Trädgård allmänt
il_duce: Flistugg är bra. Vanliga konsumentmodeller är inte så snabba däremot om man har mycket material som skall tuggas. Finns dock större modeller för proffsbruk. Själv kör jag större grenar i tuggen och lägger de mindre på kompost. Elda går ju också. Men ryker mycket om man eldar färska eller fuktiga grenar. Skall man ffå de torra skall de ju ligga torrt ett bra tag innan. Dessutom
Åsa Lund: Höjd på trappsteg inomhus är ofta kring 175 mm. En markentreprenör informerade mig om att trappsteg utomhus oftast är 135 höga. Då måste de givetvis även vara djupare för att trappan ska vara skön att gå i. Bara som info
Johan41: Hejsan. Har en sluttningstomt. Den högte sluttningen stöttas upp av ens stödmur som vi har byggt. Stenen va ganska dyr och längden på stenen va 40cm. Under denna sluttning ca 3 meter därifrån behöver vi bygga en ny stödmur åt nästa sluttning. Nu undrar jag om vi kan använda en annan (billigare) sten till denna stödmur. De kommer att stå ganska nära varandra som ni kan förstå. Men
perlan77: Vi funderar på att ha mönsterbetong på uppfarten och gången till huset istället för marksten. Är det någon som känner till ett företag i Skåne som utför den tjänsten?
Anna_H: Det minskar om man hela tiden plockar bort de smittade äpplena samt precis all fallfrukt. detta bör göras dagligen.
ptk: Vill sätta upp nätstängsel för hund, ca 80cm höjd (stängslet alltså). Drygt 40m runtom tomten. Vill inte gräva och gjuta 20-25 plintar. Finns det någon lösning utöver att banka ner träpålar på 5-7cm diameter? Allt i metall verkar vara till gjutning?
Camilla11: Vi har köpt ett nybyggt hus, 2 plans vitt trähus. Vi kommer själva anlägga trädgården och behöver staket för att hund och barn inte ska rymma! Kommer ha en ”naturlig” trädgård, dvs natursten, blommor, träd.. trädgården ska inte se så perfekt ut, utan vilt växande fast under ordnade former kan man säga. :p Angående staket så är jag och min man oense. Jag vill helst ha
lassebrun: Poolvattnet som pumpen pumpar runt kommer kyla ner utrymmet. Frågan är väl om det räcker som kylning?
Keexet: Det finns flera fördelar med att inte ha gräsmatta invid sina fruktodlingar. En av de mer oväntade är att fallfrukten inte skadas lika lätt om den faller mjukt. Men andra mer uppenbara är att den ökade mångfalden gynnar nyttodjur som tex pollinerare och dessutom förhindrar man i större grad att en enda art får fördelar och därför blir för många. En äng tenderar dessutom till att
tensiden: [citat] Elstängsel funkar även om barnen själva inte får en stöt. Mina barn är skrämda nog efter att jag ryckte till när vi skulle passera ett elstängsel jag "var säker" på inte hade elen på. Grejen med barn och staket är inte att själva staketet skall hindra dem, utan att det skall finnas en visuell referens till var gränsen går. Om det så är "grindstolparna", "raden med
&Charlie: [citat] Provade nu och det funkade! Har provat det förut men trimmern har då bara "kloggat igen" av de långa stråna, eftersom det är svårare att styra hur mkt man tar av. Men med ditt moraliska stöd fick jag lite bättre tålamod att jobba på tekniken. Tack!!
Ojnejhoppsan: Fick inga bra råd som jag hade hoppas på.. så jag fick testa mig fram :D. Formen byggde jag i 45mm reglar i olika tjocklekar som fanns hemma och av råspont. Armeringsnät i botten och halvvägsupp och ett några cm från toppen. Runt 12 armeringspinnar lodrätt runt kanten och en (vågrätt)runt om hela fundamentet. Hade lite otur, formen reste sig lite i ena änden. Såg jag fick slipa av
Espen K: Hej i värmen? Någon som vet vilka växter detta är? Försöker hitta vilken växter som vår dotter får utslag från. Tack på förhand.
