Någon annan som har valt mellan alternativen? Jag tänker mig en stödmur på max 2m höjd. Gabioner känns billigast materialmässigt, men arbete och grundläggning etc? Utseendemässigt tycker jag också att gabioner har fördel, men man kan ju dölja det mesta med klängväxter.
 
R
Bildgoogla på murbeklädnad l-stöd
 
  • Gilla
Buzzword
  • Laddar…
Fint! Men jag undrade mest vilket stöd som är billigast att anlägga. Estetiken kan lösas med vintergröna klängväxter...
 
R
B Buzzword skrev:
Fint! Men jag undrade mest vilket stöd som är billigast att anlägga. Estetiken kan lösas med vintergröna klängväxter...
Kan du lösa estetiken så skulle jag välja begagnade l-stöd borde bli billigast.
 
  • Gilla
jhgd
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Fint! Men jag undrade mest vilket stöd som är billigast att anlägga. Estetiken kan lösas med vintergröna klängväxter...
Beror ju på hur mycket du gör själv, jag har gjort en stor gabionmur, den landade på ca 40 000kr för materialet och sen byggde vi allt själva, tog rätt många timmar, fördelen va att vi kunde bli av med en hel del sten vi hade på tomten genom att gömma dessa i bakkanten på nätburarna.

Vi fick även ett pris för L-stöd, det var på 128 000kr + transport och montering, skulle landa på strax under 200 000kr komplett färdigt.

I båda fallen så var det grovgrävt från början, gabionerna grävde vi ut det sista förhand på, det som vi nog gjort annorlunda om vi gjort om dem idag vore att gjuta en 10-15cm betongsula under, det sjönk en del på vissa håll när all sten var i.

Prisskillnaden för oss var ca 150 000kr, för de pengarna kan man ju vara tjänstledig rätt länge för att stapla sten.
 
  • Gilla
Yankee8827
  • Laddar…
R
Både l-stöd och gambioner kräver bra grund.

"En stödmur av Gabiola® gabioner som ska klara en motfyllnad upp till en höjd på 1 m behöver vanligtvis bara vara 0,5 m bred. För höjder över det rekommenderas att muren byggs med en bredd på minst 1 m. Tack vare flexibliteten hos Gabiola® gabioner kan man utan problem göra en smalare avslutning upptill på det översta lagret av gabionen. En geotextil ska alltid användas som materialavskiljare mellan gabionstödmuren och återfyllnadsmassorna, och närmast muren bör man fylla med väldränerande material.


I de fall en gabionmur byggs i flera skikt är det viktigt att varje skikt fylls ordentligt och jämnas av med mindre sten innan man börjar montera och fylla nästa skikt. Stödmurar till flera meter höga slänter behöver som regel dimensioneras av en geotekniker."
 
M Micke MOH skrev:
[länk] sådan här då? 1200-1500 kr st
Kostar den största blocket 1500kr så skulle vår mur kosta strax över 70K i material + frakt och arbete.
Kostar de verkligen så lite för det är ju 2,4ton, över 1kubik betong?
 
R
P Pumba skrev:
Kostar den största blocket 1500kr så skulle vår mur kosta strax över 70K i material + frakt och arbete.
Kostar de verkligen så lite för det är ju 2,4ton, över 1kubik betong?
Tror inte på dina priser
https://www.stenbolaget.se/flexiblock.html
 
R RapidSledge skrev:
Tror inte på dina priser
[länk]
Nä det var ju därför jag ifrågasatte Micke MOH som angav de priserna, de där låter ju mer rimligt, alltså inte alls så billigt.
Jag skulel uppskattningsvis behöva runt 50-60st av de största för att ersätta den gabionmur jag byggt för 40 000kr.
 
R
P Pumba skrev:
Nä det var ju därför jag ifrågasatte Micke MOH som angav de priserna, de där låter ju mer rimligt, alltså inte alls så billigt.
Jag skulel uppskattningsvis behöva runt 50-60st av de största för att ersätta den gabionmur jag byggt för 40 000kr.
Gambionmuren är trevlig förutsatt att byggnadsnämden godkänner den vilket inte var fallet på ett ställe i Uppsala.
 
Priset fick jag av en kund jag har. Han hade köpt några för att ha en sandficka.
 
M Micke MOH skrev:
Priset fick jag av en kund jag har. Han hade köpt några för att ha en sandficka.
Känns ju skumt att det skulle skilja så mycket, men 1500kr måste vara billigt, det är ju typ vad en kubik färdigblandad betong kostar och de räcker ju knappt till att göra ett sånt block.

R RapidSledge skrev:
Gambionmuren är trevlig förutsatt att byggnadsnämden godkänner den vilket inte var fallet på ett ställe i Uppsala.
Har det hamnat hos nämnden så finns det ju mer problem än bara utseendet på muren, de där fallet hade man väl redan byggt den innan man frågade om bygglov?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.