in en blomlåda eller nåt som avbryter riktningen så blir planket stabilare. Korgarna är väldigt stabila i sig, men ett långt helt rakt plank utan stöttor är ju mer
7 svar · 8,6k läst
·
pjapen
pjapen: Nej, den tycker inte om en punktlast på sidan på 50kg, inte byggd för det. Bästa lösningen är att plantera ett träd och vänta alternativt köpa en med ställning.
1 svar · 1,7k läst
N
Nafnafnaf: Lite sent kanske: https://gds.se/belaggning/stark-belaggningen-med-kantsakring
10 svar · 11,7k läst
·
Maggi_68
Maggi_68: [citat] Men som 2 cm jord typ, eller ännu mindre?
3 svar · 1,6k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] makadam bakom muren, sen duk mellan makadam och jord. Låt duken gå upp över gräset och skär bort den efteråt då gräset tagit sig.
21 svar · 18,7k läst
·
H
hompa8: Hej, Håller på att anlägga trädgård och ska köpa trädgårdskant/kantplåt till att avgränsa gräsmattan mot singelgången. Mycket är slut i butikerna och lång leveranstid. Ska sätta ca 16m lång kant och vill ha något till vettigt pris som ändå håller bra kvalitet. Är inne på Nyby galvad plåt som säljs i många butiker, men som är utsåld överallt.
0 svar · 2,5k läst
J
Jimmynil: Mycket gissningar som pågår här. De finns regler även i Sverige för när du behöver ha backventil. SS-EN 1717 är de som reglerar detta. Endast VUK så är de krav på backventil och vakuumventil typ HA eller HD. Detta gäller dock endast vid bevattning av trädgård där de ej bedöms finnas hälsovådliga ämnen. Beroende på utformning av "bevattningssystem" (växthus eller vad pratar vi
10 svar · 4,5k läst
A
ArneTW: Jag hävdar plasti dip. Jag är skeptisk till att tätningslagningen behöver vara så seriös som en del menar. Men det blir nog bra vilket som... /ATW
15 svar · 3,8k läst
·
apotekarnes
apotekarnes: Däremot är det inte säkert att du hittar sten i samma färg, om det nu är viktigt. Varje stenbrott har sina egna nyanser.
4 svar · 1,8k läst
·
Missad
Missad: Vi har inte satt i kopplingarna i botten ännu men tror nog att vi kommer att införskaffa en liten pump oavsett därför att vi har Växter på högre nivå än där de är placerade som behöver vattnas.
5 svar · 6,7k läst
·
K
kgu: [citat] Hej Tack för tipset. En viktig kunskap att ha i tankarna. Det lutar åt en Flexbox. Har ej beslutat mig om det blir den med paketinkastet. Ser ut som mekanismen för paketinkastet begränsar något volymen i lådan. En fyndig utvecklingen av veckopostlådan.
6 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.