Teknik
MathiasS: [citat] Exakt! Precis så har jag gjort här hemma också, fast jag köpte mina plintar på KjellCo istället. Tips: Det finns lock som inte fästs med skruvar som gör installationen ännu snyggare.
marcusen: Vi använder dessa Amp Field uttag i våra utomhusinstallationer... http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=10536.htm /m
Vispen74: Här e sketchup-tråden för intresserade! http://www.byggahus.se/forum/teknik/24107-sketchup-tips-tricks-och-fragor.html
mikaelbe: Söker man på Samsung DSR9000 så får man info om att det är en satellitmottagare. Du bör ha en mottagare för marknätet och sen så måste du ha en s k RF-modulator i mottagaren om du vill koppla in den till TV:n via antennuttaget. Annars måste du köra med SCART. Har man mycket gammal TV utan SCART måste man ha digitalmottagare med RF-modulator. Vi köpte en mottagare till vår lillstuga
GoForIt: Tidigare gick det ju också bra att beställa urkoppling på den gamla adressen vid en tidpunkt, och inkoppling på den nya adressen vid en senare tidpunkt. Du kommer dock inte ifrån den fasta månadsavgiften. Reservera nummer i så lång period som sex månader har jag för mig var svårt..
Immobil: [citat] Vilket avstånd får du då mellan värmaren och bågen/karmen?
ollebanan: [citat] Dom kommer nog inte gräva upp gatan, du kan ju bara påpeka var kabeln ligger för teknikerna som kommer så ordnar det sig.
Bigtree: [citat] Nu tror jag att vi hamnar lite utanför grunddiskussionen men några svar måste jag nog komma med, det är relativt få operatörer som faktiskt har möjlighet att gräva egen fiber till sina skåp eller inplaceringar ute i landet och det stora flertalet använder sig nog även av skanovas fiber mellan stationerna också (svartfiber eller kapacitet). Det är också få av stadsnäten som
Grandma: Blev så till slut att jag köpte kabel av elektrikern. Behövde bara 200 meter så det blev inte så farligt. /Jari
pefo: Börja med att ställa Skärpa/Sharpness till 0 eller off. Eländet orsakar bara dålig bild med vissa material, folk ser ur som om dom har svår acne.
b_hasse: [citat] Du kanske har en felkoppling någonstans? Om du vid första jacket lossar ledarna som går till de övre uttagen, och dessutom inte har någon telefon i första jacket, så får du bort alla telefoner och onödiga telekablar som kan försämra hastigheten om filtret inte är rätt inkopplat. Då ska det kvitta vilket filter du använder. Det ska även gå lika bra utan filter. Om du även
JOS81: Alla hdd boxar är drabbade av mer eller mindre allvarliga buggar. Det finns de som är mycket värre än denna. Epg är som ovanstående skriver lite svåröverblickad och maskinen i helhet är lite svårnavigerad. Allt är inte så självklart som på flera andra mottagare. Jag har försökt stressa min några dagar i sträck nu, men den sköter sig över förväntan. Bild och ljud i toppklass.
b_hasse: Jag har klämt de flesta av mina kablar själv, och jag vill varna för en sak. Köp inte billiga RJ45-kontakter! Vid en första anblick ser alla RJ45 kabelkontakter likadana ut, men det är de inte. Jag råkade få tag på några av undermålig kvalitet. De såg ut som vanligt, men orsakade märkliga problem. T.ex. så kunde link-lampan förbli släckt trots att jag kunde mäta upp att alla
TLovskog: Jag kollade in det systemet när jag skulle bygga 99/00. Slutsatsen då var att det var säkert oöverträffat driftsäkert, men begränsat. Det klarar dock av att modernisera de flesta vanligt idéer man vill ha, men man får tänka efter lite före. Det kändes dock lite väl trångt i ingenjörs kostymen. Elkomatic som Elko hade för, var just en "dupline variant"¨. Nu har de droppat detta
gb79: hej idag kom mina högtalare som jag beställt från outdoorspeakerdepot, de som ska in i väggen på bilden överst i tråden. det tog 2 veckor att komma fram, och frakt och moms kostade väl lika mycket som högtalarna tyvärr men högtalarna är ändå ruskigt billiga. kanske skulle prova in dem i vägg o tak i helgen o höra hur de låter. tak är målat men inte hål i, vägg är spacklad o
JanneSjo: jag känner till outdoorspeakerdepot.com - känner dock att fraktkostnaden blir ganska hög. jag tänkte sätta enkla tak/vägg högtalare i några rum - jag har rör dragna till centralen där jag tänkte ha dator/stereo för att skicka ut ljudet. Tanken är mer bakgrundsljud dvs inte höga ljudkrav. frågan är vad man kan använda till att styra ljud av/på ljudnivå resp ev välja kanal som
Mellanbarn: Vissa frågor får en att tänka till. Visade sig att AVG inte automatiskt kände igen mejlklienten i Opera som jag använder. Trots att emejl-scannern var active så slank alla mejl glatt förbi utan att kollas. Jag fick själv konfigurera den. Så nu är det kryphålet igenspikat, tack Sambal! Några problem med att svenska tecken försvinner upplever jag dock inte. Inte ens på testmejlen jag
FordTheWord: Testade ett av deras mobila bredband (Telia) ute nu istället, med förvånande bra hastighet. Så det får bli det istället.
gadu^: [citat] Njae... beroende på hur man gör. Själv hade jag, i mina yngre dagar, en tre liters tank med en fontänpump nedsänkt i vattnet. Hade ett svagt svagt brummande då vattnet dämpade en del. Idag gör de system med pumpen "in line" och brummar de lite mer. Men hellre ett lågfrekvent brum än ett högfrekvent tjut från 40mm, 60mm och 80mm fläktar...
basshunter: Eftersom det verkar vara ett inte ovanligt problem. För mig uppstod problemet när jag bytte trådlös telefon från en Siemens till en annan. Här var lösningen att byta splitter (dvs ett telefonjack som man kan sätta ännu ett telefonjack i), trots att de såg likadana ut.
RealElwood: Två stycken 32mm slangar med rörutsläpp bakom TV'n, vid bänken sitter det en apparatdosa uppskuren där slangarna kommer ut. 32mm slang är det minsta som man kan få igenom en HDMi sladd.
RealElwood: Jag körde med vanliga apparatdosor som jag har skurit upp så att jag får in två stycken 32mm slangar i varje, sitter en sådan dosa bakom tv-bänken och bakom TV'n har jag rörutsläpp.
hoppgurkan: Jag har sett ett fibernät i ett villområde med 80 villor föläggas på ett liknande sätt med slang direkt i asfalt. Såg bra ut första året men sedan trycktes slangen upp lite här och där pga av tjälskott, ytmaterial man fyllt som inte tålde sommarvärmen och blev som klister eller fick sprickor. Detta nätet gjorde senare om där man grävde ner nya slangar för fibern på det
el_richard: [bild] Bevattningstimer, elektronisk För anslutning till kran med utv. 3/4"-gänga. Sparar vatten, tid och pengar.199,00 kr biltema Bevattningstimer, elektronisk För anslutning till kran med utv. 3/4"-gänga. Sparar vatten, tid och pengar. Enkel inställning och användning. Vred för intervalltid (1–72 h samt 1 vecka) och vattningstid (1–90 min och 120 min). Försedd med nippel
b2b2: Det finns lexcom moduler för adsl som man sätter i centralen sen är det bara att patcha kablarna. fråga en elektriker om detta. Jag hade därimot tagit och satt ett vanligt teleuttag vid lexcomhome anläggningen och lagt detta uttag som förstajack och sedan vidare till telemodulen i LCH anl. I jacket hade jag satt i Adsl modemet och sedan en switch och därefter patchat ut till de data uttag
Mats: Hadde missat att svara i denna tråd. Problemet med hemmaroutrar eller egentligen deras addressöversättning är att det inte funkar med alla spel tex beroende på hur det är skrivet. Vissa routermodeller klarar inte heller vissa typer av VPN mot arbetsgivaren heller. Därför är det trevligt om man kan få en ip till för den typen av behov. BB har ju fem per kund men det känns ju lite