Jiji: Fin idé. Det finns många typer av äng, eller det vi skulle kunna kalla äng. Men urtypen är näringsfattig. Du ser ut att ha ganska bra med näring på din lilla gräsmatta så jag skulle rekommendera en "perenna-matta" istället, så slipper du gräva bort översta jord lagret. För inspiration rekommenderar jag ett program som finns på svtplay. Monty Dons amerikanska trädgårdar heter
Putten: Joråsåatteh... Det blir en skaplig skörd detta år. Plantan är en vanlig Spansk peppar som jag köpte för 4 år sen på lokala ICA-butiken i byn. Klipper ner den varje senhöst. Byter jord om våren.
ati: Det är ju bara dekorativt så 10cm borde räcka fint det med. De gamla rötterna förmultnar med tiden, såvida du inte gillar att gräva så... ;)
Lillerskog82: Jag skall byta ut kantstenen som har fungerat som en slags stödmur mellan min trädgård och ut mot gatan. Jag har ingen möjligen att mura en stödmur. Är det någon som känner till mindre, helgjutna L-stöd med en formfaktor på exempelvis 500x300x300 mm ?
Addamo: [citat] Jomen det var mer åt det hållet jag tänkte mig. Behöver inte koppla brytare till själva pumphandtaget utan det räcker gott med att dra en slang genom pumpen om den nu får plats dvs.
DorisDoris: [citat] De är en rensbrunn för avloppet.. De är inte klart än.. Långt till dike som ligger på andra sidan huset.
AndersS: Kan även vara vanlig råtta. Prova med någon form av råttfälla och se till att enbart "djuret" i hållet kan nå den.
yonna: Planerar för en 120-130 cm hög mur som helt skall täcka markhöjningen. Då huset byggdes ingick en lägre mur längs hörntomtens andra sida, också helt fylld med jord på andra sidan och med hög bokhäck ovanpå. Jag vet inte hur djupt man grävde men det var proffsigt gjort. (Själva muren skall vara med block som putsas och en lägre häck skall placeras ovan.) Hur djupt räknar man med
Tomas Brundin: [citat] Äng ska det bli på en del högst upp. Om du har lingon kring grävplatsen kommer de nog tillbaka efter ett tag. Kanske odla lite havre under tiden för att hålla borta ogräset?
Perplexus: Vi hade liknande situation när vi flyttade in i huset. Där var även ventiler för krypgrunden som var delvis täckta av jord. Jag grävde ur rabatten och lade betongsten som fanns sedan tidigare för att få lite lutning bort från huset och underlätta att gå bakom landet. Sedan satte vi pallkragar och fyllde med bark runt. Mycket nöjda. Lättare att odla när det kommer lite högre upp och
Loukan19: Denna fråga har varit uppe fler gånger men jag frågar ändå då jag inte fått fram något som funkar. Har en liten barnpool där det kommit massor av mygglarver. Jag kan givetvis tömma den men undrar ändå vad man kan göra för att bli av med dessa larver. Har provat förslag på diskmedel och matolja, inget hjälpte. Det finns en flytande klorhållare men det bekommer dem inte. Några
Prodigys: Finns ingen duk som dödar ogräs. Det kan hindra ogräs som kommer underifrån men 90% av allt ogräs kommer ovanifrån och då hjälper inte duken ett skit.
Marsman80: Mina barn hemma tycker om att leka med vatten men jag vill inte att de ska leka med vattenslang eftersom det är lite unga och inte förstår att man bör stänga av vattnet efter sig och så. Därför monterade jag en bitkulventil enligt bild nedan. Stänger när man inte trycker in kulan och begränsar flödet också så att det är lätt att fylla en glas t.ex. utan att det stänker. De