7 660 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Vilken sand ska man använda under en mur?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
10 cm mer 8-12 är väl väldigt lite om man tänker på tjäle.
Sen bör man ha markduk.
Beroende hur det ser ut där du håller på så hade jag hellre valt 0-34 i botten sen 0-18 på topp, om man vill rätta till på topp kan man ha stenmjöl 1 cm om det skulle behövas.
Sen beror det på vart i landet om man ska gå på med isolering mot tjälen med
Sen bör man ha markduk.
Beroende hur det ser ut där du håller på så hade jag hellre valt 0-34 i botten sen 0-18 på topp, om man vill rätta till på topp kan man ha stenmjöl 1 cm om det skulle behövas.
Sen beror det på vart i landet om man ska gå på med isolering mot tjälen med
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Nja , 10 cm kan räcka , dvs om muren / makadam / samkross är i våg hela vägen , tanken är ju att vatten ska rinna bort före det blir is . Makadam är bra på det sättet att vatten släpper fort , samkross släpper också igenom vatten ok men makadam är bättre . Jord och lera magasinerar vatten , speciellt lera .H Hallerudsbo skrev:
Försöker mig på ett svar då;E Elnovis skrev:
Först: Vad ska du ha för stödmur? Om det är en vanlig blockstensmur så brukar det finns instruktioner/anvisningar där om krav på grundläggning etc.
I de flesta instruktioner jag har läst så skall man inte lägga något dränerande material UNDER muren utan där är det kross/stenmjöl som gäller (som de flesta skriver här också). Är det bara fråga om 10cm (vilket säkert räcker för en liten mur) så hade jag öst i stenmjöl 0-8 direkt (helst med markduk under mot jorden). Alternativt någon grövre fraktion längre ner (typ 0-16) och sedan 0-4 på toppen för att enkelt få en plan yta.
...och i de flesta instruktioner brukar man ha dränneringen på insidan av stödmuren, med dränrör i botten och markduk mot jorden.
MEN nu skrev du "två skift hög" och för en så liten mur (antar det är typ 20-30 cm hög) så tror jag ovan är "överkurs" och man kan säkert göra det enklare och det beror ju också mycket på underlaget och massorna som ligger mot stödmuren.
Jag tycker du har två alternativ. Kör på och lägg direkt ovanpå det du har och hoppas på det bästa, var beredd på att man kanske får justera några stenar första åren. Alternativt, gräv upp, ner med markduk, lägg i finkross/stenmjöl (åk till en kross med släp och köp ett lass, billigast så). och lägg makadam/markduk på insidan muren.
Men kolla vad som gälle för din mur om det finns några instruktioner etc.
Detta är den mur jag ska använda, Finja Gränslös.S skyisthelimit skrev:Försöker mig på ett svar då;
Först: Vad ska du ha för stödmur? Om det är en vanlig blockstensmur så brukar det finns instruktioner/anvisningar där om krav på grundläggning etc.
I de flesta instruktioner jag har läst så skall man inte lägga något dränerande material UNDER muren utan där är det kross/stenmjöl som gäller (som de flesta skriver här också). Är det bara fråga om 10cm (vilket säkert räcker för en liten mur) så hade jag öst i stenmjöl 0-8 direkt (helst med markduk under mot jorden). Alternativt någon grövre fraktion längre ner (typ 0-16) och sedan 0-4 på toppen för att enkelt få en plan yta.
...och i de flesta instruktioner brukar man ha dränneringen på insidan av stödmuren, med dränrör i botten och markduk mot jorden.
MEN nu skrev du "två skift hög" och för en så liten mur (antar det är typ 20-30 cm hög) så tror jag ovan är "överkurs" och man kan säkert göra det enklare och det beror ju också mycket på underlaget och massorna som ligger mot stödmuren.
Jag tycker du har två alternativ. Kör på och lägg direkt ovanpå det du har och hoppas på det bästa, var beredd på att man kanske får justera några stenar första åren. Alternativt, gräv upp, ner med markduk, lägg i finkross/stenmjöl (åk till en kross med släp och köp ett lass, billigast så). och lägg makadam/markduk på insidan muren.
Men kolla vad som gälle för din mur om det finns några instruktioner etc.
https://www.finja.se/storage/ma/0de...91C4/Arbetsanvisning Gränlös 397549_AA_sv.pdf
"E Elnovis skrev:
Fyll upp med bärlager av stenstorlek om cirka 0–45 mm.
Packa omsorgsfullt med vibratorplatta eller mot
svarande. För fristående låga murar, upp till tre skift,
är sedan en bädd av cementstabiliserad grus tillräcklig
(1 del Finja Cement plus 6 delar ren grus eller 4 delar
stenmjöl)."
Där har du svaret på din fråga (om du vill göra enligt instruktion). Dvs. bort med makadam, köp 0-32 eller liknande på en kross samt stenmjöl som du blandar med cement på toppen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Och vad händer med vår lerjord under 10 cm Sten på vintern?Tomture61 skrev:
Nja , 10 cm kan räcka , dvs om muren / makadam / samkross är i våg hela vägen , tanken är ju att vatten ska rinna bort före det blir is . Makadam är bra på det sättet att vatten släpper fort , samkross släpper också igenom vatten ok men makadam är bättre . Jord och lera magasinerar vatten , speciellt lera .
Som jag skrev så beroende på vart det är och hur det ser ut under.
Våt mark så skulle jag ha haft mer än 10 cm
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Nu var inte fallet så för TS , men frågan är hur djupt man gräver om man har vattensjuk mark . Antar att en fristående mur följer med resten av marken . Sen stod det visst i TS instruktioner att 0- ngt större fraktioner skulle användas (samkross-stenmjöl-väggrus)H Hallerudsbo skrev:
Klicka här för att svara