28 677 läst ·
18 svar
29k läst
18 svar
Billigast? Gabioner eller L-stöd?
Sida 1 av 2
Någon annan som har valt mellan alternativen? Jag tänker mig en stödmur på max 2m höjd. Gabioner känns billigast materialmässigt, men arbete och grundläggning etc? Utseendemässigt tycker jag också att gabioner har fördel, men man kan ju dölja det mesta med klängväxter.
Beror ju på hur mycket du gör själv, jag har gjort en stor gabionmur, den landade på ca 40 000kr för materialet och sen byggde vi allt själva, tog rätt många timmar, fördelen va att vi kunde bli av med en hel del sten vi hade på tomten genom att gömma dessa i bakkanten på nätburarna.B Buzzword skrev:
Vi fick även ett pris för L-stöd, det var på 128 000kr + transport och montering, skulle landa på strax under 200 000kr komplett färdigt.
I båda fallen så var det grovgrävt från början, gabionerna grävde vi ut det sista förhand på, det som vi nog gjort annorlunda om vi gjort om dem idag vore att gjuta en 10-15cm betongsula under, det sjönk en del på vissa håll när all sten var i.
Prisskillnaden för oss var ca 150 000kr, för de pengarna kan man ju vara tjänstledig rätt länge för att stapla sten.
Både l-stöd och gambioner kräver bra grund.
"En stödmur av Gabiola® gabioner som ska klara en motfyllnad upp till en höjd på 1 m behöver vanligtvis bara vara 0,5 m bred. För höjder över det rekommenderas att muren byggs med en bredd på minst 1 m. Tack vare flexibliteten hos Gabiola® gabioner kan man utan problem göra en smalare avslutning upptill på det översta lagret av gabionen. En geotextil ska alltid användas som materialavskiljare mellan gabionstödmuren och återfyllnadsmassorna, och närmast muren bör man fylla med väldränerande material.
I de fall en gabionmur byggs i flera skikt är det viktigt att varje skikt fylls ordentligt och jämnas av med mindre sten innan man börjar montera och fylla nästa skikt. Stödmurar till flera meter höga slänter behöver som regel dimensioneras av en geotekniker."
"En stödmur av Gabiola® gabioner som ska klara en motfyllnad upp till en höjd på 1 m behöver vanligtvis bara vara 0,5 m bred. För höjder över det rekommenderas att muren byggs med en bredd på minst 1 m. Tack vare flexibliteten hos Gabiola® gabioner kan man utan problem göra en smalare avslutning upptill på det översta lagret av gabionen. En geotextil ska alltid användas som materialavskiljare mellan gabionstödmuren och återfyllnadsmassorna, och närmast muren bör man fylla med väldränerande material.
I de fall en gabionmur byggs i flera skikt är det viktigt att varje skikt fylls ordentligt och jämnas av med mindre sten innan man börjar montera och fylla nästa skikt. Stödmurar till flera meter höga slänter behöver som regel dimensioneras av en geotekniker."
Gambionmuren är trevlig förutsatt att byggnadsnämden godkänner den vilket inte var fallet på ett ställe i Uppsala.P Pumba skrev:
Känns ju skumt att det skulle skilja så mycket, men 1500kr måste vara billigt, det är ju typ vad en kubik färdigblandad betong kostar och de räcker ju knappt till att göra ett sånt block.M Micke MOH skrev:
Har det hamnat hos nämnden så finns det ju mer problem än bara utseendet på muren, de där fallet hade man väl redan byggt den innan man frågade om bygglov?R RapidSledge skrev: