- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja du får ju tro vad du vill, men det kan ju lika gärna vara så att jag att jag sparat transportströmmar från mitt digitala pci satellitkort, från de fria sändningar som vem som helst med denna utrustning kunnat spela in helt lagligt sedan flera år...
Så jag tycker nog att det är du som drar onödiga slutsatser
med ett sådant här kort har man kunnat se hd tv i flera år: http://www.technisat.com/index381f.html?nav=PC_products,en,76-174
Så jag tycker nog att det är du som drar onödiga slutsatser
med ett sådant här kort har man kunnat se hd tv i flera år: http://www.technisat.com/index381f.html?nav=PC_products,en,76-174
Likt tidigare poster vill även jag påstå att den upplevda skillnaden som betraktare avseende 720p kontra 1080p upplösning är försumbar vid skärmstorlekar under 80". Har man haft möjlighet att beskåda material på en bra 1080p projektor typ Epson TW2000 eller motsvarande tror jag att det hela blir påtagligt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu är det ju så att man knappast vill titta på 1080i (intelaceflimmer) , så antingen gör man om det till 1080p eller så gör man det i visningsprogrammet lämpligen (tex i vlc mediaplayer, och det man tittar på är då 1080p (även om det sas är fejk, varannan rad är ju då 'påhittad' http://wiki.videolan.org/Deinterlacing)
Här kan alla som vill titta på filmklipp i antingen 720p eller 1080p gratis och lagligt på alla sätt (förutsatt att er skärm har tillräckligt hög upplösning) och då skaffa er en egen uppfattning om ni kan se någon skillnad....
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx
Här kan alla som vill titta på filmklipp i antingen 720p eller 1080p gratis och lagligt på alla sätt (förutsatt att er skärm har tillräckligt hög upplösning) och då skaffa er en egen uppfattning om ni kan se någon skillnad....
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/musicandvideo/hdvideo/contentshowcase.aspx
Nimanjeb, att sitta och moralisera över andra utan att känna till alla detaljer hör inte hemma här. Det finns många många sätt att komma över material i HD-upplösning på lagligt sätt. Dessutom kan man ha en Blu-Ray spelare i datorn nu för tiden och avnjuta HD-film på datorskärmen. Jag gör det på min bärbara när jag är ute och reser.
Och jag slår ett slag för att kolla vilken pixelgaranti tillverkaren har. Långt ifrån alla ser enstacka trasiga pixlar som fel men det är rätt iriterande med en knallröd pixel i en vit bild tex.
Lysande pixlar har jag inte sett de senaste fem åren minst så tillverkningskvalitén måste ha blivit betydligt bättre eller också har kostnaderna gått ned och kapaciteten ökat så man i större utsträckning kan skrota icke 100%-iga paneler. Har aldrig varit med om att en pixel börjat lysa efter en tid heller. Händer säkert men sällan.