Nej, det kan inte vara roligt att vara telefonförsäljare. Jag hade hellre diskat, lagt asfalt eller jobbat vid ett löpande band.

/Pontus

Har lite olika taktiker.. Ibland när dom ringer och det första man får i örat är om man har tid att svara på några frågor. Självklart säger man. Den bärjar man med det roliga. På varje fråga man får säger jag antingen ingen komentar, det vill jag inte svara på. :) Dom brukar komma av sig lite lagom.
En annan variant jag kör är att ljuga så näsan blir blå. Dra otroliga toklögner om produkten som de försöker sälja, de brukar göra dom smått irreterade haha.
Sen när man inte har lust så svara man bara Nej på frågan om man har tid att prata lite. Då kommer ju alltid föjdfrågan om dom får ringa någon annan gång. vilket också blir ett klingande Nej.

Men till sist. är jag på riktigt jävligt humör så får dom en utskälling som inte skall berättas för barn. :)

Har själv jobbat en kort tid som dörrknackande säljare. hehe

Annars har ju Seinfeld demontrerat en utmärkt taktik för hur man skall bemöta telefonförsäljare.

http://www.youtube.com/watch?v=zf4ev4DuXIY

Det är så klockrent att jag fortfarande skrattar så jag får tårar i ögonen varje gång jag ser den...

En kompis skyllde på lite bateri i telefonen och bad dem ringa på andra numret. Det han gav dem var till jehovas :)

Ringde någon hit förra veckan från tele2 och skulle sälja ADSL. Konversationen var ungefär:

-Vad har ni för anslutningshastighet idag?
-100 mbit.
Ok, det är ju bra. Hur mycket betalar ni för det?
-200 spänn i månaden.
Här följde en tystnad i ca 3 sekunder innan försäljaren återigen tog till orda:
-Då får jag be att tacka för mig.

Brukade också ha kul med de som står och försöker pracka på en mobilabonnemang i diverse köpcentrum då jag var anställd och hade fri mobil genom jobbet. Var alltid lika kul att svara "0 kronor i minuten" när de undrade vad jag betalade..

Men lite mer seriöst så tycker jag det är jäkligt trist att man nästan måste vara otrevlig ganska ofta för att bli av med dem. Jag brukar oftast säga direkt att jag inte är intresserad innan de ens börjar dra sitt säljsnack, men vissa kör på ändå vilket resulterar i att man mycket ohövligt måste avvisa dem eller ibland till och med helt enkelt lägga på luren.

Senaste i kön var Telia som tyckte att jag skullr teckna deras fastprisavtal så att jag kunde få ned mina minutavgifter.

De hadde dock lite svårt att förklara hur det skulle ihop när jag påpekade att sista kvartalets trafikavgift uppgick till 49 öre

Jag blev också uppringd av Optimal och sa bara att jag inte ville ha med dem att göra då de var stämda av Telia

Hade en kul försäljare från telia i luren förra veckan.
Trots att hon erbjöd långsammare ADSL, mindre TV-kanaler och dyrare telefoni till ett dyrare pris så försökte hon sälja på mig det.
Var f.ö. ganska kul att driva med henne. Det tog 3 minuters letande innan hon hittade vilken "uppladdningshastighet dom hade på telefonin"...

Säljare är inte tekniker. Många gånger förstår de inte vad de säljer utan har en "manual" som de följer. Börjar man argumentera om tekniska meriter så faller de oftast platt...

Vi bodde "ett tag", i USA och där ringde det för jämnan innan vi kom med på jänkarnas NIX-lista.

Hustrun hade det effektivaste svaret: "We don't have ANY money!" Då sade det bara klick i luren. It's the American Way..

Till firman körde olika bluffmakare riktigt fula varianter, tex:

"It's from the Service Center, what is the serial number of your copying machine?"

Lämnar då någon stackars sekreterare ut modellbeteckning så dyker det snart upp en årsförbrukning superdyr toner.

Jag brukar bli så förbannad att jag bara slänger på luren - inte sällan ringer dom upp igen bara för att slänga på luren tillbaks. Då vet man att det har tagit.:D

Redigerat:
Jag rekommenderar &så Nix, då ringer det bra mycket mindre... Och en skylt på brevlådan om att man inte vill ha reklam. Att orka argumentera med någon fattar jag inte meningen med. Roligare att gå å läsa en bok istället. Bara säga nej tack, är INTE intresserad? Eller skit i o svara om du inte känner igen nummret. Hur viktigt kan det vara.... ;-)

Värre med dörrknackare isf tycker jag.

vore kul med ett hus utan en entre dörr... bökigt att ta sig in bara...

el_richard skrev:
vore kul med ett hus utan en entre dörr... bökigt att ta sig in bara...
Hehe inte alltid det fungerar. När jag dränerade om så hade vi 3 stegar för att ta sig till entrén, 2 över jordhögen och en över vallgraven upp till verandan. En dag när jag var hemma så knackade det på dörren, det var bröd till bröder som gick runt och samlade in pengar, dessutom så var gubben ca 80 år eller något. De fick all växel jag hade för ansträngningen.

Sen i påskas ställde jag ut en korg med påsar med godis i som påskagummorna och gubbarna kunde ta, men ett par ungar missade denna och klättrade tappert upp till dörren. De fick godis men jag tror de tyckte det var läskigare att klättra ner igen, jag hörde hur de stod och diskuterade en stund hur de skulle göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.