Trädgård allmänt
knipo: [citat] Ni har inte våningssängar hemma antar jag.:rolleyes:
Hemmakatten: Visst, jag vet att din dotter är en sådan. Men oavsett studierna har man ingen eget, ansvarigt projekt, förutom skolprojekt, förrän man får flerårig erfarenhet. Det gäller alla akademiska utbildningar.
Omeshu62: Jag har en jordfräs stiga 5hk den funkar men knivarna rör inte .de stor stilla ,vem kan hjälpa för att de ska i gång tak
Maria T: Min gurkplanta, en ensam i växthus där fönster och dörr är öppen delar av dagen, har gett oss god utdelning av frukt, alltså gurkor. Men nu har jag börjat undra varför smågurkorna inte utvecklas utan bara gulnar? Förutsättningarna är de samma, näring en gång per vecka och vattning en-två gånger om dagen, vädret utanför växthuset kan jag ju inte rå på. Har alltså fått fem
Åsa Lund: Finns massor med olika delar https://www.bauhaus.se/vvs/rorinstallation/pemkopplingar
nallepu: Min erfarenhet av elektriska häcksaxar med sladd är att kugghjulen är tillverkade av mjukt stål och att avståndet mellan hugghjulen är för stort eller att bussningen slits snabbt vilket resulterar i att kuggarna hoppar över. På min senaste häcksax https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/hacksaxar/hacksax-ht-610-2000034641 Var både bussningen som ska hålla kugghjulen
nallepu: Har två rensbrunnar till mitt hus den större är kopplad till dräneringsrören som går runt huset och inne i huset på källargolvet har jag en till som är till för att man ska rensa avloppen. Har man problem med radon från makadammet som ligger under huset kan denna rensbrunn vara orsak till att man får in radon i huset. Har 9999 BQ i min rensbrunn. Klädde in väggarna i brunnen med
AndersS: Har nu skaffat mig tre olika delar, som tidigare en kraftig grensax med teleskop och där såg kan monteras. En bra skaftförlängare som passar till Anza målargrejor. Och även en tvättborste på teleskop. Tröttnade på "alltiallo" skaften som blev en kompromiss och bara krångliga att använda och ibland för veka, tunga, etc, beroende av vad man ska göra.
Jessixa: Vi ska bygga låga stödmurar ("kantsten" - under 50 cm högt) runt trädgården som ligger på en kulle och sluttar ner åt framförallt två håll. Tänkte först sten (sådana med en kant i bakkant för stöd) men har nu börjat titta på liggande eller stående byggtimmer. Trodde det skulle vara markant billigare men verkar vara typ samma kostnad. Kanske var förr när man kunde köpa gamla
ettvåtre: Hej Vad tror folk om att använda ytterpanel till staketspjälor? Se länk https://www.byggmax.se/21x95-grundm%C3%A5lad-ytterpanel-p08021096 Tänker mig detta som spjälor på ett vanligt 1000mm staket. Man kanske slipper en strykning med färg? För tunt? Tack:)
Frida på Alnö: Tack så mycket! Ska kolla noggrannare hur det ser ut. Vi gräver på tomten och grannens staket fick sig en törn. Vh Frida
StrigErik: Funderar på att rama in en rabatt med knäcksten St Eriks Tops snygg, men dyr. Vanlig knäcksten är billigare, men hur får man till snygga hörn ochmed läggning i förband
Glenno83: Hej! Behöver lite hjälp med förslag på en mindre mur jag kan sätta upp. Har med pekfingret visat på bilden hur stor den ska vara, rätt grym skiss. Marken sluttar lite så i överkant ska det inte vara någon mur. Den ska gå bakom elskåpet och det är väl oklart hur mycket man kan gräva kring det, troligtvis inte mycket alls. Sen kan det vara bra att tänka på att om man parkerar en
mg765: Dekorsten: Vit: https://www.k-rauta.se/produkt/dekorsten-st-eriks-absolute-white-fraktion-50-100mm-20kg/7340025684834 Grå: https://www.byggmax.se/dekorsten-diabas-grå-tuml-60-80-mm-grå-p02315
KnockOnWood: Varför vill man ha slangen på fasaden? Den kommer väl bara att samla skräp där. Låt den ligga på marken längs grundmuren/plattan i stället.
ArneTW: [citat] Ni sätter ert staket/plank tillräckligt långt in på er tomt så ni kan underhålla/klippa gräs på utsidan. Gränsen går ju där den går... hur är den markerad idag? /ATW
Jiji: Jadå, det blir kanske inte den ultimata tillväxten men det går. Jag har satt rosor rakt ner i bärlager där det varit köryta. (och i gruset som var under altanen) Krafsade bara bort de översta 15 cm och hällde på lite jord. Din plan är ju bättre. Men du får vattna hela tiden och tillföra näring i högre grad än normalt. Gärna flytande under växtsäsongen. Mina rosor växer bra,
Karl johan ekbom: [citat] Jaa, bilden är kanske inte den bästa men ”djuret” var sjukt aktivt och jag ville inte att ”det” skulle rymma. Den har små vita prickar längs ryggsköldarnas kanter och det känns som något en husbock inte har.
mauvinen: Tack för svar, det var snabbt! Inget så förfärligt ogräs som man vill få bort illa kvickt då!
codesid: Testade rullgräs på duk och sen reparerade jag med såddmetoden som @smartrullgras på instagram skrivit om.
Jiji: En vanlig gärsgård verkar väl betydligt mer lämplig om du vill att den ska smälta in i miljön. Finns åtminstone ett företag i Jämtland som gör traditionella gärsgårdar om du inte vill bygga själv.
fredrik.johansson: Jag gjorde något liknande och lade en rad med marktegel runt sandlådan. Tyvärr var det helt bortkastat. När barnen lekt och lagt sandkakor på kanten har hälften ramlat ner utanför och efter två somrar är det en fin välbevuxen nerförsbacke från sandlådekanten till gräsmattan, toppdressad med sandlådesanden. I sandlådan sjunker nivån successivt... Nu verkar du ha en ganska stor
Jiji: Gruset kommer att ligga kvar. Men gräv bort gräsmattan och matjorden där gångarna ska vara. Jag tycker att duk under gör det svårare att rensa. Om du tar bort rotogräset kommer det ju inte något ogräs nerifrån. Det som kommer uppifrån, dvs fröogräs kommer ju oavsett duk eller inte. Ett skyffeljärn ett par gånger per säsong löser den saken. Jag lägger aldrig markduk i mina