L LoftJonas skrev:
Hej!

E.ON kontaktar mig. Då de skall byta en kabel mellan två skåp och planerar förlägga denna kabel i diket precis vid min tomtgräns mot intilliggande grusväg.

de anser att de kan göra detta utan att skada mina fina syrener och andra buskarna som vi vill ha kvar men där står också en väldigt stor tall. Denna anser de inte kommer klara sig och de undrar om de får ta ner den.

Vi har i ärlighetens namn funderat på att be någon att ta ner den så gärna för oss! Men vad skall vi tänka på innan vi godkänner detta? Kan jag kräva att de inte får fällla över min tomt? Kan jag kräva ersättning för trädet? Vad gäller mer?

Tacksam för svar!
Jag skulle tacksamt ta emot erbjudandet att de vill ta hand och och fälla trädet. Att ha stora träd på ens tomt, till fara för hus , ledningar och vägar är inget man önskar och att då få erbjudande om att få dessa nedtagna skulle jag tacksamt ta emot. Har själv träd som står dåligt till på gården och gärna skulle vilja ta bort, men något jag tyvärr inte får chans att få ombesörjt av någon annan som Ni.

Den som inte tagit ned en fullvuxen tall och arbetet som krävs innan allt är borta kanske inte ser värdet i att inte behöva göra det själv.
Bara att slippa risken att det kan gå fel i bebyggt område. Själv svär jag om ett fält träd i skogen hamnar fel och merarbetet det kan ge:cool:

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka mer än dig själv pratar du för, och hur fick du deras mandat? Just asking...
Tagga ner och chilla lite. Önskar dig en riktigt trevlig helg! :)
Behöver jag tala för fler än mig själv? Att alla begriper vad du tycker är väl självklart. Dina ovanstående påståenden och reflektioner är glasklara. Just telling.
Föreslår att du håller dig till ämnet...

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bodil T Bodil T skrev:
Behöver jag tala för fler än mig själv? Att alla begriper vad du tycker är väl självklart. Dina ovanstående påståenden och reflektioner är glasklara. Just telling.
Föreslår att du håller dig till ämnet...
Ja, du gör ju dig till någon slags självutnämnd talesman för några som inte bett dig göra det...
Om du inte är moderator, så föreslår att du låter dem sköta modereringen, de gör det mycket bra.
Ha det riktigt gott!

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Jag utgår nu ifrån att du har väldigt tråkigt och bara vill fortsätta att tjafsa. Det gagnar inte mig ett dugg så jag ska istället ägna mig åt kommunikation med någon trevlig och positiv person. Ha ett bättre liv!

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alnarpsmodellen? För att värdera en tall? Ge dig. En tall är inte värd mer än virkesvärdet plus sju-och-femtio för en ny planta.
Se där, då vet du ju att Alnarpsmodellen är död och begraven vid skadeståndsvärdering av stora träd. Dumt att dra upp den då.

Kanske lika dumt att raljera som jag gjorde, men då jag gissar att värdeminskningen på fastigheten skulle vara noll eller positivt om tallen inte stod där så är vi betydligt närmare virkesvärdet och nyplanteringsvärdet (det senare satte jag orättvist till sju-och-femtio, vilket är högt för vad man köper plantor för i bulk, men naturligtvis lågt för en enda).
Vet inte hur du räknar men du är mer än en faktor 1000 fel jämfört med HDs rejält nerkorrigerade värdering.

Googla gärna fälla tall på kommunens eller grannens tomt om du tror att fallet och värderingen är unik.

Om en planta eller 7.50kr räckte som ersättning för ett stort träd så hade EON självklart tagit ner trädet och slängt in en tiokrona i brevlådan. För att inte tala om alla skärgårdsbor som vill ha fri sikt, de hade jublat.

Vill EON ta bort tallen så är det rimligt att de tar bort den helt, dvs även stubben och återställer marken.

Är det plusets funktion som matematisk operator jag behöver förklara, eller vad är det du inte förstår?

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Tack för svar alla!

Jag har sagt till EON att de gärna får ta ner min tall :) Bra för mig omd et händer :) Gratis också.

Hälsningar
Jonas

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Är det plusets funktion som matematisk operator jag behöver förklara, eller vad är det du inte förstår?
Din värdering 32kr (4x7.50kr), HDs värdering som du anser styrker ditt påstpående 33600kr.

En dagisdebatt som tillför noll är ointressant för alla så släpper det helt och du får sista ordet.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Aktien kostat under 10 spänn :crysmile:
Får man tillbaka mer än vad dem saltar nätavgiften om man köper 1 aktie?:thinking:

B Bernt Ö97 skrev:
Jag hade för ett antal år sedan 3 st stora tallar som skuggade tomten samt släppte en stor mängd kottar varje år. Vi beslutade att såga ner dessa tallar och kontaktade det lokala åkeriet som kom med mobilkran, container och motorsåg.
De kopplade tallarna med snara i toppen, satte "spänn" på tallarna med mobilkran och kapade vid marken med motorsåg, lyfte sedan ut tallarna över containern och kapade tallarna underifrån i lämpliga bitar som föll ned i containern.
Helt avstädat och rent efter ca 45 minuter.
Ersättning till åkeriet var veden i tallarna.

Smidigt/ gratis/ ingen påverkan på tomten
Trafiken på vägen delvis avstängd under tiden.
/Bernt
Gissar att detta åkeri inte finns i närheten av Stockholm? Eller skulle kunna tänka sig att komma hit över dagen?

P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Aktien kostat under 10 spänn :crysmile:
Fan att jag inte läste när du skrev. Den kostar 104,60 idag.
Kan du pm mig nästa gång den störtdyker för att ta ett svanhopp ;) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.