5 987 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Behöver samla in regnvatten, men låg höjd under röret...
På landet i Roslagen har vi en borrad brunn för vatten som man inte bör använda till annat än hushållet.
Så vi har ställt ut tunnor på 4 ställen runt stugan och gästhuset. Det är två mindre (under 100 l) och två större (200 l) tunnor.
Det har visat sig att det inte räcker när det är torra eller halvtorra somrar med det vatten som ryms i dem så jag funderar på att ordna en ytterligare uppsamlare vid utloppet av regnvattenavloppet från gästhuset. Det finns två stuprör på detta hus och vid det ena har jag ställt en 200 l tunna och satt in en vattenavledare i stupröret.
Men det andra stupröret är placerat så att det inte går att ställa en tunna där utan vattnet går ner i ett avloppsrör som mynnar ut emot en liten skogsbacke.
Det jag funderar på nu är att sätta en uppsamlare vid mynningen av detta avloppsrör så att jag kan rädda även vattnet från andra halvan av gästhustaket.
Men det är bara 40 cm frigångshöjd under avloppsröret, så hur kan man göra då?
Kanske bygga en trälåda 1x1 m och 0,4 m hög och klä in den med något vattentätt (presenning, byggplast eller liknande). Det måste ju vara lock över också så att det inte ramlar i något man inte vill ha där...
Det måste ju också gå att hämta vatten där, kanske genom att ha en avlopps-slang i bottenhöjd som går en bit ner i backen där man kan fylla en vattenkanna....
Tacksam för förslag hur jag skulle kunna gå tillväga.
Bifogar bild på hur det ser ut där avloppet mynnar.
Om jag röjer av gräset så finns där en halvplan yta att ställa allt på.
Så vi har ställt ut tunnor på 4 ställen runt stugan och gästhuset. Det är två mindre (under 100 l) och två större (200 l) tunnor.
Det har visat sig att det inte räcker när det är torra eller halvtorra somrar med det vatten som ryms i dem så jag funderar på att ordna en ytterligare uppsamlare vid utloppet av regnvattenavloppet från gästhuset. Det finns två stuprör på detta hus och vid det ena har jag ställt en 200 l tunna och satt in en vattenavledare i stupröret.
Men det andra stupröret är placerat så att det inte går att ställa en tunna där utan vattnet går ner i ett avloppsrör som mynnar ut emot en liten skogsbacke.
Det jag funderar på nu är att sätta en uppsamlare vid mynningen av detta avloppsrör så att jag kan rädda även vattnet från andra halvan av gästhustaket.
Kanske bygga en trälåda 1x1 m och 0,4 m hög och klä in den med något vattentätt (presenning, byggplast eller liknande). Det måste ju vara lock över också så att det inte ramlar i något man inte vill ha där...
Det måste ju också gå att hämta vatten där, kanske genom att ha en avlopps-slang i bottenhöjd som går en bit ner i backen där man kan fylla en vattenkanna....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, det går inte för det är berg under ett tunt jordlager.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
En lägre uppsamlare med stor omkrets, pump med automatisk till o från som pumpar det till en större tank.B Bo Berglund skrev:På landet i Roslagen har vi en borrad brunn för vatten som man inte bör använda till annat än hushållet.
[bild]
Stort steg från en regntunna med kran på sidan...
Finns det ingen enklare lösning?
Och hur gör man uppsamlaren? En trälåda med plast/gummi-beklädnad inuti?
Finns det ingen enklare lösning?
Och hur gör man uppsamlaren? En trälåda med plast/gummi-beklädnad inuti?
Det finns utfällbara utkastare som man kan sätta på stupröret. Bara att byta ut en bit stuprör och se till att den hamnar i rätt höjd för tunnan. När den är full fäller man in igen.
Exempelvis en sån här
https://www.bauhaus.se/fallbar-utka...j5vGoLwn5ua5IijoCyNXsJvn3Ha_Dd1caAt7aEALw_wcB
Exempelvis en sån här
https://www.bauhaus.se/fallbar-utka...j5vGoLwn5ua5IijoCyNXsJvn3Ha_Dd1caAt7aEALw_wcB
Köp en 1000l IBC-tank och placera på lämpligt ställe/lågpunkt. Dra slangar från dina övriga tunnor till denna. Slangarna ansluter du som bräddavlopp på dom andra tunnorna så att vattnet rinnner till tanken då dom blivit fulla
https://sijab.com/shop/plasttank/ibc-1000-liter/
https://sijab.com/shop/plasttank/ibc-1000-liter/
Jag trodde att det framgick att jag gjort detta redan för den halva av taket som når den bakre husknuten....Fulkemisten skrev:
Men vid den andra takhalvans stuprör är det omöjligt att ställa upp en regntunna så en utfällbar utkastare är inte lösningen....
Blir svårt att få godkänt av hustrun att ha slangar på gräsmattorna över tomten...GoC skrev:
Volymen på tanken är nog OK om än lite stor. Fast det dröjer nog innan jag kan fylla upp 1000l med spillvatten från de andra tunnorna....
Halva taket på gästhuset är c:a 15 kvm, så det måste regna bortåt 70 mm för att fylla upp en så stor tank med det vattnet som idag rinner ut i röret jag visade på bilden, om altt hanmar i tanken
Ta upp ett hål i sidan på en vanlig 200l tunna. Vatten kommer bli stående i markavloppsröret upp till samma nivå som tunnans ovankant, men med en kulventil för 50-slang i underkant på tunnan kan man öppna upp inför vintern.
Inte över gräsmattan, självklart gräver du ner dom. Satsar på en stor tank istället för massor av stora tunnor.B Bo Berglund skrev:Blir svårt att få godkänt av hustrun att ha slangar på gräsmattorna över tomten...
Volymen på tanken är nog OK om än lite stor. Fast det dröjer nog innan jag kan fylla upp 1000l med spillvatten från de andra tunnorna....
Halva taket på gästhuset är c:a 15 kvm, så det måste regna bortåt 70 mm för att fylla upp en så stor tank med det vattnet som idag rinner ut i röret jag visade på bilden, om altt hanmar i tanken