11 657 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Stor båt 10-20cm från tomtgräns.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Utsikten äger du fram till tomtgräns, svårt att störa sig på annans utsikt då tycker ja.
Verkar va något underliggande som gör att du stör dig på vad grannen gör.
Avundsjuka att han har båt?
Verkar va något underliggande som gör att du stör dig på vad grannen gör.
Avundsjuka att han har båt?
Praktiskt förslag:
Plantera ett antal näverhägg på högstam så täcker snabbt upp volymen ovanför ert plank. Kör rejäla stamträd till hösten:
https://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=140
Skulle båten permanent bli kvar där så är det kommunens byggnadsnämnd som står för tillsynen. Fota med datumindikation så att du säkrar bevis för att båten blir ett svartbygge om ett antal månader. Men ska jag vara ärlig så brukar inte mycket hända när kommunen blandas in i sådana här frågor. Kanske flyttar grannen båten 1 m och så börjar det om.
Plantera ett antal näverhägg på högstam så täcker snabbt upp volymen ovanför ert plank. Kör rejäla stamträd till hösten:
https://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=140
Skulle båten permanent bli kvar där så är det kommunens byggnadsnämnd som står för tillsynen. Fota med datumindikation så att du säkrar bevis för att båten blir ett svartbygge om ett antal månader. Men ska jag vara ärlig så brukar inte mycket hända när kommunen blandas in i sådana här frågor. Kanske flyttar grannen båten 1 m och så börjar det om.
Om grannen inte lyssnar på dig och flyttar båten till hösten, eller om du absolut inte kan tänka dig att ta upp det med grannen, så kontakta byggnadsnämnden i din kommun. Men om möjligt så rekommenderar jag att du försöker snacka med grannen först.Skogsgubben skrev:
Jag har faktiskt båt själv, så avund är det då absolut inte.H Hallerudsbo skrev:
Det är rätt och slätt irriterande å ha båten stående nästan på min egendom/min trädgård.
Och rätt ska va rätt, det är därför vi har regler på sånna saker, eller hur?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
nästan på din tomt ja.Skogsgubben skrev:
Men nu är det grannens tomt.
Stör du dig så kanske du ska ge han ett bra pris för tomten och köpa den så är utsikten din.
Grundregeln är att din grannes tomt disponerar din granne över. Du har inga särskilda rättigheter att styra över hur den används bara för att du är granne.Skogsgubben skrev:
Men om grannen ska ställa upp/ långtidsförvara båten nära tomtgräns behövs bygglov eller TS medgivande. Såvida grannen inte har bygglov så har väl TS all rätt klaga på placeringen om båten stör? Sedan kan jag tycka att man inte ska okynnes anmäla, utan bara om det verkligen stör.Claes Sörmland skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Å sunt förnuft är att om det är en som kan vårda sin tomt och de ställer båten där va f**n gör det?
sköt sig själv istället och skit i andra.
Inte undra på det ha vart 2 världskrig krig.
och är man så intresserad av utsikten så köp ett hus i Norrland med 20 mil till närmaste granne.
Eller köp grann fastigheterna runt om så man får bestämma hur det ska se ut.
Herregud.
bättre att bry våra kärar kommun anställda med bättre jobb än sånt här.
sköt sig själv istället och skit i andra.
Inte undra på det ha vart 2 världskrig krig.
och är man så intresserad av utsikten så köp ett hus i Norrland med 20 mil till närmaste granne.
Eller köp grann fastigheterna runt om så man får bestämma hur det ska se ut.
Herregud.
bättre att bry våra kärar kommun anställda med bättre jobb än sånt här.
Precis, det har i redan varit igenom i tråden.em72 skrev:
Att ställa upp en båt vid tomtgräns är helt OK bara tomten inte används som ett upplag. Det är bygglovspliktigt. För att det ska gälla krävs rimligen att båten ska stå där ett tag. (Nu gissar jag i och för sig att båten blir kvar länge för de brukar de bli när gubbarna ska förvara sitt skrot tillfälligt.)
Här finns den röriga och oklara juridiken kring vad som är ett upplag beskriven:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/
Sen finns ju de andra särrättigheterna som grannen har att förvara t ex två båtar på tomten om han följer vissa begränsningar. Men det är undantag från huvudregeln som ger grannen vissa extra rättigheter. TS får inga rättigheter men slipper förvaring av båtar 4,5 m från sin gräns om dessa regler används av grannen.
Redigerat:
Klicka här för att svara